Aviseringar
Rensa alla

skolan och kyrkan


Ämnesstartare

jag blir så arg, varför har man julavslutning och skolavslutning i domkyrkan? så frustrerande, varför skulle jag gå dit där? kan man vägra göra det? eller ja, självklart kan de inte tvinga mig men känns som att ifall man skulle behöva lärare/rektors rekommendationer eller något i framtiden så kan det påverka. vill ju inte framstå som någon "jobbig elev".

är det någon här som inte går på sådana saker? har alltid gjort det tidigare, men då betydde det inte lika mkt för mig att jag var ateist och jag var inte lika påläst och intresserad av det etc.

men nu ska vi alltså ha julavslutning i en kyrka, vad ska man göra? bör jag/bör inte gå på det? hur tror ni att folk på skolan uppfattar det och är det någon här som har vägrat gå på ngn sådan avslutning? dela gärna mer er av erfarenheter, hur andra människor uppfattade det, vad ni sa osv.


   
Citera
Ämnesstartare

Tycker också det är kasst, men du får åtminstone gå till en domkyrka, domkyrkan här i lund är åtminstone asfet. Skulle gärna ha avslutning där, bara för att det är så mäktigt.

Om du inte vill gå, gå inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ju och andra sidan bättre än vanlig kyrka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vafan vill man inte gå, så går man bara inte...
Har själv aldrig gått på avslutningarna, utav personliga skäl.[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade oxå i en kyrka, den låg 100m från min skola så orka inte bry mig, när rektorn skulle hålla tal så drog det ut på tiden, så hela kyrkan börja applådera åt rektorns tal. folk tog i så mkt att rektorn inte kunde höras pga alla jubel o applåder trots högtalre osv, det var roligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör som du vill bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

hur tror ni att folk på skolan uppfattar det och är det någon här som har vägrat gå på ngn sådan avslutning?

Vem fan bryr sig om någon inte går på en avslutning, det är inte undervisning, det är inte obligatoriskt på något sätt, det är ju bara att skita i det om du inte vill dit? [shake]

Varför skulle någon bry sig, och om någon gör det, vad spelar det för roll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Skulle gärna ha avslutning där, bara för att det är så mäktigt.

det är fint med en domkryrka men det är fortf en kyrka. jag kan inte riktigt resonera på ditt sätt "Fast denna är cool så jag ändå" :S

lacostekrokodilen:

folk tog i så mkt att rektorn inte kunde höras pga alla jubel o applåder trots högtalre osv, det var roligt

okej men du var alltså där osv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

okej men du var alltså där osv?

tar 5 min med buss till min skola. dessutom låg min skola nära ett shopping centrum, var tvungen att göra sistaminutenköp där iaf, kunde ju lika gärna titta förbi o få gratis mandelkubb o blaskigt nestle kaffe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Om du inte vill gå, gå inte.


   
SvaraCitera

soimpolite:

jag blir så arg, varför har man julavslutning och skolavslutning i domkyrkan?

Fattar heller inte varför man ska ha avslutningar i kyrkan, en dum tradition som det är dags att byta ut. Vill du inte gå så tycker jag inte att du ska göra det heller[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

skolavslutning kyrka

det är ju bara en samlingslokal [rolleyes] en helt annan sak om de låter prällen där predika, då är det fel, men att bara samlas där för en avslutning är ju skitsamma.

när jag gick på grundskolan/gymnasiet samlades vi i en frikyrka då det var den som hade plats för alla eleverna, fanns ingen annan lokal att vara i, och då pastorn/ungdomspastorn som arbetar där inte pratade om kristendomen var det ju inte hela världen, ingen som blir kränkt eller något o.O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag förstår inte varför man lägger så mycket energi på något sånthär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

det är ju bara en samlingslokal

det är en religiös plats

FreeWill:

Fattar heller inte varför man ska ha avslutningar i kyrkan, en dum tradition som det är dags att byta ut. Vill du inte gå så tycker jag inte att du ska göra det heller

ja det suger :S

lacostekrokodilen:

tar 5 min med buss till min skola. dessutom låg min skola nära ett shopping centrum, var tvungen att göra sistaminutenköp där iaf, kunde ju lika gärna titta förbi o få gratis mandelkubb o blaskigt nestle kaffe

så du var där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är ju mysigt 🙂


   
SvaraCitera