Aviseringar
Rensa alla

skolarbete, frågor till personer med anorexi


Ämnesstartare

hej!
håller på med ett skolarbete om anorexi och jag ska ställa frågor till någon med diagnosen. Anonymt såklart!

* Vad var det som utlöste din anorexi?
* Hur länge har du haft anorexi?
* Förstod du själv från början att du var sjuk?
* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?
* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?

tack på förhand!


   
Citera

* Vad var det som utlöste din anorexi?
media
* Hur länge har du haft anorexi?
några månader
* Förstod du själv från början att du var sjuk?
ja
* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?
ingen tid alls
* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?'
donken


   
SvaraCitera

* Vad var det som utlöste din anorexi?
dålig självkänsla
* Hur länge har du haft anorexi?
1 år exakt idag
* Förstod du själv från början att du var sjuk?
nej
* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för
omgivningen?
det var omgivningen som upptäckte det
* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?
hypnos


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

* Vad var det som utlöste din anorexi?
har alltid velat känna mig smal, vill få folk att tänka typ "gud vad smal hon är" och såklart media.
* Hur länge har du haft anorexi?
6 mån typ
* Förstod du själv från början att du var sjuk?
ja
* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?
jag och en kompis gjorde det tsm sedan slutade min kompis
* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk
jag vill inte bli frisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jajaja:

* Vad var det som utlöste din anorexi?
* Hur länge har du haft anorexi?
* Förstod du själv från början att du var sjuk?
* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?
* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?

*har inte det längre, men hade det ca 3 år
* Nej..
* det var mer omgivningen som märkte det på mig, att vara 167 lång och väga 35,5 kg är inte normal så ^^
* Jag gjorde inget, blev tvingad i mat, osv.


   
SvaraCitera
HELL0

* Vad var det som utlöste din anorexi?
många händelser och år av självhat
* Hur länge har du haft anorexi?
ca ett halvår
* Förstod du själv från början att du var sjuk?
njae, förnekelse.
* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?
omgivningen berättade det för mig
* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?
vill inte bli frisk


   
SvaraCitera

har jag anorexi för att jag vill vara smal och hatar att magen veckar sej när jag sitter? jag menar, jag gör inget för att bli smalare (är redan smal, men skulle kunna gå ner lite till) utan jag äter 24/7 och typ bara snabbmat [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Micnic:

* Vad var det som utlöste din anorexi?
har alltid velat känna mig smal, vill få folk att tänka typ "gud vad smal hon är"

Jag har vart smal typ ända sen jag födes, jag trode att jag skulle gå upp lite i vikt när jag kom in i puberteten men det gjorde jag inte..
jag har försökt gå upp i vikt hur länge som helst jag blir så jävla förbannad på att det är helt okej att säga Aså shit vad smal du är!!
men ingen säger ju liksom aså gud vad fet hon är!
jätte många säger "anorexiabarn" "kolla ur smal hon är usch"
det är så himla jobbigt vet inte vad jag ska göra jag menar jag äter ju inte direkt tills ajag blir mätt, när jag har blivit mätt så äter jag så mkt som jag redan har ätit.
kanske lika bra att bara försvinna nu när man ska ha bikini......


   
SvaraCitera

* Vad var det som utlöste din anorexi?
en massa saker...
* Hur länge har du haft anorexi?
ca 1.5 år
* Förstod du själv från början att du var sjuk?
Ja
* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?
beror på när man börjar räknas som sjuk... men kanske ca ett halvår
* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?
Terapi... men har inte hjälpt[n]


   
SvaraCitera

Hej! Jag är numera hyffsat frisk från anorexi, men jag kanske kan bidra med något ändå.

jajaja:

* Vad var det som utlöste din anorexi?

Min anorexi började egentligen inte som något anorektiskt, inget s.k "klassiskt". Jag har haft tvångsyndrom i perioder i mer eller mindre hela mitt liv, men för ungefär två och ett halvt år sedan insjuknade jag rejält. Jag fick diagnosen djup depression, och tappade aptiten. Detta, tillsammans med tvången (bacillskräcken i det fallet) ledde till att jag tappade massor i vikt. Det var inte för än vikten blev anorektisk som jag fick anorektiska tankar, och kom till en ÄS klinik via BUP. Där fick jag diagnosen.

jajaja:

* Hur länge har du haft anorexi?

Jag har tankar kvar, men dom är som dom var innan det blev anorektiskt (med andra ord hänger matspökena mest ihop med depression och tvångstankar). Men ungefär ett och ett halvt år, kan man säga.

jajaja:

* Förstod du själv från början att du var sjuk?

Att jag hade ätstörningar förstod jag ganska tidigt. Men anorexi var ett så stort ord, så trots att anhöriga och BUP kallade det så, vågade jag inte ta det i min egen mun.

jajaja:

* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?

Jag var sluten till de flesta i min omgivning ganska länge, innan jag vågade öppna mig mer och mer. I takt med att klassen i grundskolan fick veta, började jag skriva i en blogg, där nog fler fick veta hur det låg till.

jajaja:

* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?

Min tillfrisknad kanske man inte kan säga var den mest positiva. Jag fick en till chans av ÄS kliniken, innan jag skulle vara tvungen att bli inlagd. Och jag lyckades, genom att dimpa ännu längre ned i depressionen och "vanföreställningarna", och helt enkelt inte ha kraft till att sträta emot när jag blev i tvingad mat. På sätt och vis... kanske man kan säga att jag är glad över det idag.

Lycka till med ditt arbete! 🙂[love]


   
SvaraCitera

jajaja:

* Vad var det som utlöste din anorexi?

min dåvarande pojkväns ex och alla hans tjejkompisar såg ut som slitz tjejer, och jag blev otroligt osäker, jag slutade få höra att jag var liten och nätt som var som en "bekräftelse". Och i början ville jag bara gå ner lite, typ som för att testa sen gick det längre och längre.

jajaja:

* Hur länge har du haft anorexi?

Först från 12-13, sen kom det tillbaka när jag var 16 och nu är jag snart 21.

jajaja:

* Förstod du själv från början att du var sjuk?

Nej, jag är naturligt smal och då tänkte jag att "alla kan väl gå ner några kilo" och tyckte inte att det var någon stor sak. När jag kom ner till 35 kilo kände jag mig stolt för att jag lyckats se ut som mina kompisar pratade om att de ville (typ hur snygga och smala victorias secret modeller är).

jajaja:

* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?

Det tog flera år, jag höll mig undan hemifrån så mycket som möjligt så att de aldrig hann ta sig en rejäl titt på mig. Plus att mina föräldrar har svårt att ta upp sådana saker. Det var min syster och en lärare som reagerade efter sommarlovet-05

jajaja:

* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?

Förnekade det först, men det blev svårt när i princip hela släkten och skolan vet om det, så jag blev tvångsinlagd och fick terapi, nu är jag en "ätande anorektiker".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

* Vad var det som utlöste din anorexi?
Jag gillade inte min kropp, såg mig själv som alldeles för stor. Dessutom kände jag mig inte sedd av min omgivning, och ville göra mig hörd på något sätt.
* Hur länge har du haft anorexi?
I 3 år.
* Förstod du själv från början att du var sjuk?
Nej. Men jag förstod att jag inte åt normalt, men jag såg mig absolut inte som sjuk.
* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?
Jag höll det för mig själv i ca ett år, sedan när jag tappade mer i vikt gikc det inte att hålla hemligt längre. Folk reagerade och började ställa frågor. Sedan skickade skolsyster en remiss till SCÄ vid en hälsokontroll.
* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?
Behandling på SCÄ.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

värdeuppgift:

donken

[love][love][love][love][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jajaja:

* Vad var det som utlöste din anorexi?
isabelle caro, marianne berglund.

* Hur länge har du haft anorexi?
sedan 4:an. (4 år)

* Förstod du själv från början att du var sjuk?
efter 1 år.

* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?
jag skämms inte och jag är en person som är svår att övertala
så jag sa det till dem som frågade.

* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?

jag försöker inte bli frisk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jajaja:

Vad var det som utlöste din anorexi?

Det vart både att jg blev kallad tjockis av ganska många vänner och sedan har det ju lite att gör med också att jag inte fick såå mkt uppmärksamhet i familjen innan så dörflr drog jag till också med anorexi för att visa att här är jag.. Mne inte bara därför utan att jag alltid känt mig tjock , oavsett vad jag väger

* Hur länge har du haft anorexi?

I 4:år nu :/

* Förstod du själv från början att du var sjuk?

Nej jag förstod inte förrns jag fick höra från min omgivninh att det såg ut som jag hade gått ner en massa i vikt..
Jag började förstå det sedan när jag hade blivit diagnoserad med diagnosen svår anorexi och sedan har jag alltid vetat att jag varit sjuk fast än det är ibland man undrar om det verkligen är så att jag är sjuk fast man är det. Men det har väl att göra med iallafall så har jag 2 röster en bra och en dålig , den dåliga försöker övervinna den bra när man är sjk i anorexi och därför så försöker man förneka för sig själv att man är sjuk i anorexi.. Bara för att den dåliga sidan är rädd för att bli frisk.

* Hur länge behöll du det för dig själv eller berättade för omgivningen?

Jag berättade inte förrns jag hade blivit undersökt , plus att mina föräldrar hittade en massa slöngd mat i min garderob det var då jag la mej ner på golvet och erkände ..

* Hur gjorde/gör du för att försöka bli frisk?

Faktiskt ingenting, ingen hjälp som jag försökt ta emot har hjälp än så länge , men det är väl för att min dåliga röst fortfarande har övertaget.


   
SvaraCitera