Aviseringar
Rensa alla

skolarbete man ska skriva en recessention, bedöm om den är väl skriven:)


Ämnesstartare

Jag såg nys Romeo och Julia på Göta lejon. Här kommer min recession av den.

Det inleds men fantastiska danser och rörelser till den häftiga musiken, då är man såld. De flesta känner till storyn så jag ska inte gå in så mycket på den men skådespelet var helt otroligt. På början av första akten var jag så uppspelt att jag skulle kunnat få en hjärtattack, pulsen ökade igen under de dramatiska scenerna. Själva scenen var fantastiskt uppbyggd med träd som blommor växte ut ur. Under scenen när Romeo blivit landsförvisad och smiter in i Julias rum där dem dansar. I bakrunden rör sig ett tyg så fantastiskt vackert att det är svårt att beskriva.

Men att teatern är barntillåten kan jag inte säga för det är mer fräckisar än

kyssar i pjäsen.

Om vi ska tala om karaktärerna så man säga att Mercutio är roligast av alla. Jag skulle kunna gemföra honom med en kåt collagetskille som bara tänker på att göka tjejer och killar, gamla och unga.

Greve Paris är en snobbig fåne som är mer kär i sig själv än i Julia.

Romeo skiner starkare än någon annan stjärna på himmlen med sin utstrålning. Julia är tuff som säger ifrån när hon vill men är ändå väldigt rar. En karaktär som dyker upp utan att göra något är en ficka som hänger med Capulet familjen. man känner helatiden att hon kommer att göra något stort någon gång.

Musiken är massa klassiker med ny skriven text som ska passa in i storyn.

Jag säger barra att ni MÅSTE se den. En sån fantastisk förestälning kommer man aldrig att glömma. Men tjejer, skippa mascaran, för det gjorde inte jag. Det slog mig när pjäsen hade börjat att jag tittar nu på tidernas största kärlekshistoria och att jag kommer att gråta.

Gå och se den, ni kommer att älska den.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

är tjej så att ni vet (y)


   
SvaraCitera

recension heter det


   
SvaraCitera

frukostkorv:

är tjej så att ni vet (y)

Sluta ljug. [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[confused][confused][confused]


   
SvaraCitera

dåligt skriven


   
SvaraCitera
time
 time

"Men att teatern är barntillåten kan jag inte säga" är en konstigt formulerad mening då det i så fall skulle vara pjäsen som var barntillåten eller inte, och inte heller vore det du som skulle avgöra det.

Skulle istället skriva "Pjäsen är möjligtvis opassande för barn på grund av fräckisar" bla bla bla. Sedan är det en hel del småfel men det borde du kunna klara av genom att köra Wordcheck eller liknande. Läs alltid dina texter högt och noggrant så hör du oftast själv om det är något större fel eller om något inte låter bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Läs alltid dina texter högt och noggrant så hör du oftast själv om det är något större fel eller om något inte låter bra.

tack för tipset 🙂


   
SvaraCitera

Bra innehåll, men en del skriv- och stavfel. Kolla igenom den och sätt gärna ut alla skiljetecken, även kommatecken, annars tycker jag att det är ganska bra. Du beskriver hur du upplever det på ett bra och målande sätt. Om du rättar allt i texten, så tror jag att du skulle kunna få ett VG. 🙂


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Tråden låst


   
SvaraCitera