Aviseringar
Rensa alla

Skolarbete om Övervakning. Undersökning


Ämnesstartare

Gentlernen:

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?

Om jag är medveten om det, ja.

Följd fråga jag missade att skriva in:
På vilket sätt påverkar kameraövervakningen ditt beteende?

_________________________________________________-

Herbert:

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?
-Ja

På vilket sätt påverkar kameraövervakningen ditt beteende?

________________________________________________-

dazed_and_confused:

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?
-Ja.

På vilket sätt påverkar kameraövervakningen ditt beteende?


   
SvaraCitera

mentalheart:

På vilket sätt påverkar kameraövervakningen ditt beteende?

jag stirrar över axeln osv mycket, känner mig olustig till mods


   
SvaraCitera

mentalheart:

Skriv din ålder (inget måste):

20.

Nachac:

Frågorna:
1. Vad tycker du om kameraövervakning?

Illa.

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?

Nej. Gränser måste dras och accepteras det ena kan något värre lätt glida igenom. Övervakningssamhället måste kvävas i sin linda.

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?

Vanligtvis inte.

4. Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

Nej.

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?

Känns obehagligt.


   
SvaraCitera

mentalheart:

1. Vad tycker du om kameraövervakning?

I allmänhet illa.
Det förhindrar inte brott - tryggheten är falsk.

mentalheart:

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?

Jag tycker inte staten i egenskap av att vara stat har rätt till någonting.

mentalheart:

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?

Mycket sällan.

mentalheart:

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?

Inte okej.


   
SvaraCitera

1. Vad tycker du om kameraövervakning?
Jag tycker att det är ganska dumt. Visst har det underlättat vid brott osv, men jag tror att man ska se övervakning som en TILLFÄLLIG lösning medan man försöker motarbeta själva kärnan i problemet: varför begår man brott? Varför anser vi att vi behöver kameraövervakning? Och sedan angripa det centrala problemet, istället.

2. Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?
Beror på situationen. I skolkorridorer tycker jag inte att man ska ha kameraövervakning till exempel, där tycker jag att man istället ska lära eleverna att bete sig hyfsat i skolan och arbeta med det istället.

3. Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning?
Om är medveten om att det är övervakning så tänker jag på det. Men det är inte så att jag funderar "undrar om de har kameror här" så fort jag är på en offentlig plats.

4. Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

Nej, absolut inte. Jag har inget att dölja. Däremot tycker jag att det kan vara obehagligt att veta att någon sitter och ser på, eller så. Men går inte och tänker på det direkt.

5. Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar?
Skolan har jag redan tagit upp i en av frågorna ovan. Tycker det är okej som en tillfällig lösning medan man jobbar med att förbättra skolmiljön, för övervakningskameror ska inte behöva finnas. Simhallar tycker jag absolut inte att man ska ha övervakningskameror på.


   
SvaraCitera

mentalheart:

På vilket sätt påverkar kameraövervakningen ditt beteende?

På intet sätt.


   
SvaraCitera

mentalheart:

På vilket sätt påverkar kameraövervakningen ditt beteende?

[bigsmile][blush]
nej men jag känner mej bedömd, som man står på en scen, speciellt om man är ensam med kameran som på statiol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad tycker du om kameraövervakning?
Beror helt på plats och syfte. De allra flesta kameror är befogade. Det är bara folk som snöat in sig på 1984 som är rädda för kameror.

Tycker du att Staten har rätt att bevaka människor med videokameror på allmänna platser? Varför? Varför inte?
Om folk känner sig tryggare så ser jag inget problem med det.

Tänker du på att du att du blir överbevakad på en allmän plats där du vet att det finns överbevakning? På vilket sätt den ditt beteende?
Tänker aldrig på det, har ingen anledning att göra det.

Om du svarat Ja på förgående fråga:
Har det hänt att att du undvikit att besöka allmänna platser där du vet att det finns överbevakning?

Vad tycker du om att man sätter upp övervakningskameror i skolmiljöer och i simhallar??
Har skolan eller simhallen haft mycket problem med våld/skadegörelse är det väl befogat. Beror såklart på varje enskild situation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så jätte mycket till alla som medverat.

Men jag skulle gärna bli glad om några fler ville delta 🙂


   
SvaraCitera