Aviseringar
Rensa alla

Skolavslutning i kyrkan


Ämnesstartare

Det här är ju ett gammalt klassiskt ämne - men tycker ni att det är okej att ha skolavslutning i kyrkan med prästsnack och psalmer trots att skolan inte ska förorda någon religion framför en annan?

Och försök se bortom det gamla "traditionstänket". Det finns många gamla traditioner som vi vant oss av med utan problem. 🙂


   
Citera

Nej. Att ha det med prästsnack och psalmer ska vara, och är troligen, rakt av olagligt. Att bara använda kyrkan som lokal men ha en i övrigt sekulär avslutning är för mig ett gränsfall, men jag föredrar att man har det utanför.

Och att använda tradition som ett skäl i sig är efterblivet. Att göra något för att "så har vi alltid gjort" är en lika dålig motivering som att göra det för att prästkragar är gula eller för att man gillar rökt makrill. En fullständigt påhittad "regel", eller vad man ska kalla det, som inte tjänar något till.
Om en tradition faktiskt tjänar något till - då kan man använda det som motivering, inte att det är en tradition.


   
SvaraCitera

Känns högtidligt med kyrkor. Gillar de fina fönstren och de fina skulpturer som ofta finns där.
Psalmerna spelar mindre roll.


   
SvaraCitera

nej, det har ingenting med skolan att göra.


   
SvaraCitera

Förstår inte varför detta blir sådant rabalder medan alla höjer Luciafiranden till skyarna. Det om något är religiöst.


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Förstår inte varför detta blir sådant rabalder medan alla höjer Luciafiranden till skyarna. Det om något är religiöst.

De blir förblindade av alla goda lussebullar kanske


   
SvaraCitera

isola:

De blir förblindade av alla goda lussebullar kanske

Antagligen.
Jag har i och för sig inget mot att man hyllar Lucia.[blush][love]


   
SvaraCitera

Äh, skolavslutning går lika bra utan att ens vara i en kyrka. Min skolavslutning (när jag gick ut högstadiet) så var kyrkan under renovering så vi fick ha i en stor aula på skolan, det var till och med bättre. Större och mer plats för folk att se på. Plus att man slapp de där kyrkosångerna.. [smile]


   
SvaraCitera

gillar inte kyrkor så jag gillar inte att man har skolavslutningar i sådana


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skönt att höra att inte fler är förblindade av traditionernas kramkalas med kristendomen. 🙂


   
SvaraCitera

krautpop:

Det här är ju ett gammalt klassiskt ämne - men tycker ni att det är okej att ha skolavslutning i kyrkan med prästsnack och psalmer trots att skolan inte ska förorda någon religion framför en annan?

Det är helt klart fel. Varför blanda in religion i någonting som har med utbildning och rationellt tänkande att göra?


   
SvaraCitera

Jag tycker i alla fall att det är riktigt dåligt att man inte längre får ha det.


   
SvaraCitera

Helst ska man väl inte det men om man bor i en liten ort där kyrkan är det enda riktiga alternativet vad det gäller samlingsplatser så är det väl halvokej så länge det är sekulariserat


   
SvaraCitera

I DONT GIVE A FUCK! Men det var la trevligt att vara i kyrkan, det minns jag.. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är fint att ha sin skolavlutning i kyrkan och har aldrig varit med om att man tvingats lyssna på någon annan predikan än rektorns tio meter långa tal. och, ja du säger att vi ska tänka bortom traditionssnacket, men det är faktiskt en viktig del i det hela. Jag tycker personligen om gamla traditioner och blir sur när föräldrar förbjuder sina barn att gå till kyrkan för att de inte är kristna. Jag menar, 99 % av de övriga personerna som går dit den dagen är väl knappast kristna dem heller. Så himla mycket principer hela tiden.


   
SvaraCitera