Aviseringar
Rensa alla

Skolfrågor, hjälp! (stenseriös tråd)


Ämnesstartare

Kan någon smart jävel hjälpa mig? Alla säger ju olika.

Om man hoppar av gymnasiet (som myndig), vad fan ska man göra då? Vad behöver man göra? Folkhögskola? Vad gör man där? Måste man gå i TRE ÅR som gymnasiet om man skippar gymnasiet eller vadå?? VAD FINNS DET FÖR UTBILDNINGAR FÖR SÅDANA SOM INTE HAR FULLSTÄNDIG GYMNASIEUTBILDNING BAKOM SIG?? Komvux folkhögskola bla bla vad f*n är skillnaden? Eller är man dömd att måste gå TRE ÅR på folkhögskola?? Om man inte gör det så är man dömd till att hela livet jobba med ett värdelöst jobb som man hatar bara för att kunna betala värdelösa räkningar?? Gå upp varenda morgon till någonting tråkigt och tillslut dö av förlorade drömmar, ambitioner och glädje? Är det så så behöver jag även hjälp med hur man tar livet av sig smärtfritt! Hur mår man om han överdoserar heroin? Är det en rolig död eller läskig?

Svara på mina skolfrågor och är du väldigt duktig inom allt det här och kan saker om just detta så snälla skicka ett PM också om du är snäll så du kan hjälpa mig vidare!

Kram. Hjälp.


   
Citera
Ämnesstartare

Jobba lågavlönat eller plugga till sig en behörighet på komvux och sedan vidareutbilda sig på högskola lr universitet. Vet inte hur det fungerar med folkhögskola.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

? Folkhögskola? Vad gör man där? Måste man gå i TRE ÅR som gymnasiet om man skippar gymnasiet eller vadå??

Du går så många år som du hade kvar i gymnasiet när du hoppade av. T.ex om du hoppade av efter ettan så går du två år på folkhögskola eftersom ditt första gymnasieår då redan räknas som avklarat.

Angelize:

VAD FINNS DET FÖR UTBILDNINGAR FÖR SÅDANA SOM INTE HAR FULLSTÄNDIG GYMNASIEUTBILDNING BAKOM SIG??

Typ ingenting. På de flesta högskolelinjer kräver man fullständig gymnasieutbildning. De flesta jobb också.

Angelize:

? Komvux folkhögskola bla bla vad f*n är skillnaden?

Komvux är mer hemmaplugg. De enda gångerna du går dit är i stort sett när du ska skriva prov. På komvux kan du också tenta av en hel kurs på några timmar för en viss avgift (tror det är 500 spänn). Betygssystemet skiljer sig också. På komvux får du betyg precis som i gymnasiet, G, VG, MVG medan du på folkhögskola får ett helhetsomdöme på hela läsåret, vilket varierar mellan Mindre God, God, Mycket God och Utmärkt. På folkhögskola kan du inte heller få reda på hur du ligger till i en enskild kurs utan endast om du klarar kursen eller ej.

Hoppas du fick svar på det mesta av dina frågor. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det är väl inte så att man måste gå tre år för att få den där jävla behörigheten? Klarar man plugga allt alla kurser osv på snabb tid så borde man väl få göra det istället för att dra ut på skiten i tre år :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exkrement:

Komvux är mer hemmaplugg. De enda gångerna du går dit är i stort sett när du ska skriva pro

Nä, oftast är det vanliga lektioner som på gymnasiet bara att det är färre antal lektionstimmar och mer hemmaplugg. Fortfarande lektioner varje vecka osv ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack!!

Exkrement:

Du går så många år som du hade kvar i gymnasiet när du hoppade av. T.ex om du hoppade av efter ettan så går du två år på folkhögskola eftersom ditt första gymnasieår då redan räknas som avklarat.

Jag "hoppade av" i tvåan förra året och nu hoppar jag av i "tvåan" det här året igen men jag har ju ig i de flesta ämnena pga frånvaro,så de kanske gör så jag måste gå om tre år?

Exkrement:

Typ ingenting. På de flesta högskolelinjer kräver man fullständig gymnasieutbildning. De flesta jobb också.

Fullständig gymnasieutbildning får man via folkhögskola eller? kan man inte få det via komvux?

Exkrement:

Komvux är mer hemmaplugg.

det låter bättre men vad är bäst komvux eller folkhögskola? varför väljer en del komvux och en del folkhögskola?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

VARFÖR jag inte vet någonting om det här är för att ingen vuxen eller lärare någonsin förklarat detta för mig!! Jag har frågat förut men ingen svarar så nu tänker jag fan ta reda på allt inom detta!! (obs är ej efterbliven)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zackk:

Nä, oftast är det vanliga lektioner som på gymnasiet bara att det är färre antal lektionstimmar och mer hemmaplugg. Fortfarande lektioner varje vecka osv ändå.

Antar att det skiljer sig mellan olika skolor då för när min syster pluggade på komvux var hon nästan bara där vid provtillfällena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

VARFÖR jag inte vet någonting om det här är för att ingen vuxen eller lärare någonsin förklarat detta för mig!! Jag har frågat förut men ingen svarar så nu tänker jag fan ta reda på allt inom detta!! (obs är ej efterbliven)

Men gå till en studievägledare, dom vet hur det fungerar och kan hjälpa dig sätta upp en plan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller det kanske inte var förra året det var förrförra året jag hoppa av?? o nu hoppar jag av igen aja men det var i tvåan båda gångerna iaf.

så aa skuille egentligen ta studenten detta år :(((

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

zackk:

Men gå till en studievägledare, dom vet hur det fungerar och kan hjälpa dig sätta upp en plan.

på folkhögskolan eller?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kostar det förresten att gå på folkhögskola/komvux?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

jag ska duscha svarar sen när jag e tillbaka!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exkrement:

Antar att det skiljer sig mellan olika skolor då för när min syster pluggade på komvux var hon nästan bara där vid provtillfällena.

Jo. Man kan alltid skita i lektionerna och bara skriva proven om man är något begåvad också.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Angelize:

på folkhögskolan eller?

Vet inte vilken kommun du bor i men här i Uppsala har vi något som kallas "centrum för vuxnas lärare" där vem som helst kan gå och få studievägledning. Ni har säkert nån liknande motsvarighet, gå dit. Sök runt på kommunens hemsida..

Vet hur det är att komma av sig, det är bara att se framåt och inte hänga läpp, lycka till. [y]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Angelize:

Kostar det förresten att gå på folkhögskola/komvux?

Endast prövningar kostar 500:- per kurs, det är då man bara tentar av en kurs genom att göra prover, alltså inga lektioner i princip. Men annars nä men du kommer säkert bli tvungen att ta CSN-lån för att kunna försörja dig om inte dina päron kan göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Jag "hoppade av" i tvåan förra året och nu hoppar jag av i "tvåan" det här året igen men jag har ju ig i de flesta ämnena pga frånvaro,så de kanske gör så jag måste gå om tre år?

Då bör det räcka med att du läser två år på folkhögskola för att få fullständig gymnasieutbildning, men om du ska läsa upp ämnen kanske det blir 3 år. Isåfall bör du först och främst läsa upp kärnämnena eftersom att din gymnasieutbildning inte räknas som komplett om du inte har godkänt i dem.

Angelize:

Fullständig gymnasieutbildning får man via folkhögskola eller? kan man inte få det via komvux?

Jo, man kan få det via båda.

Angelize:

det låter bättre men vad är bäst komvux eller folkhögskola? varför väljer en del komvux och en del folkhögskola?

Har bara gått folkhögskola så jag har inget att jämföra med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns ju yrkesutbildningar/lärlingsutbildningar som inte kräver att du gått klart gymnasiet.
Det ordnar sig ska du se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Kostar det förresten att gå på folkhögskola/komvux?

Du får själv betala för litteratur och sådant. Sen på folkhögskola är det en terminsavgift på 800 kr per termin (var det på min iaf, kanske skiljer sig från skola till skola). Själva undervisningen är gratis dock. Sen har ju många folkhögskolor internat också, så om du ska bo där så kostar ju det också en del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angelize:

Klarar man plugga allt alla kurser osv på snabb tid så borde man väl få göra det istället för att dra ut på skiten i tre år :/

Om du vill gå klart gymnasiet men inte orkar med den vanliga så kan du ju gå på distans? Jag tror att man kan anpassa den till sin egna takt där, men jag är inte säker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exkrement:

Då bör det räcka med att du läser två år på folkhögskola för att få fullständig gymnasieutbildning, men om du ska läsa upp ämnen kanske det blir 3 år. Isåfall bör du först och främst läsa upp kärnämnena eftersom att din gymnasieutbildning inte räknas som komplett om du inte har godkänt i dem.

Så jag måste alltså börja om i varje ämne? Om jag tex från gymnasiet har ett prov kvar att göra i ett ämne för att få godkänt i det ämnet så gills inte det utan jag måste göra om allt ändå?

Och när kan jag börja folkhögskolan? Behöver man någonting speciellt för att komma in där och när börjar terminerna? Är det som en klass där alla lär sig samma eller mer att alla gör sitt? [crazy]

Och jag tror inte jag behöver bo där? Bor ju i Stockholm det finns väl många skolor här eller?

isola:

Finns ju yrkesutbildningar/lärlingsutbildningar som inte kräver att du gått klart gymnasiet.
Det ordnar sig ska du se.

Sådana som kostar eller? Vad finns det för utbildningar då? Vill ej bli undersköterska!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

daisy:

Varför hoppade du av gymnasiet?

Det gjorde jag inte. Blev utskriven pga frånvaro tyvärr. Har inte svårt med att plugga utan är faktiskt väldigt smart och lär mig snabbt (jaaa, jag ljuger inte!) men det är själva grejen att orka gå dit varenda dag, att ha det som en rutin... typ. Vet ej varför jag ej sköter skolan egentligen.

daisy:

Om du vill gå klart gymnasiet men inte orkar med den vanliga så kan du ju gå på distans? Jag tror att man kan anpassa den till sin egna takt där, men jag är inte säker.

Ah, distans vore skönt vet att det finns men undrar liksom om någon med koll kan svara på om det är värt att gå gymnasium IGEN eller om jag ska skita i det och köra folkhögskola/komvux istället. Vad är bäst helt enkelt.


   
SvaraCitera