Aviseringar
Rensa alla

Skolios!


Ämnesstartare

Jag har skolios sedan 1 år tillbaka oh läkarna kallar det för grav skolios! Känner mig väldigt ensam om att ha det,oh undrar om det är ngn annan här somhar det? Ska kolla på operationsmetoder och korsetter i veckan!


   
Citera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har det inte, men en bekant hade och blev opererad. Dock inget vi har pratat om sådär jätteingående [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet du om hon hade problem efteråt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

freefallingdown:

hon

* Hon / Han


   
SvaraCitera

det är ganska allvarligt om man väljer operation,
det beror lite på vad för skolios man har...

jag hade två krökar på 40 grader så min rygg
var verkligen "S" formad [blush]
så jag fick ha korsett i tre år

när det gäller operationen så gör man en steloperation, och det brukar innebära att man förlorar en del av rörligheten i ryggen, eftersom det ska göra så att ryggen inte vrider sig ännu mer...

det är ganska jobbigt att ha korsetten i början, men man vänjer sig... det brukar vara lite olika på hur mycket man behöver ha den per dag, jag t.ex behövde ha den 20 timmar per dag... [tired] och sen så fick jag ha den utan i 4 timmar [bigsmile]


   
SvaraCitera

Jag vet två pers som haft det, en hade korsett och en opererade sig.


   
SvaraCitera

Min kusin hade det, hon hade korsett.


   
SvaraCitera

Vet en.
Han opererade sig (utan extra blodtillförsel pga jehovas vittnen till päron [shake]), men har haft lite problem efteråt. Dock inget superallvarligt.


   
SvaraCitera
Papper

Jag har, men inte grav.


   
SvaraCitera

känner en som har gjort operation, hon är väldigt rak i ryggen nu vilket är stiligt [y]


   
SvaraCitera

Hade någon procent under vad som skulle klassas som skolios. Men kan säga att jag har en god vän som bar korsett i 1,5 år och nu är allt bra, hon säger att hon tom saknar sin korsett lite och då ger jag henne den här blicken [confused] och då tar hon tillbaka det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska till en ortoped och gjuta (?) korsett imorgon, men dom tror inte att det kommer att funka med korsett! Men om man har en krök i bröstryggen, har man samma bostonkorsett som krök i mitten av ryggen?


   
SvaraCitera

jag tror inte det.... när jag fixade min korsett så såg jag massor av olika modeller på korsetter..[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, men vill ju lixx inte ha typ planktuttar och ballongmage , !


   
SvaraCitera