Aviseringar
Rensa alla

Skolios, någon mer som har det?


Ämnesstartare

Jag har skolios och har haft korsett i ett år nu och har ett år kvar, någon mer som har skolios här?
Man kan lix känna sig så sjukt jävla ensam om att ha det ibland...


   
Citera

vad är skolios?


   
SvaraCitera

sötnos:

vad är skolios?

Här eller här eller här eller här eller här eller här. [cute][blush]


   
SvaraCitera

Skolios är ett tillstånd då ryggraden är krökt i sidled, och roterad tredimensionellt. På röntgenbilder bakifrån där kotorna normalt skulle suttit rakt kan man hos en skoliosdrabbad person se, att ryggraden snarare "slingrar" sig fram. I de flesta fall brukar man säga att den är S-formad. Den kan ha en, två, tre eller fler krökar av olika grad. Krökningen mäts i grader Cobb. Dessa mätningar ger osäkra resultat pga att de inte tar hänsyn till ryggradens, och bröstkorgens, rotation.

Könsfördelningen vid små skolioser (ca 10 grader) är lika, men vid krökar på 20 grader (måttlig) Cobb är det fem gånger fler kvinnor än män som drabbas. Krökar större än 30 grader (grava) är det tio gånger fler kvinnor än män som får.

Skolios kan vara idiopatisk (utan känd orsak) eller så kan den bero på att benen är olika längd (då försöker kroppen kompensera själv och ryggraden kröks, allt som behövs för att fixa det är en inläggssula eller en högre sula på ena skon). Idiopatisk skolios delas in i tre grupper efter när den upptäcks.

* Infantil — från födelse till tre års ålder
* Juvenil — från tre års ålder till nio års ålder
* Adolesent — från nio års ålder till avslutad tillväxt

Adolesent idiopatisk skolios är vanligast. Allra vanligast är att skoliosen ökar under tonåren då tillväxten tar fart.

Skådespelerskan Isabella Rossellini led som ung flicka av skolios och genomgick operation. Även Anna Vasa, dotter till Johan III och Katarina Jagellonica, led av allvarlig skolios.
Behandling [redigera]

Skolios är vanligt, de flesta människor har en mycket liten krökning, men de har inga besvär med det. Med sjukgymnastik kan man träna upp musklerna runt ryggraden. I vissa fall kan ryggraden då räta ut sig själv medan det i andra fall kan bli aktuellt med operation eller annan behandling. Under tiden man växer kan en korsett som stagar upp ryggraden hjälpa till så att ryggen inte kröker sig mer än nödvändigt. Korsett hjälper bäst om man upptäcker skoliosen tidigt och om den har en långsam tillväxt.

I Sverige finns inga andra dokumenterade behandlingar än operation vid krökar som är större än 40-50 grader Cobb. Denna operation kräver ca ett års konvalescens och utgången är inte garanterat lyckosam. I flera andra EU-länder tex, Tyskland, Spanien och England, finns en dokumenterat framgångsrik konservativ (icke-operativ) behandling (oftast kallad Scroth-metoden). Metoden innebär ett personligt utformat träningsprogram som utförs dagligen hela livet och är effektiv även för krökar över 40-50 grader. Metoden finns dock ej i Sverige.

mvh,1 som vet hur man googlar.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Här eller här eller här eller här eller här eller här.

Haha söt [love]

Kakaoxo:

1 som vet hur man googlar.

jag brydde mig inte tillräckligt mycket för att googla [tired]


   
SvaraCitera

sötnos:

Haha söt [love]

Kollade du alla? [blush][blush][blush][blush]


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

mvh,1 som vet hur man googlar.

[love]

sötnos:

jag brydde mig inte tillräckligt mycket för att googla [tired]

Mycket substansiell kommentar utav dig.

MVH


   
SvaraCitera

yep, men korsett har jag ingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heybo:

yep, men korsett har jag ingen.

din turunge, hur stor krök har du?


   
SvaraCitera

JuicyD:

din turunge, hur stor krök har du?

Em, minns jag inte men har olika längd på benen, Det högra är 2 cm kortare än det vänstra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Heybo:

Em, minns jag inte men har olika längd på benen, Det högra är 2 cm kortare än det vänstra.

aha okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har haft korsett i 1 1/2 år nu och vet precis hur det är att käna sig helt udda men jag tycker ändå att det är värt det eftersom det hjälper så mycket om man sköter sig. Jag har gått från 37 grader till 11 och ska snart börja med avänjning!!! 😀
fast jag tycker inte det har vart så hemskt ändå, vad tycker du?
/Johanna


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min syster stelopererade sig förrförra året rekomenderar er som har korsett att stå ut tills ni växt färdig så ni slipper operation (även om det kan behövas ändå) man kan inte böja ryggen annars ju[y]


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

idiopatisk

Kakaoxo:

idiotpatisk

Kakaoxo:

idiotapatisk

Kakaoxo:

idiotapa

[blush]


   
SvaraCitera