Aviseringar
Rensa alla

Skoljäveln


Ämnesstartare

Vi jobbar med genetik i skolan och vi har en läxa på det. Nu är det så att jag fattar verkligen inte en utav frågorna så ifall någon skulle kunna hjälpa till med den så vore det jätte snällt. 

  1. Pelle Svanslös var en svart homozygot bondkatt, som fått svansen avbiten av en råtta. I sitt äktenskap med lilla vita långsvansade Maja (född Gräddnos) fick han sammanlagt 12 barn som i alla avseenden fördelade sig helt enligt vad statistiken säger. De 12 barnen parade sig hej vilt med varandra (vilket inte är så bra) och de fick sammanlagt 80 st barnbarn, också fördelade enligt statistikens lagar. Genen F för svart färg är dominant över genen f för vit färg.

Motivera hur du kom fram till svaret!!!

Hur många svarta barn fick Pelle och Maja?
Hur många svanslösa barn fick Pelle och Maja?
Hur många små kattflickor fick Pelle och Maja?
Hur många vita barnbarn fick Pelle och Maja?
Hur många svarta honkatter bland barnbarnen fick Pelle och Maja?
Hur många vita, svanslösa hankatter bland barnbarnen fick Pelle och
Maja?

Detta är alltså en fråga vi har.


   
Citera
evene

Aldrig garvat såhär mycketSkål


   
SvaraCitera

Hur många svanslösa barn fick Pelle och Maja? 0


   
SvaraCitera
time
 time

Ta upp din biologibok och läs kapitlet om återkorsningGlad


   
SvaraCitera

Med tanke på att Pelle är en homozygot katt med dubbla uppsättningar av den dominanta genen, som ger svart päls, måste det betyda att Maja också var en homozygot katt, fast med dubbla uppsättningar av den recessiva genen, som ger vit päls.

Det betyder att oavsett hur de gör, så kan de bara få heterozygota kattungar, och eftersom att genen för svart päls är dominant, så blir alla deras ungar svarta. 

(S=Svart, V=Vit)
    f   f
F  S  S
F  S  S

Hur många svarta barn fick Pelle och Maja? Svar: 12

Hur många svanslösa barn fick Pelle och Maja? Svar: 0 eftersom att bli av med svansen inte är genetiskt.

Hur många kattflickor fick Pelle och Maja? Svar: Statistiskt sett så borde det vara 50/50, 12/2=6 så 6 kattflickor. Däremot så vet vi inte exakt.

Hur många vita kattbarn fick Pelle och Maja? Svar: 0

Hur många honkatter bland barnbarnen fick Pelle och Maja? Svar: Återigen så borde det vara 50/50, 80/2=40 så 40 honkatter borde det vara statistiskt sett.

Hur många vita, svanslösa, hankatter bland barnbarnen fick Pelle och Maja?

Eftersom att alla föräldrarna till de här 80 kattungarna är heterozygota.
   F  f
F S  S
f  S  V

25% av kattungarna bland barnbarnen är vita.
80/4=20
Hankatter=50%
20/2=10 vita hankatter

Svar: Det finns 10 vita hankatter bland 80 kattungar totalt, statistiskt sett.

Kopiera inte det här rätt av dock, utan reflektera över hur jag kom fram till mina svar, och kontrollera om jag har rätt. Glad


   
SvaraCitera