Aviseringar
Rensa alla

skoltrött


Ämnesstartare

Hej! Jag går i 9:an just nu och har ganska mycket att göra. Jag ligger efter i historia, svenska, fysik och biologi. Jag har inte skrivit någon sammanfattning på kapitlen i no ämnen och vi har prov snart. På svenska håller vi på att skriva en bok om oss själva. Man ska vara klar med 4 kapitel till nästa vecka och är inte ens klar med en. Vi har nationella prov snart och jag vill verkligen förberedda mig i historia. Jag har haft a i historia sedan 7:an ochhar aldrig fått mindre än A på ett prov förutom en gång. Jag fick B+ ..... Blev jävligt ledsen. Jag fick låna historieboken hem för att läsa om efter jullovet och jag har inte ens börjat. Jag orkar verkligen inte mer. Just nu har jag 315 poäng och är rädd att jag  ska sänkas. Mitt mål är att komma ut med full pott. Det ända jag behöver höjas i är svenska, engelska och franska. Franska och engelska höjs jag antagligen i men inte i svenska. Orkar inte plugga mer. Är sååå jävligt skoltrött!!!! tips på hur jag ska bli motiverad igen?!


   
Citera
Ämnesstartare

"kom igen nu britt - Marie,  kör för fa..an" 

Nej men, du borde vara nöjd med de
achievements/insats du har åstadkommit med. Det är väldig få som får full pott, inte bör du sätta mer press på dig själv. 

Läs svenska böcker som du tycker är intressant, jag rekommenderar dig att läsa facklitteratur böcker för språket och grammatiken skull. Något som jag själv som måste träna på -_- men det är en annan femma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så länge du inte haf F så behöver du inte stirra så. Vad har du i de ämnen du är missnöjd med?


   
SvaraCitera

Jag känner precis samma sak, jag har hög press på mig själv och vill också gå ut med alla A. Efter jullovet blev allt värre och jag kände att jag inte orkade plugga lika mycket som, innan. Men 315 poäng är jätte bra, vad är det värsta som kan hända ifall du sänker dig? Försök tänka på att inte ha så höga krav på dig själv, krav är bra med ibland blir det för mycket. 

Om du vill bli motiverad till att plugga mer så tänk på din framtid och vad du vill göra om 15 år.. Det brukar gör mig motiverad. 🙂


   
SvaraCitera

315 poäng? Har typ 208 ^^
Men vilket gymnasium vill du börja på? För du kommer säkert in!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har knappt 200, och du har 315. Du lever ju livet fan, håll dig på den nivån du är på istället!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Behöver du 315 för att komma in där du vill? Ingen kommer någonsin fråga om grundskolebetyg efter du börjat på gymnasiet. Är det värt all stress?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

precis som ovanstående påpekar så spelar bara betyget roll när du söker gymnasieutbildning, kolla upp vad din önskade gymnasieutbildning brukar kräva för poäng innan du stressar ihjäl dig. dessutom kan du nog kontakta dina lärare om hur du känner och kanske skjuta fram någon deadline så att du känner att du hinner andas.


   
SvaraCitera

imafckprick:
"kom igen nu britt - Marie,  kör för fa..an" 

Hahaha I can't even :')


   
SvaraCitera
Draug

Det är la bra att vara motiverad, men bränn inte ut er totalt. Högstadiebetygen är långt ifrån livsviktiga. Det ger ju bra valmöjligheter när det är dags att välja gymnasieprogram, men inte så mycket mer än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

feeeel ya

keep kämping

underhåll dig med ngt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MaximusPrime:

Hahaha I can't even :')

😉


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Precis samma här. Sjukt skoltrött och allmänt omotiverad till till mesta ämnena, även de jag brukar gilla. 


   
SvaraCitera

imafckprick:
"kom igen nu britt - Marie,  kör för fa..an"

Kärlek till detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Så länge du inte haf F så behöver du inte stirra så. Vad har du i de ämnen du är missnöjd med?

Men man vill ju ändå få de högsta poäng. 

Har B 


   
SvaraCitera