Aviseringar
Rensa alla

Skoluppgift, hjälp! KOM IGEN!!


Ämnesstartare

Complicated:

måste man betala för'om?

Självklart.

Complicated:

skit kvalite elr?

Samma spel som du köper på skiva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Complicated:

måste man betala för'om? skit kvalite elr?

Ja det måste man. Och nä, det är exakt samma sak som på skivan [y]


   
SvaraCitera

Complicated:

1. Ladda ner senaste Sims från internet?

Ja, om antingen upphovsrättsinnehavaren auktoriserat dig att göra det eller det är från någon inom din närmaste bekantskapskrets. Annars nej.

Complicated:

2. Ta en säkerhetskopia på mitt lagligen inköpta Wow?

Ja. Du får alltid göra backup för eget bruk på allt upphovsrättsskyddat material du kommit över på laglig väg. Det gäller även mjukvara.

Complicated:

3. Ta en säkerhetskopia på mitt nedladdade Sims?

Bara om själva nedladdningen var laglig; se fråga ett.

Complicated:

4. Använda USB-minnet för att göra en kopia till min mamma av den där musik Cd:n med Sven Ingvars som jag köpte förra veckan?

Ja. Faktum är att du t o m betalar en avgift på MP3-spelare, hårddiskar, USB-minnen, etc. när du köper dem, som ska finansiera de förluster film- och musikindustrin låtsas att kopieringen orsakar dem. Detta är så kallad "privatkopiering;" du får dela med dig till din närmaste umgängeskrets av allt upphovsrättsskyddat material du lagligen kommit över utom mjukvara (dvs. spel eller program.)

Complicated:

5. För ett register över alla som jag tror är vänsterpartister eller moderater eftersom jag misstror alla som är på ytterkanten på höger-vänsterskalan?

Ja, om det uteslutande är ett register över vad du tror. Du får däremot inte göra ett dylikt register med faktiska uppgifter. Du får t ex inte inhämta och behandla folks personuppgifter utan deras samtycke, och du får heller inte registrera deras faktiska åsikter, medlemskap i föreningar etc.

Dock har Antipiratbyrån, STIM och vissa andra organisationer dispens från personuppgiftslagen, då bevarandet av deras affärsmodell värderas högre än den personliga integriteten.

Complicated:

6. Skicka trojanska hästar och maskar?

Kanske; se diskussion nedan.


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlernen:

Nej [du får inte skicka trojanska hästar och maskar].

Säker på det? Det är ju inget som säger att hon skickar dem i något malignt syfte. Det kan ju vara så att mottagaren bett henne att sända henne dem t.ex. i utbildningssyfte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sims, wow, sims, wow, sims, wow, wow, wow, sims? ... wow.
- WOW! SIMS!


   
SvaraCitera

Åtta:

Säker på det? Det är ju inget som säger att hon skickar dem i något malignt syfte. Det kan ju vara så att mottagaren bett henne att sända henne dem t.ex. i utbildningssyfte.

Det har du rätt i; det har jag faktiskt ingen koll på. I Tyskland och en drös andra länder är det olagligt att ens inneha den sortens mjukvara, men i Sverige är det troligtvis lagligt.

Sannolikt är det rätta svaret "ja, om det inte görs med ont uppsåt."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får allt man kan. Bara det att vissa är emot det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Va? Ingår datorsäkerhet i datorkunskap A? [confused]


   
SvaraCitera

Vilken knasig uppgift för datorkunskap a! [surprised]


   
SvaraCitera

El Guaje:

Vilken knasig uppgift för datorkunskap a! [surprised]

Egentligen inte, snarare att det är klassat som "Datorsäkerhet". Mjukvarujuridik och immaterialrätt hade varit bättre.


   
SvaraCitera

Comrade Premier:

Egentligen inte, snarare att det är klassat som "Datorsäkerhet". Mjukvarujuridik och immaterialrätt hade varit bättre.

Nej nu när jag kollade kursplanen så stod ju faktiskt lagstiftning med, så den var kanske inte så knasig. Sånt höll aldrig jag på med iaf så att det ingick i kursen visste jag icke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Va? Ingår datorsäkerhet i datorkunskap A?

öh ah?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

El Guaje:

Vilken knasig uppgift för datorkunskap a!

Du är knasig[bigsmile]


   
SvaraCitera

Complicated:

Du är knasig

Ja lite smått kanske. [cute] Men det är på ett bra sätt va? [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

El Guaje:

Ja lite smått kanske. Men det är på ett bra sätt va?

Klart[cute] jag är ju fullständigt vrickad så det måste det ju vara![blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Complicated:

öh ah?

Vi fick bara lära oss excel, powerpoint, och en massa tråkiga office program. [cry]


   
SvaraCitera