Aviseringar
Rensa alla

Skräpmatens så kallade onyttighet


Ämnesstartare

Man hör mycket om hur skräpmat ska vara så onyttigt hela tiden. Detta har pågått under en väldigt lång tid. Har även läst att äta skräpmat som exempelvis hamburgare ska vara skadligt för levern. Ja, ett så starkt ord som skadligt till och med ( http://gut.bmj.com/cgi/rapidpdf/gut.2007.131797v1.pdf)

Denna tråd handlar dock inte om denna idioti. Utan frågan, varför är skräpmat så onyttigt som de påstår? Personligen kan jag inte sätta fingret på detta då det är helt ologiskt!

Vi tar exempel. En hamburgare... det är bröd, en hamburgare, sallad och ost. Pizza är ost, tomatsås och deg. Det är ju precis vad man själv har om man skulle göra mat. På pizzerior använder de ju exakt samma varor som man själv använder. Varför skulle maten bli automagiskt onyttig bara för att de ha titeln pizzeria? Detta är ju urlöjligt.

Hur kommer det sig att skräpmat ska vara så onyttigt? Det är bara skitsnack som några hälsotanter har kommit på för att de ska kunna gotta sig i att de själva minnsan lagar mat. (att leva på enbart "nyttiga saker" enbart är ju för övrigt onyttigt i sig)

Jag kan tänka mig att energidrycker, läsk och sådant är onyttigt med tanke på alla ämnen som finns i dem samt dess onödiga mängd socker. Men så är det väl med allt man köper i butiken.


   
Citera

Pizza är inte onyttigt [smile] Det är colan!!!


   
SvaraCitera

...

Pizza och hamburgare är inte nyttigare om du gör det hemma heller.

Vitt bröd är sämst i världen, kött är allmänt onyttigt, köttet de använder suger och har ofta skumma tillsatser, ost, dressing osv har massa fett, blablabla.

sylar:

(att leva på enbart "nyttiga saker" enbart är ju för övrigt onyttigt i sig)

Ursäkta, hur skulle det vara onyttigt menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Det här är typ den dummaste tråden någonsin.

Pizza och hamburgare är inte nyttigare om du gör det hemma heller.

Varför är det den dummaste tråden? Tråden påpekar just att det är idioti att påstå att pizza och hamburgare är nyttigare när man gör dem hemma. Det är alla som påstår detta som är dum i huvudet.

Klorofyl:

Vitt bröd är sämst i världen

Hur då? Bara för att det är rikt på kolhydrater?

Klorofyl:

kött är allmänt onyttigt

Oavsett om det skulle vara sant är det irrelevant då man gör kött hemma i vilket fall som helst. Det implicerar inte att skräpmat blir onyttigare.

Klorofyl:

köttet de använder suger och har ofta skumma tillsatser

Spoken like a true hälsotant som vill att det ska vara onyttigare än vad det är.

Klorofyl:

ost, dressing osv har massa fett, blablabla.

/facepalm
Fett? Sedan när blev det onyttigt. Wait, du kanske läser Aftonbladet.

Klorofyl:

Ursäkta, hur skulle det vara onyttigt menar du?

Prova att bara leva på sallad exempelvis.


   
SvaraCitera

sylar:

Tråden påpekar just att det är idioti att påstå att pizza och hamburgare är nyttigare när man gör dem hemma. Det är alla som påstår detta som är dum i huvudet.

Missförstod dig, klart det inte är nyttigare om man gör det hemma per automatik, men möjligheten att det ärnyttigare i den mån att man har möjlighet att kontrollera vilka råvaror man använder och kan köpa sådanna av högre kvalitet än nästan alltid på snabbmatsstället.

sylar:

Hur då? Bara för att det är rikt på kolhydrater?

Prexakt.

sylar:

Prova att bara leva på sallad exempelvis.

Eh? Sallad är inte direkt nyttigt, det förstår väl fan vem som helst att folk som äter "bara nyttiga saker" inte enbart äter sallad?

Det är inte nyttigt att äta enbart en sak, vad det än är.

sylar:

/facepalm
Fett? Sedan när blev det onyttigt. Wait, du kanske läser Aftonbladet.

Det innehåller inte direkt superbra avocadofett.

sylar:

Spoken like a true hälsotant som vill att det ska vara onyttigare än vad det är.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

sylar:

/facepalm
Fett? Sedan när blev det onyttigt. Wait, du kanske läser Aftonbladet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument


   
SvaraCitera

Man blir fet av det iaf (om man äter det ofta) eftersom det är så pass mycket kalorier.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag tror snarast att det handlar om att själva grejen med snabbmat är att den ska bli klar snabbt och vara billig. För att få den så billig som möjligt så används så billiga råvaror som möjligt , vilket oftast innebär att den mat man äter håller väldigt låg kvalitet. Därför kan typiska snabbmatsrätter vara nyttigare när man gör dem själv än om man köper dem via snabbmatsrestauranger.


   
SvaraCitera

Eftersom det inte är några vettiga råvaror eller ingredienser i måste de tillsätta massor med olika random tillsatser och framför allt massor socker. Dessutom säger det ju sig själv att tillbehören (läsk, ostgrejer, pommes frites, annat friterat osv) är skit.


   
SvaraCitera

Klorofyl:

Vitt bröd är sämst i världen, kött är allmänt onyttigt, köttet de använder suger och har ofta skumma tillsatser, ost, dressing osv har massa fett, blablabla.

Klorofyl:

Vitt bröd är sämst i världen, kött är allmänt onyttigt, köttet de använder suger och har ofta skumma tillsatser, ost, dressing osv har massa fett, blablabla.

Klorofyl:

Vitt bröd är sämst i världen, kött är allmänt onyttigt, köttet de använder suger och har ofta skumma tillsatser, ost, dressing osv har massa fett, blablabla.

det går t.ex att ta bort lite onyttigt, käka hamburgare utan ost och dressing. pizza utan ost. etc, det är väl mest att det blir ett överskott av salt, socker och fett om man äter skräpmat ofta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag tror snarast att det handlar om att själva grejen med snabbmat är att den ska bli klar snabbt och vara billig. För att få den så billig som möjligt så används så billiga råvaror som möjligt , vilket oftast innebär att den mat man äter håller väldigt låg kvalitet. Därför kan typiska snabbmatsrätter vara nyttigare när man gör dem själv än om man köper dem via snabbmatsrestauranger.

Det låter som en möjlighet. På pizzeriorna brukar de dock ha färska champinjoner, tomatsås som man själv köper på ICA och ost som jag inte ser hur det kan bli sämre än den man köper.

Kittieh:

Man blir fet av det iaf (om man äter det ofta) eftersom det är så pass mycket kalorier.

Fet blir man av att få i sig för mycket oavsett vad det är för mat.

Klorofyl:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Det innehåller inte direkt superbra avocadofett.

Fortfarande något som inte är sant, utan något som hälsotanterna kommer med. Fett är livsnödvändigt. Mat man lagar själv innehåller också mycket fett. Det är alltså inget som är unikt för just skräpmat.

Klorofyl:

Prexakt.

Kolhydrater är ju nödvändigt. Börjar nästan låta som du föredrar bantningskost.

Klorofyl:

Missförstod dig, klart det inte är nyttigare om man gör det hemma per automatik, men möjligheten att det ärnyttigare i den mån att man har möjlighet att kontrollera vilka råvaror man använder och kan köpa sådanna av högre kvalitet än nästan alltid på snabbmatsstället.

Fast jag tvivlar på att många kontrollerar vad de köper för något så pass noggrannt att det ska vara perfekt. Pizzeriorna brukar antingen ha färska champinjoner eller burkchampinjoner. Precis som man gör när man själv lagar mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fcklucy:

det går t.ex att ta bort lite onyttigt, käka hamburgare utan ost och dressing. pizza utan ost. etc, det är väl mest att det blir ett överskott av salt, socker och fett om man äter skräpmat ofta.

Helt olika faktiskt. Socker tror jag inte man får i sig så mycket av så länge man inte dricker läsk och liknande. Varför envisas alla här om att ta bort osten på pizzan? Vad äter ni för något hemma? Det låter som alla håller på att banta och svälter.

mjölk:

Eftersom det inte är några vettiga råvaror eller ingredienser i måste de tillsätta massor med olika random tillsatser och framför allt massor socker. Dessutom säger det ju sig själv att tillbehören (läsk, ostgrejer, pommes frites, annat friterat osv) är skit.

Det är vettiga råvaror. Läsk och pommes frites har jag inte ens nämnt dock.


   
SvaraCitera
Åtta

sylar:

På pizzeriorna brukar de dock ha färska champinjoner, tomatsås som man själv köper på ICA och ost som jag inte ser hur det kan bli sämre än den man köper.

Jag betvivlar att de brukar ha färska champinjoner på snabbmatshak. Det är nog snarare konserverade grejer. Champinjoner är nämligen rätt dyrt, och ska man ha färska sådana så skulle man inte kunna sälja en pizza för 60 spänn. Tomatsåsen har jag ingen aning om huruvida det är någon skillnad mot den man köper i affär - men även den innehåller rätt mycket socker.
Det är främst när man kommer till köttet som man stöter på de riktigt kassa råvarorna. Kött är jävligt dyrt, och därför köps det in skitbilligt, processerat kött som har pressats ihop av diverse skabb.

Beviset finns i priset. Om pizzerian tar ut hundra spänn per pizza eller mer så drivs den antingen av judar, eller så håller pizzorna högre kvalitet och är troligtvis nyttigare än dess lågprisalternativ.


   
SvaraCitera

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14550&epslanguage=SV

det är vad jag hört som främsta argument, men det är väl snarare argument mot halvfabrikat än mot snabbmat som så. men äter man på mcdonalds så äter man å andra sidan färdiglagat halvfabrikat.

jag har väl inte direkt något emot snabbmat som så, men folk som äter det har generellt ingen koll på vad det innehåller, och oftast ingen koll på näringslära i stort heller. så de får lätt för sig att de kan leva på det till stor del utan att drabbas av bristsjukdomar, vilket inte hade varit fallet om de lagat sin egen mat och läst på lite.

detta är inte problem med snabbmat som så, men det är väldigt relaterat till de som äter den i någon större utsträckning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag betvivlar att de brukar ha färska champinjoner på snabbmatshak. Det är nog snarare konserverade grejer. Champinjoner är nämligen rätt dyrt, och ska man ha färska sådana så skulle man inte kunna sälja en pizza för 60 spänn.

Så fasligt dyra är de inte. De brukar snåla ganska rejält med ingredienserna på pizzorna också. De har säkert en liten champinjon per pizza.

Åtta:

Det är främst när man kommer till köttet som man stöter på de riktigt kassa råvarorna. Kött är jävligt dyrt, och därför köps det in skitbilligt, processerat kött som har pressats ihop av diverse skabb.

Köper inte det där som om det vore en standard. Fast all mat, även den man köper på affären innehåller en massa skabbsaker. Nu har de ju börjat med sötningsmedel en hel del, vilket är betydligt mer hälsofarligare än vanligt socker. Det är dock ingen som tänker på sötningsmedel, utan det är bara media som förstorat upp hela sockerbilden.


   
SvaraCitera

sylar:

Fett är livsnödvändigt.

sylar:

Kolhydrater är ju nödvändigt.

Det finns olika typer av fett och kolhydrater, snabbmat innehåller ofta snabba kolydrater (socker, hamburgerbröd, pizzadeg) och för stora mängder mättat fett. (ost, dressing)


   
SvaraCitera