Aviseringar
Rensa alla

Skräpmatens så kallade onyttighet


Dressing, ost, deg (vitt bröd) är inte världens bästa saker precis.. JA man äter dessa saker hemma också men äter du lika mycket ost som du har på pizzan, hemma när du gör en ostmacka? Nej. (Degen innehåller salt och tomatsåsen så att du vet).
Äter du dressing, vitt bröd, dålig kvalites kött som är full med tillsatser och pommes sammtidigt hemma? Nej. (om inte man grillar då)


   
SvaraCitera

Åtta:

Champinjoner är nämligen rätt dyrt

vadå, vad köper du för jävla förgyllda champinioner? har inte räknat på det, men jag är rätt säker på att färska champinioner är nästan billigare än burkchampinioner, i synnerhet när vi tänker oss att burkchampinioner är konserverade i någon märklig vätska som kan vara vatten, vilket bidrar till vikten. ska räkna på det någon dag.

uppenbara fördelen med burkchampinioner är att de är lättare att förvara under lång tid, och att de är sådär skönt skabbiga som champinioner på pizza måste vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

jag har väl inte direkt något emot snabbmat som så, men folk som äter det har generellt ingen koll på vad det innehåller, och oftast ingen koll på näringslära i stort heller. så de får lätt för sig att de kan leva på det till stor del utan att drabbas av bristsjukdomar, vilket inte hade varit fallet om de lagat sin egen mat och läst på lite.

Äter man bara skräpmat och inte gör någon mat alls själv hemma så får man väl skylla sig själv. Alla har väl ett skafferi och ett kylskåp hemma.

mörknäs:

men folk som äter det har generellt ingen koll på vad det innehåller, och oftast ingen koll på näringslära i stort heller.

Va? Var kommer det påståendet i från. Det är det mest trångsynta jag har hört på länge. Varför skulle de som äter skräpmat vara sämre på näringslära än de som inte gör det? Det är som att jag säger att de som dricker alkohol är imbeciller som inte vet vad gift är.

mörknäs:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14550&epslanguage=SV

Inte i hamburgare, inte i pizza.


   
SvaraCitera
Åtta

sylar:

Fast all mat, även den man köper på affären innehåller en massa skabbsaker.

Jo visst. Se bara till korv. Skillnaden är att i en mataffär väljer du själv vilka märken du vill ha. Har du ingenting emot skabb så kan du köpa korv från Euroshopper. Vill du ha någonting som åtminstone kan liknas vid kött så köper du något fancy (troligen lokalproducerat) märke.

sylar:

Köper inte det där som om det vore en standard.

Varför skulle t.ex. Burger King eller din lokala pizzeria betala mer för sina ingredienser än de måste? Folk går på pizzerior och förväntar sig att bli mätta snabbt och att maten ska smaka okej. Då behöver de inte köpa skinka för 90kr/kg, utan de kan lika gärna köpa skräp för 35kr/kg. Man vore världens dummaste snabbmatsrestaurangsägare om man inte utnyttjade det.


   
SvaraCitera

sylar:

Äter man bara skräpmat och inte gör någon mat alls själv hemma så får man väl skylla sig själv. Alla har väl ett skafferi och ett kylskåp hemma.

så är skräpmat nyttigt eller onyttigt? för du antydde precis att det var onyttigt.

sylar:

Va? Var kommer det påståendet i från. Det är det mest trångsynta jag har hört på länge. Varför skulle de som äter skräpmat vara sämre på näringslära än de som inte gör det? Det är som att jag säger att de som dricker alkohol är imbeciller som inte vet vad gift är.

bara om de hävdar att det är alkohol är nyttigt och inte alls farligt, vilket är det du gör när du säger att en skräpmatsdiet är nyttig.

och såhär. det finns mängder på mängder på mängder upphöjt i mängder av människor som på allvar tror att en hamburgarmeny på mcdonalds är en sund och balanserad måltid. eller som iallafall inte inser vilka näringsämnen de går miste om och kompenserar för detta vid dagens övriga måltider.

sylar:

Inte i hamburgare, inte i pizza.


   
SvaraCitera

sylar:

Det är vettiga råvaror.

Nej, det stämmer inte. Vad får du det från? Självklart vill snabbmatsrestaurangerna tjäna så mycket som möjlig på sin mat.


   
SvaraCitera

sylar:

Läsk och pommes frites har jag inte ens nämnt dock.

De hör till uttrycket "snabbmat", so


   
SvaraCitera

l0l


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tramsnisse:

Det finns olika typer av fett och kolhydrater, snabbmat innehåller ofta snabba kolydrater (socker, hamburgerbröd, pizzadeg) och för stora mängder mättat fett. (ost, dressing)

Självklart. Men det är väldigt överskattat och det finns i allt, även i steksmöret hemma.

Pepparkaksgubbe:

Dressing, ost, deg (vitt bröd) är inte världens bästa saker precis.. JA man äter dessa saker hemma också men äter du lika mycket ost som du har på pizzan, hemma när du gör en ostmacka? Nej.

Ändå får du i dig sådana saker jämt. Ja, om jag gör en ostmacka föredrar jag att hä på rejält med ost. Nu börjar det här bli en diskussion om mängd och inte varför pizzerior är onyttigare.

Pepparkaksgubbe:

Degen innehåller salt och tomatsåsen så att du vet).
Äter du dressing, vitt bröd, dålig kvalites kött som är full med tillsatser och pommes sammtidigt hemma? Nej. (om inte man grillar då)

Jag äter inte strips på hamburgeriet ens. Jag tar två hamburgare istället. Men för att besvara din fråga, ja jag kan äta sådant hemma. När jag steker hamburgare tar jag dressing, för jag vore en idiot om jag inte gjort det när jag vill ha det. Vitt bröd är ju det enda hamburgerbrödet som går att köpa nästan, klart jag väljer det.

mörknäs:

så är skräpmat nyttigt eller onyttigt? för du antydde precis att det var onyttigt.

Nej, utan jag antydde att om man nu inte får i sig allting man behöver. Går jag och tar en köttbit, så behöver jag ju förstås äta något när jag kommer hem.

mjölk:

Nej, det stämmer inte. Vad får du det från? Självklart vill snabbmatsrestaurangerna tjäna så mycket som möjlig på sin mat.

Därför att de skriver det. Skulle vara bedrägeri att ljuga.

mjölk:

De hör till uttrycket "snabbmat", so

Hör tråden till det uttrycket? Nej.

mörknäs:

vilket är det du gör när du säger att en skräpmatsdiet är nyttig.

Var har jag skrivit att skräpmat är nyttigt? Jag skriver bara att det inte är någon skillnad på om man köper en hamburgare eller om man går och köper färdiga köttbitar på ICA. När man drar en hamburgare får man grönsaker åtminstone.


   
SvaraCitera
Åtta

sylar:

Därför att de skriver det. Skulle vara bedrägeri att ljuga.

Så du tror på fullaste allvar att hamburgarna du köper på donken endast består utav samma typ av köttfärs du köper på ICA, lite ägg, vatten, salt och peppar?


   
SvaraCitera

sylar:

Men för att besvara din fråga, ja jag kan äta sådant hemma. När jag steker hamburgare tar jag dressing, för jag vore en idiot om jag inte gjort det när jag vill ha det. Vitt bröd är ju det enda hamburgerbrödet som går att köpa nästan, klart jag väljer det.

Men då äter DU onyttight helt enkelt. Du äter visst lika onyttingt som man gör när man äter på snabbmats resturangerna.

sylar:

Ändå får du i dig sådana saker jämt. Ja, om jag gör en ostmacka föredrar jag att hä på rejält med ost. Nu börjar det här bli en diskussion om mängd och inte varför pizzerior är onyttigare.

JA det handlar om vilken mängd mycket du får i dej[tard], ju mer av de onyttiga sakerna du får i dej desto mer kalorier = man blir fet.


   
SvaraCitera

sylar:

Därför att de skriver det. Skulle vara bedrägeri att ljuga.

Det är helt sinnessjukt naivt att tro på det. Tror du på allvar att allt som är märkt "svensk husmanskost med riktiga råvaror" är det? Du verkar inte ha någon som helst aning om vad det är du uttalar dig om. Rekommenderar dig att läsa typ "Den hemlige kocken" eller "Äkta vara" som handlar om just matfusket.

sylar:

Hör tråden till det uttrycket? Nej.

Well, den heter "skräpmatens så kallade onyttighet". Skräpmat är samma sak som snabbmat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det ingen här med lite vett som faktiskt inser hur löjligt överdrivet hälsotramset har blivit? Till och med forskarna pendlar mellan olika saker, ena sekunden är en sak onyttigt. Andra sekunden är det helt plötsligt nyttigt.

Åtta:

Så du tror på fullaste allvar att hamburgarna du köper på donken endast består utav samma typ av köttfärs du köper på ICA, lite ägg, vatten, salt och peppar?

Nej, utan pizzeriorna jag brukar gå på. Donken vet jag inte ens om de har påstått att de har färska råvaror. Men för att dra en rättvis jämförelse så kan du väl jämföra det med de nerfrysta hamburgarna i 8-pack.

Pepparkaksgubbe:

Men då äter DU onyttight helt enkelt. Du äter visst lika onyttingt som man gör när man äter på snabbmats resturangerna.

Vad fan äter du när du är hemma då? Det är bara skitsnack.

Pepparkaksgubbe:

JA det handlar om vilken mängd mycket du får i dej[tard], ju mer av de onyttiga sakerna du får i dej desto mer kalorier = man blir fet.

Herregud, ingen vits att ta den här diskussionen. Så fort någon nämner att kalorier är djävulens påfund så ska man antingen skjuta sig själv eller skjuta sig själv.

mjölk:

Well, den heter "skräpmatens så kallade onyttighet". Skräpmat är samma sak som snabbmat.

Vad skrev jag i första posten? Jag skrev specifikt att jag inte syftade på läsk.

mjölk:

Rekommenderar dig att läsa typ "Den hemlige kocken" eller "Äkta vara" som handlar om just matfusket.

Mm, men bara för att man inte köper skräpmat betyder inte att man inte är drabbad. Allt är onyttigt.


   
SvaraCitera

sylar:

Vad fan äter du när du är hemma då? Det är bara skitsnack.

Lax, kykling, ris, potatis, grönsaker osv .. ibland också skräpmat men inte varje dag. (fast nu äter jag skräpmat med flit för att gå upp i vikt, har redan gått upp 3 kilo :D)

sylar:

Herregud, ingen vits att ta den här diskussionen. Så fort någon nämner att kalorier är djävulens påfund så ska man antingen skjuta sig själv eller skjuta sig själv.

Haha nej, man ska äta fettig mat (men inte enbart fetting mat), man ska egentligen äta av allt varje dag, kalorier, protein, energi o sånt (kan inte namnen hehee) man ska alltså inte undvika något, men man ska heller inte överdriva med fett heller.


   
SvaraCitera

sylar:

Tråden påpekar just att det är idioti att påstå att pizza och hamburgare är nyttigare när man gör dem hemma. Det är alla som påstår detta som är dum i huvudet.

När jag gör pizza eller hamburgare hemma skippar jag oftast både kött och ost 🙂
Och använder rågmjöl i pizzadegen och s.k. "fullkorns"-hamburgerbröd (dock är jag medveten om att det mest är bränt socker som ändrar färgen). Dessutom har jag BRA mycket mer sallad i, och potatismos hellre än pommes.

Skräpmat är ett lustigt begrepp, då det liksom av sin egen definition innebär just att det är dålig mat. Jag skulle inte vilja påstå att hamburgare som så är mycket sämre än annan genomsnittlig mat. Visst, det är snabba kolhydrater i brödet, men det har du även i pastan du använder hemma. Visst, köttet är generellt sätt inte så nyttigt, men du använder ungefär samma hemma oavsett vad du lagar.
Pizza är ju däremot ganska rejält onyttigt, eftersom det oftast innehåller VÄLDIGT mycket snabba kolhydrater i förhållande till mängden mat, och dessutom massa ost och ev. sås på.

Men sedan finns det ju annan snabbmat som är väldigt nyttig. En falafelrulle med rejält med vitkål och hummus (som alla bra ställen har, inte jävla hjällbo "två falaflar och en tomatskiva i ett bröd") är ju faktiskt väldigt bra mat, och egentligen är väl en kebabrulle också rätt nyttig (ur ett personligt perspektiv, men den är skit för miljön, djuren, och andra människor).


   
SvaraCitera