Aviseringar
Rensa alla

Skriver av mig och undrar några saker ang. gymnasium


coolgirl15:

På ett sätt tror jag det kan bli jobbigt om alla har "Åhhh nej, ett VG!" som inställning, men det är väl i alla fall lite bättre än "Yes, jag fick IG!".
För man påverkas ju omedvetet av alla andra och jag tänker att även om det är jobbigt att gå med bara MVG-barn så peppas man och blir bättre själv.

Btw, i vissa skolor där eleverna har högre betyg så brukar ribban höjas. Liksom att det blir lite svårare att få ett MVG än i en skola där det knappt är några som har MVG'n. Men om du då blir peppad av en plugginriktad omgivning borde det då inte vara så stora problem att få höga betyg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gargamelott:

Btw, i vissa skolor där eleverna har högre betyg så brukar ribban höjas. Liksom att det blir lite svårare att få ett MVG än i en skola där det knappt är några som har MVG'n.

Jo, har hört det av flera men har också hört att det är en myt.
Att de typ byter prov och så med andra skolor för att det ska bli så rättvist som möjligt!
Men jag vet inte [smile]


   
SvaraCitera

coolgirl15:

Jo, har hört det av flera men har också hört att det är en myt.
Att de typ byter prov och så med andra skolor för att det ska bli så rättvist som möjligt!
Men jag vet inte [smile]

Tror att ribban mest höjs på uppsatser, labbrapporter och andra inlämningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha okej, jag kan tänka mig det.


   
SvaraCitera

Skolan är ett jävla slöseri med tid helt enkelt! [wink]


   
SvaraCitera

coolgirl15:

Är det så att alla är pluggisar som inte bryr sig om något annat eller hur är det, någon som går/har gått där som kan berätta?

Jag har själv inte gått på VRG odenplan, men jag vet att alla de tråkigaste personerna i min skola ska söka dit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om TS nu vet att hon vill bli läkare varför envisas folk med att skriva att det går lika bra med något annat? Det klart att det går men varför ta en onödigt krånglig väg? Läkarlinjen är ju redan så lång i sig så att lägga på ett extra basår bara för att man valt fel gymnasielinje gör inte livet roligare, plus att det ger ett extra år med lån som man ska betala tillbaka.

Väljer du dessutom ett svårare gymnasium där det kanske är svårare att få bra betyg kommer du ändå ha igen det på universitetet när du har bättre kunskaper och studieteknik än övriga klasskompisar.

coolgirl15:

Jo, kan tänka mig det. På ett sätt tror jag det kan bli jobbigt om alla har "Åhhh nej, ett VG!"

Vad är det som är jobbigtmed det? Personligen tycker jag det bara sporrande, vill du bli läkare är ju ett VG inget att tänka på ändå. Lycka till[y]


   
SvaraCitera

coolgirl15:

MVG på nästan varje prov, gör läxor och är aktiv på lektionerna, men det lönar sig ändå inte till slutbetyget.

Alltså, va?

Om det nu är idrottsläkare du vill bli så ska du satsa på det, och bästa vägen är väl NV då. Det är inte så svårt om man är duktig, och klart värt det om du vill bli läkare. Att behöva gå basår efteråt är kanske inte så kul.
Och du kastar inte bort alla år i musikklass, vill du inte bli proffsmusiker så är det ju så. Känn efter ordentligt vad du vill bli innan du väljer gymnasium.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Jag har själv inte gått på VRG odenplan, men jag vet att alla de tråkigaste personerna i min skola ska söka dit.

Haha, kan tänka mig det.

Horrorshow:

Väljer du dessutom ett svårare gymnasium där det kanske är svårare att få bra betyg kommer du ändå ha igen det på universitetet när du har bättre kunskaper och studieteknik än övriga klasskompisar.

Jaa, det kommer löna sig till slut. [smile]

Horrorshow:

Vad är det som är jobbigtmed det? Personligen tycker jag det bara sporrande, vill du bli läkare är ju ett VG inget att tänka på ändå. Lycka till[y]

Tack så mycket!
Jo, det kan ju vara både och det där.
Men man vill ju inte att det ska vara alldeles för hög press om du förstår vad jag menar.


   
SvaraCitera

coolgirl15:

Haha, kan tänka mig det.

Om jag var du skulle jag välja ett gymnasium där det finns fler linjer än NV, så att du har större chans att träffa roligt folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Om jag var du skulle jag välja ett gymnasium där det finns fler linjer än NV, så att du har större chans att träffa roligt folk.

Det är nog en väldigt bra idé!
T.ex Kungsholmens gymnasium har ju sam., kör o.s.v! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker att gymnasiet verkar mer avslappnat än högstadiet.(kanske inte nv, samhälle och sånna plugglinjer) på högstadiet hade man en jäkla massa plugg och press på sig tyckte jag.
men du skrev att du kännde press på dig, va? det är bra tkr jag, då vill man ju ha bra betyg [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

coolgirl15:

Jo, det kan ju vara både och det där.
Men man vill ju inte att det ska vara alldeles för hög press om du förstår vad jag menar.

Nej det klart man inte vill ha för hög press, men under min gymnasietid, inte nu på universitetet heller för den delen kände/känner jag någon press från andra. Klart det ör roligt att vara bäst men det är mest för sin egen skull. Ingen av dina klasskompisar kommer ju på allvar bry sig speciellt mycket om dina betyg, dom har fullt upp med sina egna. Tror du tillslut ändå kommer att känna press endast från dig själv att prestera bra vilket egentligen inte är något negativt så länge det inte blir alldeles för mycket.


   
SvaraCitera

Jag har hört att Kungsholmen är jättebra, känner en som går där och han är jättenöjd med allt.

Du kommer garanterat märka av skillnaden mellan högstadiet och gymnasiet, det är skillnad på både studieteknik, människor och eftersom du får fördjupa dig inom en viss linje ligger mer fokus på sådant du tycker om, och du hamnar med likasinnade människor.

Jag skulle säga att du bör plugga Natur, eftersom det kommer du ha mer nytta av i framtiden i och med att du redan vet vad du vill bli. Skulle du gå musik måste du plugga till en massa ämnen efter att du gått ut gymnasiet, om du inte lägger till dem som Individuellt Val men tror inte det finns tillräckligt med poäng för det. Du har gått musik nu och du kan syssla med det på fritiden, gymnasiet är det viktigare att du presterar i det du vill göra i framtiden!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Tror du tillslut ändå kommer att känna press endast från dig själv att prestera bra vilket egentligen inte är något negativt så länge det inte blir alldeles för mycket.

Japp, det är ju det man hoppas på att det ska bli! Det är ju bra att ha press på sig själv till en viss mån, då presterar man ju bättre. [smile]

Zymbaline:

Du har gått musik nu och du kan syssla med det på fritiden, gymnasiet är det viktigare att du presterar i det du vill göra i framtiden!

Låter smart, för alltså man ska ju göra det man tycker är roligt men jag kan ju musicera utanför skolan.
Och jag vill och ska bli läkare så jag ska gå natur! [bigsmile]


   
SvaraCitera