Aviseringar
Rensa alla

Skrivskolan


PixPoxy:

hahahaha, jag tänkte bara komma på en meningsfull tråd som folk kan lära sig något av...:D

All kredit borde ni ge min högstadielärare om man ska vara riktigt ärlig

jag gillade den och lärde mig en sak eller två! [smile] trots att jag älskar att läsa och skriva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

puckoboll:

jag gillade den och lärde mig en sak eller två! [smile] trots att jag älskar att läsa och skriva.

jag blir nästan röd, hoppas fler gillar den


   
SvaraCitera

Mycket bra tråd. [y]

Tråd klistrad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tackar, tänkte lägga upp lite flera tips senare idag


   
SvaraCitera

Bra tråd![smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Bra tråd![smile]

Tackar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast?

Är du fast i din text är det viktigt att skriva på annat om man vill hålla kvar sin skrivteknik. Skrivande är precis som vilken fritidssysselsättning som helst och den måste man träna på.

Pauser: VIKTIGT

Mikropaus är viktiga för att inte få ont i axlar, armar och fingrar. Det räcker med fem tio minuter åt gången.

Spara arbetet!

Om det är en text som är på mer än tjugo sidor bör man göra en kopia på texten. Spara på USB-minne eller liknande för att kunna skriva på ditt arbete på vilken dator som helst. Om du har Vista eller annat program spara din text i olika former.

Texter som är offentliga
Alla texter som läggs upp på Internet och andra platser som andra kan komma åt dem är inte dina arbeten längre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PixPoxy:

Ungefär halva texten resten tog jag från ett gammalt svenska dokument som jag hade tidigare i våras...

Förlåt, vill inte vara petig, men där särskrev du faktiskt! Svenska-dokument...[crazy] Men glad att allt inte var egna insikter i språket - då hade jag blivit föör avundsjuk med tanke på din ringa ålder...[blush]

Nå, seriöst: Jättebra tråd! Sådana dokument svenskläraren delar ut ger hopp och inspiration till blivande författare. (Typ oss!) Jag hoppas att det kan få en del unga och oskrivvana att inse att det faktiskt blir lättare att läsa en grammatiskt korrekt text, som de urenkla exemplena: "är" och inte "e", "jag" och inte "ja" som används på tok för ofta på nätet. Man förstår ju inte alltid vad om menas![confused]

Lycka till med ert skrivande allihop! Nu ska jag fortsätta på sida 17 i min novell[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack, jag märkte också att det blev lite fel där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fjärilen:

Svenska-dokument

Vill inte vara petig men... Det heter svenskdokument.


   
SvaraCitera

PixPoxy:

Hur skapar man då en perfekt karaktär? Det gör man inte. Man skapar en trovärdig karaktär, en karaktär som lika gärna skulle kunna finnas i verkligheten. Finns det perfekta människor? Nej.

Perfekt tolkas olika av olika människor och dessutom kan perfekt även bli en succe (se twilight [rolleyes])

PixPoxy:

Din karaktär kanske har ett ”dödar-leende” eller ögon som tindrar när de har nåt fuffens för sig. Kanske har de vack

Fail [crazy]

PixPoxy:

Gör en lista

Skulle aldrig göra. Sådant kommer naturligt när man skriver, iallafall för mig.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

PixPoxy:

svenska dokument

Fjärilen:

Svenska-dokument

EnDumAfrikanskVas:

svenskdokument.

PixPoxy:

Skrivskolan

[love]


   
SvaraCitera

jag kan inte stava [party]


   
SvaraCitera

PixPoxy:

Dialekter är skitkul, men här skriver vi på ordentlig svenska.

I dialoger får man använda sig av dialekter!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maaaarika:

I dialoger får man använda sig av dialekter!

inte i text


   
SvaraCitera

PixPoxy:

Särskrivningar stör.

PixPoxy:

svenska dokument

[wink]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

PixPoxy:

inte i text

öh, jo![confused]


   
SvaraCitera