Aviseringar
Rensa alla

Skryta om att man är smart.


Ämnesstartare

Jag har en vän som jag tycker är väldigt snäll men jag hatar människor som skryter om hur smarta de är och varje gång han talar om hur smart han är (vilket han gör ofta) så går både min respekt och min ork med denna person ned.

När jag sagt åt honom att man går inte runt och säger att man är smartare än andra på grund av att det är nedtryckande och avtändande så började han tala om sin barndom.

Det finns fler i min omgivning som beteer sig på detta sätt och de verkar inte förstå själva hur jävla korkade de är som går runt och säger att de är smarta.

Finns det något man kan säga till dessa "smart-skrytare" så de kanske slutar, eller i alla fall tonar ned på det?

(Jag har aldrig ens märkt att någon av dessa personer är särskillt mycket smartare än jag, vilket är mitt enda jämförelsemått - och jag skulle säga att jag ligger ganska normalt på intelligenskartan)


   
Citera
Ämnesstartare

Violine:

Jag har en vän som jag tycker är väldigt snäll men jag hatar människor som skryter om hur smarta de är och varje gång han talar om hur smart han är (vilket han gör ofta) så går både min respekt och min ork med denna person ned.

Känner jag honom? x) För isf har jag en hum om vem det kan vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Känner jag honom? x) För isf har jag en hum om vem det kan vara.

Ja det gör herrn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror det enda sättet är om ni diskuterar något och han har fel och du kan bevisa det. Då brukar de tystna.. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Violine:

Ja det gör herrn.

Oki^^

Men de som har "den" diagnosen brukar ju ofta vara så. Ingenting som direkt är oväntat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Men de som har "den" diagnosen brukar ju ofta vara så. Ingenting som direkt är oväntat.

Ja det vet jag, men jag orkar inte med sådant skryt som bara slipper ut random, jag finner honom inte särskilt smart heller lixom. :/

I love Lucy:

Tror det enda sättet är om ni diskuterar något och han har fel och du kan bevisa det. Då brukar de tystna.. ^^

Det gör jag nästan dagligen... Han verkar ignorera sina fel och gå vidare och bara se sina rätt. :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Violine:

Det gör jag nästan dagligen... Han verkar ignorera sina fel och gå vidare och bara se sina rätt. :/

Okej. Vet att det är sjukt jobbigt. :/
Har en kusin med aspeger som är likadan.. [rolleyes] Slutade nästan prata med denne pga det. Men nu har den flyttat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Violine:

Ja det vet jag, men jag orkar inte med sådant skryt som bara slipper ut random, jag finner honom inte särskilt smart heller lixom. :/

Det kan vara att han överskattar sig själv lite väl mycket bara. Visst, han har talang inom det han sysslar med, men han låter det stiga honom åt huvudet vilket får honom att känna att han måste vara lika briljant inom alla områden. Även om han inte är det så försöker han framställa sig själv som det.

Öh, luddig förklaring men jag hoppas du förstår.


   
SvaraCitera

Violine:

Jag har en vän som jag tycker är väldigt snäll men jag hatar människor som skryter om hur smarta de är och varje gång han talar om hur smart han är (vilket han gör ofta) så går både min respekt och min ork med denna person ned.

På vilket sätt skryter personen?


   
SvaraCitera

Ja, det kan vara ganska irriterande ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sätt honom på plats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Be honom att hålla käften för det är ointressant och tråkigt?


   
SvaraCitera

Exempel?

Är väl inget fel att vara dryg, osv om man vet att man har rätt.
Var glad för killens skull istället, alternativt säg upp bekantskapen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Öh, luddig förklaring men jag hoppas du förstår.

Jag förstod vad du menade... Jag anser honom inte alls vara så bra eller ens briljant, jag tycker nästan att han är medioker på allt han håller på med om jag ska vara ärlig. :/

Han behöver sättas på plats, tas ned på jorden, sägas åt att han inte alls är så bra som han anser att han är... För han är inte det.

I love Lucy:

Har en kusin med aspeger som är likadan.. [rolleyes] Slutade nästan prata med denne pga det. Men nu har den flyttat.

Blegh, värre när man är släkt. :/

McAn:

Exempel?

Kan jag tyvärr inte ge, jag kan men inte i forumet.

ohYEA_:

Be honom att hålla käften för det är ointressant och tråkigt?

Done that.

Nithon:

På vilket sätt skryter personen?

Om att vara geni, underbarn, ha hög IQ, fått bra på högskoleprovet, om vad han har uppnått, om vad han kan göra sexuellt, vad han kan skapa, hans kreativitet... Han verkar tom skryta om att han har en dålig barndom. :/


   
SvaraCitera