Aviseringar
Rensa alla

Skuld


Ämnesstartare

Skuld är ganska intressant. Vi behöver ju alla våra samveten men det kan ju gå rätt långt ibland också.
Känner du ofta skuld? En massa borde:n och grämande tankar om vad du inte skulle ha gjort/sagt el dyl?

mvh vad man gör istället för att plugga nr 746262


   
Citera
mynona

Inte så ofta faktiskt, dvs, inte skuld som sådan, men jag skadar sällan folk med avsikt. När jag sårat folk har det skett utan avsikt, och min princip säger att man inte har lika stort ansvar då man inte sårat avsiktligt. Detta tror jag på, så mitt samvete tyngs därför sällan pga denna kombination. Men däremot kan jag ofta djupt ångra och gräma mig mycket långvarigt om jag har råkat såra eller skada någon jag har en nära relation till. Om jag fått veta att jag sårat en sådan person räcker mitt samvete tillräkligt långt för att jag tre år senare ska få ångest över hur jag orättfärdigt brutit mot det emotionelt korrekta och även längre än vad personen ifråga ibland brukar tycka att jag borde plåga mig över saken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Några saker kanske, känner mer ångest


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Morgonstjärna: känner mer ångest

pga skuld?

mynona: dvs, inte skuld som sådan, men jag skadar sällan folk med avsikt.

skuld är ju mer än så. skuld för att du inte pluggade ordentligt idag, skuld för att du tycker att du borde göra/inte göra ngt etc


   
SvaraCitera
mynona

isola: skuld är ju mer än så. skuld för att du inte pluggade ordentligt idag, skuld för att du tycker att du borde göra/inte göra ngt etc

Sådant känner jag aldrig någonsin skuld för. Ånger däremot, eller grämelse, ibland rentav ångest, men aldrig skuld. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Sådant känner jag aldrig någonsin skuld för. Ånger däremot, eller grämelse, ibland rentav ångest, men aldrig skuld. 

det kommer ju av skulden du känner. ånger & grämelse är ju skuld.


   
SvaraCitera
mynona

isola:

det kommer ju av skulden du känner. ånger & grämelse är ju skuld.

så ser jag inte saken. jag kan ha fel definition möjligen, eller också är det en emotionellt distinktion. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

så ser jag inte saken. jag kan ha fel definition möjligen, eller också är det en emotionellt distinktion. 

du har nog fel definition


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: pga skuld?

inte i allmänhet


   
SvaraCitera
mynona

isola:

du har nog fel definition

möjligt, men det känns inte så, så det får jag väl veta under en diskussion med någon lingvist någon gång i så fall


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

möjligt, men det känns inte så, så det får jag väl veta under en diskussion med någon lingvist någon gång i så fall

fast det haru. diskuterat detta med både psykolog och professor i svenska. de är ej samma person obs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men det är ju ej ovanligt att man ej vet var vissa känslor har sitt ursprung 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä, mycket sällan.


   
SvaraCitera
reben

japp brukar kännas ungefär som ilska


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, inte särskilt ofta åtminstone. 


   
SvaraCitera