Aviseringar
Rensa alla

Skuld vid andras otrohet


Ämnesstartare

isola:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Eftersom:

OF 5:

klart man har, hade det inte varit för att man uppmuntrade förstörelsen av relationen hade det ju kunnat sluta på ett annat sätt. Det är ju däremot inte i närheten av vad de svinet som valde att vara otrogen har.

Och:

oatsreuvaue:

Om vederbörande vet att personen är i ett förhållande.Det är ju fel att hjälpa en annan att göra fel.

Och:

- Razorblade -:

Ansvar är bara ett koncept så ja, det existerar egentligen inte alls. Men om man nu ändå ska försöka fundera i termer om medmänsklighet så måste man tala om ansvar, och ja då har man ansvar för det man kan påverka.

- Razorblade -:

Om man då går med på att vara med en otrogen människa, då medverkar man i sveket och lidandet som orsakas den otrognes partner. Orsak och verkan, och ansvar.

- Razorblade -:

Du uppmuntrar ett svekfullt beteende om du väljer att vara med en person som beter sig så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För övrigt är man bra naiv om man är med en person som inte har dåligt samvete efter ett svekfullt beteende. Vad hindrar den personen att bete sig på samma sätt mot en själv i framtiden? Något att fundera över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Bara om man känner hens partner väl (Du röstade på detta alternativ)

Givetvis nej om man inte känner partnern. Det är den som är i en relations ansvar att hedra relationen eller ej, den andre personen sviker ingen.

Så jävla löjligt att prata om ansvar hit och ansvar dit, om det vore så är vi alla vidriga omoraliska as eftersom att vi kan påverka t.ex. hur många som dör i afrika eller w/e genom att skänka allt vi tjänar utom minimum osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

För övrigt är man bra naiv om man är med en person som inte har dåligt samvete efter ett svekfullt beteende. Vad hindrar den personen att bete sig på samma sätt mot en själv i framtiden? Något att fundera över.

Den kanske har dåligt samvete, hursom så har det ju inget med detta att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Annat svar: (Du röstade på detta alternativ)

Jag kunde ha röstat på "ja" men jag vill faktiskt utveckla svaret och säga att båda inblandade parter har en skuld. Det är de båda två som har ansvar och personen som är i ett förhållande borde ha vett att göra slut när den vill vara med någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lurendrejeri:

Så jävla löjligt att prata om ansvar hit och ansvar dit, om det vore så är vi alla vidriga omoraliska as eftersom att vi kan påverka t.ex. hur många som dör i afrika eller w/e genom att skänka allt vi tjänar utom minimum osv.

Om du väljer den medmänskliga vägen har du ett ansvar för alla dina handlingar som kan påverka en annan människa negativt. Ju större samband, desto mer ansvar. Det där exemplet om Afrika är inte samma sak då ditt bidrag är en droppe i havet.

isola:

hursom så har det ju inget med detta att göra.

Jag är fri att skriva min åsikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Anton har inget ansvar för vilka överenskommelser Nils har gjort med en annan människa och huruvida detta avtal hålls eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Anton har inget ansvar för vilka överenskommelser Nils har gjort med en annan människa och huruvida detta avtal hålls eller inte.

Nej precis. Om det sedan känns jobbigt för honom att veta att hans partner är otrogen med honom är en annan sak, men skulden ligger inte hos honom.

- Razorblade -:

Jag är fri att skriva min åsikt.

Katter är söta. Det är en av mina åsikter.

- Razorblade -:

Om du väljer den medmänskliga vägen har du ett ansvar för alla dina handlingar som kan påverka en annan människa negativt.

Men det är ju inte den andras handling som gör någon skada utan den som är otrogen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nej precis. Om det sedan känns jobbigt för honom att veta att hans partner är otrogen med honom är en annan sak, men skulden ligger inte hos honom.

Tummen upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

den otrogne partnern är 2/3 skyldig. singeln som begås otrohet med är 1/3 skyldig. i fallet att den som begås otrohet med tidigare har utlovat sig till en annan så är skulden 2/5, och den otrogne partnerns skuld är 3/5.

i fall båda parter ingått fasta förhållanden före otroheten så miste båda lifwet.

källa: missgärningsbalken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

T ex. AnnaBritta och Nils är i ett monogamt förhållande. Nils inleder en sexuell relation med Anton, vilket resulterar i att hans och AnnaBrittas relation och ev familj upplöses. Har Anton någon skuld i detta?

jag har fått en liknande skoluppgift, fast jag skulle svara på vem av de inblandade jag kände mest sympati för


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Anton har inget ansvar för vilka överenskommelser Nils har gjort med en annan människa och huruvida detta avtal hålls eller inte.

Så det är okej att uppmuntra dåligt beteende?

isola:

Katter är söta. Det är en av mina åsikter.

Isola är en...censurerat. Det är min åsikt. [y]

isola:

Men det är ju inte den andras handling som gör någon skada utan den som är otrogen.

Om jag är i en relation med en yrkesmördare, är det rätt eller fel moraliskt sett mot andra människor? Svara på den frågan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Så det är okej att uppmuntra dåligt beteende?

Att vara neutral är inte att uppmuntra. Anton har ingen del i avtalet och har således inget ansvar för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Att vara neutral är inte att uppmuntra. Anton har ingen del i avtalet och har således inget ansvar för det.

Att vara medveten om en persons dåliga handlingar och trots det vara med personen = bekräfta den personen, det är att uppmuntra. Lite medvetenhet måste man ha som person för att förstå de olika sätt på vilka uppmuntran yttrar sig.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

isola:

Ja

man borde hålla sina klåfingrar ur andras förhållanden. Man har inget där att göra.
Rättmätigt pisk bör utdelas.


   
SvaraCitera