Aviseringar
Rensa alla

Skulle de första kristna godkänna abort?


Ämnesstartare

Erik112:

En kvinna blir skjuten i magen, men hon har tur, hon överlever.
Men hon var med barn, fostret träffades och dog.

Ska nu den som sköt fällas för mord?

Hur förhåller det sig då med abort av ett foster i samma ålder??

Det är inte alls jämförbart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KamikazeTomten:

Usch, kristna troll [sad]

j.v människa snarare, inte kristen ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror inte att förbud mot abort finns inom religioner för att det är "mord", utan för att förhindra att samhället blir lössläppt och tjejer blir gravida hejvilt. Förr i tiden fanns det inga preventivmedel, så är det förbjudet med abort tänker en kvinna efter innan hon hoppar i säng med någon som inte är hennes man.


   
SvaraCitera

Erik112:

Vad gör det för skillnad vem som dödar?

Inget, jag kom ihåg fel.
Tänkte att om det var kvinnans ägare som begick brottet, så kan han ju inte döma sig till nånn viss skadeersättning, men det gällde visst inte dödsolycka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

så är det förbjudet med abort tänker en kvinna efter innan hon hoppar i säng med någon som inte är hennes man.

[y] Det främjar ju dessutom tillväxt, iom att de som faktiskt är gifta kommer vilja nuppa, och hejdlöst nuppande leder till... Ja, det ska vi väl alla veta 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

[y] Det främjar ju dessutom tillväxt, iom att de som faktiskt är gifta kommer vilja nuppa, och hejdlöst nuppande leder till... Ja, det ska vi väl alla veta 😀

Hah jao, det med


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

j.v människa snarare, inte kristen ;P

det är ingen av oss som inte är fundamentalister som bryr sig om teknikaliteter som om man erkänner tre enigheten eller inte. och dom tror ju fortfarande på samma händelser samma Jesus och i slutändan i princip samma gud så kan vi inte för enkelhetens skull kalla j.v för kristna snälla??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

kan vi inte för enkelhetens skull kalla j.v för kristna snälla??

jag kan inte göra det då jag inte tkr att dem är kristna.. treenigheten är inte det enda som skiljer åt.. 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Det är inte alls jämförbart.

Jasså int? Liv som liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SaltaKätzchen:

så kan han ju inte döma sig till nånn viss skadeersättning,

Jo, döden, lagen var liv för liv.


   
SvaraCitera

Erik112:

Jo, döden, lagen var liv för liv.

Ja, jag menade det. Om det blir en dödsolycka så skall han inte dömas till skadeersättning enligt vad kvinnans ägare(han själv då) kan komma att pålägga sig själv, för vid dödsolycka ska det bli liv för liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

En kvinna blir skjuten i magen, men hon har tur, hon överlever.

Hur överlever hon... blodtransfusion? [rolleyes]

Om ett barns föräldrar ser till att barnet inte får en blodtransfusion efter en allvarlig olycka, och barnet dör tack vare detta, är då föräldrarna mördare?


   
SvaraCitera
Misael

LightInDarkness:

treenigheten är inte det enda som skiljer åt.. 😛

Det är ett obekvämt faktum, en nål i ögat, för traditionskristna att majoriteten av teologer erkänner att Bibeln inte ger något stöd för en treenighet. Vare sig i GT eller NT.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Om ett barns föräldrar ser till att barnet inte får en blodtransfusion efter en allvarlig olycka, och barnet dör tack vare detta, är då föräldrarna mördare?

Känns som en mycket bättre frågeställning


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

jag kan inte göra det då jag inte tkr att dem är kristna.. treenigheten är inte det enda som skiljer åt.. 😛

Vad gör en kristen kristen? Som namnet säger i sig är det en stark tro på Jesus och hans Fader. Tror du inte att JV tror på Jesus för det gör dem starkt och verkligen försöker leva upp till det han uppmanade oss att göra. Gällande treenigheten så har den läran väldigt lite stöd i Bibeln. I både Babilon och Egypten tillbad man tre gudar, medan Gud Jehova säger att "det finns ingen annan" utom honom. Jesus sa ju själv också att "Fadern är större än jag". Men men... det är en lång diskussion som redan tagits upp här flera gånger.

Defintion: "Christianity originated in the first century AD, apparently from the teachings of Jesus Christ. According to Acts 11:19 and 11:26 in the Christian New Testament, Christ's followers were first called Christians by non-Christians in the city of Antioch, where they had fled and settled after early persecutions in Palestine. After Jesus' death, early Christian doctrine was established by Paul of Tarsus."


   
SvaraCitera