Aviseringar
Rensa alla

Skulle du eller skulle du inte?


Ämnesstartare

Jag läste nyss om att de tar fram ny teknik som kan se om det är något "fel" på fostret I de tidiga stadiet innan den anses som en människa. Detta är gjort i samband med att man sedan I såna fall får välja att göra abort eller ej. Vad de menar med "fel" är då funktionsnedsättningar, missbildningar osv. Vad tycker ni? Är detta rätt eller fel och varför/varför inte? 


   
Citera
Ämnesetiketter

Väldigt fel. De ofödda har också rätt till ett livGlad


   
SvaraCitera
Berit

Ja varför ska man gå igenom en gravidiet om barnet ska lida från start, i värsta fall dö inom några timmar


   
SvaraCitera
sies
 sies

Det är inte direkt en "ny" teknik. Det har länga funnits sätt att ta reda på om fostret är sjuk/missbildad på något sätt. 

Jag tycker det är bra, bort med dåliga gener, försök igen! 


   
SvaraCitera
Cobrak

det är inte mer än rätt mot den livmoderbärande respektive barnet. 

sedan tycker jag inte att argumentet om att man dödar ett foster håller. om man vet att barnet kommer att lida av diverse svårigheter, varför utsätta det för det? det blir tufft för både barnet och den livmorderbärande. dessutom innebär ju denna teknik att man upptäcker problemet tidigt, vilket minskar risken att man gör abort för sent.

ps, antyder inte att ts yttrat sig att det är fel, utan talar om det rent generellt då det är ett förekommande argument vid diskussioner om abort.


   
SvaraCitera

Det beror väl på vad det är för slags så kallat fel, alltså vad för funktionsnedsättning, missbildning etc rör sig om kan jag tycka


   
SvaraCitera

Ja, bättre människor tack 


   
SvaraCitera
time
 time

Tekniken är ju knappast ny, men det är självfallet rätt. Dels så har varje förälder skyldighet att ta hand om sina barn, så väljer man att behålla ett foster som man vet kommer få funktionshinder är det alldeles rimligt att veta så mycket som möjligt för att kunna förbereda exempelvis vård och stödinstanser, dels så har varje livmoderbärare rätt att själv avgöra om hen ska gå igenom en graviditet då det är fruktansvärt ansträngande att vänta barn. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Intressanta svar! Jag var faktiskt inte medveten om att denna teknik funnit rätt så länge på tanke av hur det faktiskt ser ut i vårat samhälle. På ett sätt känns det ändå tryggt att veta om den kärlek där ute som finns för alla personer oberoende på uppbyggnaden av sin kropp. Om man nu tror på själar eller energier så är vi oss alla lika varan men det skal denna energin samlats i kan ses otroligt olika ut. Tack för alla svar 🙂 


   
SvaraCitera

Hej!
Vi är tre gymnasieungdomar som ska skriva en samhällsvetenskaplig rapport om abort i Sa1a2. Era svar kommer sammanställas och sen ska vi diskutera hur ungdomar förhåller sig kring frågan. Klicka på länken nedan och svara på 9 frågor om abort för att hjälpa oss med rapporten. Svaren är självklart helt anonyma!


   
SvaraCitera