Aviseringar
Rensa alla

Skulle du kalla mig nykterist?


Ämnesstartare

ja, varför inte om du avstår från berusning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nykterist känns som något man blir efter att man faktiskt får dricka. Kom dock ihåg att det inte är något negativt med att vara nykteristTumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej, nykterist är en person som avstår från berusning. hur legitimerar/motiverar du din åldersdiskriminering?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KomiRosato:

Det är absolut inget fel på att vara nykterist. Det är väl jättebra men att min vän kallar mig det och säger till folk att jag är det när jag inte ens sagt det är vad som är dåligt. Också att börja katigosera mig, henne,  mina vänner, jag vet inte, när vi är 15 utefter alkohol... Det känns bara patetiskt och om jag nu hade kallat mig själv det så hade jag främst velat säga det själv till folk. Hon hade kunnat säga det om någon frågade henne men vem fan bryr sig om det egentligen? Och att vars nykterist är något jättebra enligt mig och hon kallar mig det och säger det som att det är något negativt, vilket det inte är. 

I-i-i-i-i-i-ignore them


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:

Anser du att det är något "negativt" i ordet nykterist? Anser själv att jag är nykterist trots att jag kan dricka några öl en varm sommardag eller en kväll tillsammans med lite chips eller lite starkvinsglögg till jul. Eller en flaska skumpa på nyårsafton. Men det sker bara några gånger per år. Så i mina ögon är jag en nykterist... en STOLT nykterist.  Glad

Skulle kalla dig periodist isåfall. :3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast du bestämmer själv vad du är 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KomiRosato: Skulle kalla dig periodist isåfall.

Ser man på antalet timmar per år som jag "dricker" så är det så pass få timmar så jag vill nog stoltsera med ordet NYKTERIST.  Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:

Ser man på antalet timmar per år som jag "dricker" så är det så pass få timmar så jag vill nog stoltsera med ordet NYKTERIST.  Tumme upp

fast  man kan ej ändra ords betydelse sådär


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast hdjjhhrthkkjjrtvbbvvv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nykterist =/= absolutist


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: fast man kan ej ändra ords betydelse sådär

Ahhh... tillhör du dom som anser att man inte får dricka något starkare än lättöl och lättcider osv för att få kalla sig nykterist?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: nykterist =/= absolutist

Nykterist och absolutist är väl inte samma sak? En nykterist dricker ibland/väldigt sällan och under ordnade former men en absolutist dricker aldrig. En alkoholist dricker jämt dvs missbrukar alkohol. Detta är min definition.  Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:

Ahhh... tillhör du dom som anser att man inte får dricka något starkare än lättöl och lättcider osv för att få kalla sig nykterist?

ja då man då avstår alkoholhaltiga drycker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: ja då man då avstår alkoholhaltiga drycker

Är nykterist och absolutist samma sak? Det låter som två olika begrepp.  Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:

Är nykterist och absolutist samma sak? Det låter som två olika begrepp.  Skeptisk

Det har jag inte reflekterat över men det är ju inte många nykterister som dricker antar jag. Det är väl ett äldre ord dessutom? Nykterhetsrörelsen etc.


   
SvaraCitera