Aviseringar
Rensa alla

Skulle du kunna förlåta någon som varit otrogen/svikit dig grovt?


fraulinefrontline:

Nej, därför att... (Du röstade på detta alternativ)

Vissa saker kan inte förlåtas. Men samtidigt kan man gå vidare. Lämna det bakom sig utan att förlåta och ändå fortsätta som ett par eller vänner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fraulinefrontline:

Ja, därför att... (Du röstade på detta alternativ)

tror det bara..


   
SvaraCitera

Nej. Jag tycker att respekt och tillit är det viktigaste i en relation. Jag fölåter inte människor som svikit det förtroendet...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kagami:

De är svaga människor

Okej, otrohet kanske var ett dåligt exempel för att försöka få svar på min egentliga fråga. Om vi istället pratar om svek, icke-sexuell sådan, är din ställning i frågan fortfarande densamma då? Jag kan hålla med om att en svag människa är någon som går dit kuken pekar istället för att hålla den i styr och vara trogen, men när det kommer till annan svek är jag inte riktigt lika säker på att jag tycker att det alltid handlar om svagt psyke.


   
SvaraCitera

Jag vet inte om jag skulle vilja förlåta den personen, iaf skulle de va jävligt svårt. men kanske är det bäst ändå. man kanske mår bättre i längden av att förlåta andra människor.

otrohet som otrohet, spelar ingen roll om man är alkoholpåverkad eller inte. det är ändå ett beslut man tar, att dricka sig så pass full om inte annat.

sen är det väl lite skillnad om man säger mellan en person som säger att han ångrar sig sjukt mkt efterråt och en som inte verkar bry sig ett skit om vad han har gjort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

etthundrafyrtio:

och ändå fortsätta som ett par eller vänner.

Hur skulle det funka, om du inte kan förlåta personen ifråga?


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

Hur skulle det funka, om du inte kan förlåta personen ifråga?

Finns ju två sidor av allting. Du kan ju avsky personen för vad den gjort, men samtidigt älska den för något annat. Man får välja det som väger tyngst i just det fallet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fraulinefrontline:

Ja, därför att... (Du röstade på detta alternativ)

Älskade jag någon tillräckligt mycket är jag rädd för at jag skulle göra det. Även om jag antagligen inte skulle må särskilt bra av det..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kamp:

man kanske mår bättre i längden av att förlåta andra människor.

Om man mår bättre eller inte vet jag inte, men jag skulle iaf vilja hävda att man besitter en värdefull förmåga, om man har förmågan att förlåta människor för deras svinerier.

Kamp:

sen är det väl lite skillnad om man säger mellan en person som säger att han ångrar sig sjukt mkt efterråt och en som inte verkar bry sig ett skit om vad han har gjort.

Självklart, men skulle du ändå kunna förlåta snubben som inte verkade bry sig? Eller ja...nu när jag skriver det så är det en rätt dum fråga, men jag ställer den ändå [crazy]

etthundrafyrtio:

Finns ju två sidor av allting. Du kan ju avsky personen för vad den gjort, men samtidigt älska den för något annat. Man får välja det som väger tyngst i just det fallet.

Jo det är iofs bra att kunna tänka så långt, och kanske inte bara se de dåliga sidorna, och låta otroheten väga över flera års äkta vänskap/kärlek och alla de bra sidor en människa kan visa när det gäller detta.


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

skulle du ändå kunna förlåta snubben som inte verkade bry sig?

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fraulinefrontline:

Om vi istället pratar om svek, icke-sexuell sådan, är din ställning i frågan fortfarande densamma då?

Självklart inte. Otrohet är ju en form av svek, medan "svek" är ett otroligt brett begrepp med flera olika nivåer. Så det beror på.


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

Ja, därför att... (Du röstade på detta alternativ)

Eller, förlåta och förlåta. Förlåta, nä.

Jag skulle i alla fall med all säkerhet kunna stanna hos personen trots det, om jag är tillräckligt tokig i denne. Dock skulle jag må hemskt över det, men jag skulle kunna förlåta till den grad att jag inte lämnade personen för det.


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

Nej, därför att... (Du röstade på detta alternativ)

Jag förlåter inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

itch:

om jag är tillräckligt tokig i denne. Dock skulle jag må hemskt över det

Det är ju bra att kunna förlåta någon, men som du säger, du skulle nog må dåligt av den sortens svek från din partner. Ert förhållande skulle antagligen inte hålla så länge pga otroheten, så det kanske är dumt att ens ge förhållandet en chans. Jag menar, man kan förlåta, kanske t.o.m vara vänner, men ingenting blir ju detsamma efter att någon varit otrogen eller svikit någon på det viset =/


   
SvaraCitera

fraulinefrontline:

Ja, därför att... (Du röstade på detta alternativ)

jag är förlåtande. [zzz]


   
SvaraCitera