Aviseringar
Rensa alla

Skulle du tacka ja till evigt liv?


Ämnesstartare

Så länge jag får behålla min snygghet, karisma och mitt feta bankkonto JA!

Annars kan jag lika gärna födas om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the_fat_one:

Jag skulle tacka nej.

Du lever ditt liv, ser alla som du älskar gå bort. Att
leva för att se sina älskade gå bort vill jag aldrig vara
med om.

Du kommer att få leva för att se mänsklighetens undergång. Helt ensam
och öde på våran planet. Vandra omkring helt själv i hundratals,
tusentals, miljontals år. Miljoner år av deprission.

Efter 5 miljarder år, en så lång tid att det är nästan omöjligt att
greppa, kommer solen att först expandera till en röd jätte. Avståndet
till solen kommer att vara 1% av det nuvarande avståndet. Först kommer
allt vatten att förångas, sedan kommer jordskorpan att smälta. I hundra
miljontals år kommer du att i smärta simma omkring i flytande lava. Ett
rent helvete, bokstavligt talat.

Efter ytterligare 5 miljarder år har solen slocknat helt, och blivit en
svart dvärg. Jorden är en kall sten i universum och det är konstant -270
grader. Det enda som lyser är de avlägsna stjärnorna.

I denna kalla tomma värld kommer du att vara, helt ensam i miljarder och
åter miljarder år. Stjärnorna kommer att slockna, en efter en. Tillslut
är det helt kolsvart, man kommer inte att skymta handen framför sig. I
all evinnerlighet kommer man att vandra runt i detta totala mörker. Alla
minnen som eventuellt är kvar från alla du någonsin har älskat kommer
att blekna bort. Du kommer glömma bort vad ljus och värme är. Detta enda
som du vet om är det mörker som du kommer att vandra runt i miljarder
efter miljarder år, i all evighet.

Låter detta lockande? Är det värt några hundra år av lycka för detta
öde? Ni som säger ja skulle nog ta och
tänka efter.

Sist men inte minst så vill jag bara säga att jag älskar Bosse bildoktor.

Men hur vet du att man inte känner evig smärta när man dör då? Så länge man lever i den tron är det nog skönare att leva. För det KAN vara så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

därför att när du e död så är det som innan du var född, du existerar inte. typ som att sova.


   
SvaraCitera
mynona

the_fat_one: om himmelriket fanns då (jesus, gud etc)? skulle ni tacka nej till det också?

Begriper icke. Jag är inte rädd för döden och lockas inte av odödlighet. Men den kristna himmelen tror jag inte motsvarar min bild av hur det bör gå till i ett paradis. 

df rqp:

om man föraktar döden då 😉

så att man väljer evig odödlighet därför att man är för stolt för att nedlåta sig att dö menar du? ja, där ser man hur det går när man är stolt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja förfan. Vill aldrig dö. vill se vad världen ser ut som om typ 1000 år 


   
SvaraCitera

the_fat_one: Låter detta lockande? Är det värt några hundra år av lycka för detta öde? Ni som säger ja skulle nog ta och tänka efter.

Har haft sådana tankar ofta, tar hellre evigt liv än inget alls. Sen så har jag stor tillit på att det finns andra livsformer i vårat universum och mina tusentals års erfarenhet kan helt enkelt hjälpa mig att ta mig omkring etc sen så när AI´s och dess like kommer att finnas är man ju aldrig helt ensam. Ser framför mig ett skepp då jag tar mig till en planet med livsformer jag upptäckt kommer komma upp i människor intelligens och jag kan hjälpa dem att forma en värld. Ska vara en neutral varelse och dela med min visdom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ToxicWithaHintOfSteam:

Har haft sådana tankar ofta, tar hellre evigt liv än inget alls. Sen så har jag stor tillit på att det finns andra livsformer i vårat universum och mina tusentals års erfarenhet kan helt enkelt hjälpa mig att ta mig omkring etc sen så när AI´s och dess like kommer att finnas är man ju aldrig helt ensam. Ser framför mig ett skepp då jag tar mig till en planet med livsformer jag upptäckt kommer komma upp i människor intelligens och jag kan hjälpa dem att forma en värld. Ska vara en neutral varelse och dela med min visdom

Men tänk om "aliens" är elaka...är väl inte så lockande att vara deras slav i all evighet. Skulle vara livrädd över att träffa dom.


   
SvaraCitera

the_fat_one: Men tänk om "aliens" är elaka...är väl inte så lockande att vara deras slav i all evighet. Skulle vara livrädd över att träffa dom.

Slav? Om jag får leva utöver mänskligheten kommer min kunskap att inte bara vara bra att köpslå med utan kan också användas för att bygga; Vapen, skydd you name it


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
så att man väljer evig odödlighet därför att man är för stolt för att nedlåta sig att dö menar du? ja, där ser man hur det går när man är stolt. 

ett evigt liv såsom det beskrivs av TS är väl inte lockande för någon. din reflektion verkade dock röra evigt liv mer generellt. jag ville invända att rädsla inte är det enda aversiva förhållningssättet till döden. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

döden finns inteSkadeglädjeSkadeglädje


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:
döden finns inteSkadeglädjeSkadeglädje

ställ dig framför ett legon så får du se vad som händer. Oskyldig


   
SvaraCitera
mynona

df rqp: ett evigt liv såsom det beskrivs av TS är väl inte lockande för någon. din reflektion verkade dock röra evigt liv mer generellt. jag ville invända att rädsla inte är det enda aversiva förhållningssättet till döden.

det är sant. jag tror dock inte att jag av ett evigt liv oavsett hur det ser ut. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

the_fat_one:

ställ dig framför ett legon så får du se vad som händer. Oskyldig

dom gör inget om man inte är räddFörvirrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEJ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har redan gjort det Söt


   
SvaraCitera