Aviseringar
Rensa alla

Skulle en värld styrd av kvinnor präglas av fred?


Ämnesstartare

blir man utsatt för ett fysiskt övergrepp så har man inte kontroll över vad som händer med en, något man trodde att man hade innan det hände, att man har någon sorts universell rätt att inte bli utsatt för hemskheter. Många gånger är det lika mycket smärtan av att illusionen om kontroll krossas (under så sjukt traumatiska former) som själva övergreppet som leder till att offret mår otroligt dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ppussy galore: det skapar en illusion om att det alltid går att välja bort våld, men sanningen är att våld har veto över allt annat (tyvärr.. måste förtydliga att jag inte skriver detta för att jag tycker det är bra, tycker att det är så jävla dåligt :))))

Förstår inte riktigt hur det du skriver hänger ihop. Vad är det som skapar en illusion om att det alltid går att välja bort våld? För mig är det rätt självklart att empatiska och civiliserade människor alltid kan välja bort våld, möjligen med undantag för våld i självförsvar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja om dom har fred i sina hjärtan 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Förstår inte riktigt hur det du skriver hänger ihop. Vad är det som skapar en illusion om att det alltid går att välja bort våld? För mig är det rätt självklart att empatiska och civiliserade människor alltid kan välja bort våld, möjligen med undantag för våld i självförsvar.

om du och jag är i ett rum och jag bestämmer mig för att skada/döda/våldta dig, hur kan du då välja bort våld?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ppussy galore: om du och jag är i ett rum och jag bestämmer mig för att skada/döda/våldta dig, hur kan du då välja bort våld?

Det kan jag inte, men i precis alla andra situationer kan jag det. Vad är det du vill ha sagt? Det är inte menat som en kaxig fråga, utan jag greppar helt enkelt inte vad du menar...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Det kan jag inte, men i precis alla andra situationer kan jag det. Vad är det du vill ha sagt? Det är inte menat som en kaxig fråga, utan jag greppar helt enkelt inte vad du menar...

du kan det i "alla andra situationer" för att samhället har vissa regler för att det ska fungera så friktionsfritt som möjligt, men precis som i alla  andra situationer så gäller bara orden så länge någon lyssnar, när det kommer till kritan gäller samhällets makt bara så länge samhället har människor som kan försvara dessa regler. Nu är de flesta överens om att samhället behöver finnas och då automatiskt ha vissa regler för att samhällets överlevnad ska kunna säkras, men det ger ändå oerhört mycket utrymme för våld gällande vem/vilka som bestämmer reglerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Absolut mindre våld. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ppussy galore: när det kommer till kritan gäller samhällets makt bara så länge samhället har människor som kan försvara dessa regler

Du verkar mer vara inne på våldsmonopol och liknande frågor, men det är inte vad tråden handlar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mindre våld, men knappast färre konflikter.


   
SvaraCitera

jag tror på jämställdhet 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Feberyra: Du verkar mer vara inne på våldsmonopol och liknande frågor, men det är inte vad tråden handlar om.

för att förklara vissa fenomen så behöver man ibland förklara andra fenomen som först inte tycks ha så mycket att göra med ursrpungsfenomenet... det här är ju svar på varför jag tror att många tror att det skulle vara fred i världen om "kvinnor" styrde, man förstår inte vilket maktbalans i våld som samhället/verkligheten egentligen är utan man menar att det är något som de styrande "männen" skapat men som egentligen är valfritt, det är det inte.

sen har ju vi som art självfallet gått förbi behovet av att lösa konflikter med våld till stor del, pga att nästan alltid så känner nästan alla på att lösa saker och ting genom kompromisser, vissa människor stödjer dock inte idéer om att det är allas skyldighet att vara snälla utan de är mer inne på spåret att de får ta vad de kan ta.

alltså samtal leder till att båda parter kan vinna, men om en part bestämmer sig för att den kan vinna mer på våld än på att inte bruka våld så kommer den bruka våld (pga samhället tjänar man i princip alltid mer på att inte bruka våld)

tänk på att jag använder vissa begrepp "djupare" än de kan framstå, t.ex. "vinna" innebär få något, i princip vad som helst(respekt, mat, pengar, partner,) som man vill ha.

detta skulle inte förändras om det istället var "kvinnor" som styrde (jag använder citationstecken för att markera att kvinnor inte är en homogen grupp men jag använder ändå den benämningen för att referera till hur den motpol gentemot det nuvarande "manliga" styrelsesättet vi har kan se ut) och detta leder då tillbaka till min första kommentar:

"mekanismerna kring makt skulle vara oförändrade men vem vet"


   
SvaraCitera

Greken:
Nej. Jag tror att kvinnor är mer fredliga biologiskt men en värld styrd av kvinnor hade inte accepterats av männen vilket i sin tur lett till kontinuerliga terrordåd och inbördeskrig som vardagsmat.

That makes no sence. Män skulle väl kanske inte låta kvinnor ha makten men män skulle inte terrorisera världen och första allt i sin väg för det, varför tror du de här? Det är ju fan sjukt alltså. Av alla kloka människor som lever på denna jord så skulle man diskutera detta om det nu var så att det inte fungerade.

Om en man hade fått lägre lön än en kvinna så hade han kanske blivit fly förbannad och med tanke på att en man oftast är starkare än en kvinna så skulle han fått högre betalt än en kvinna rent biologiskt sett.

Kvinnor och män har olika negativa och positiva egenskaper och det är ju tur det för annars så hade ju världen sett så oerhört tråkig ut.


   
SvaraCitera

shatter:
jag tror på jämställdhet 

Äntligen någon med ett bra och vettigt svart, kort o gott och det räcker! Glad


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe:

Äntligen någon med ett bra och vettigt svart, kort o gott och det räcker! Glad

Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:
jag tror på jämställdhet 

Vad menar du med att du TROR?


   
SvaraCitera