Aviseringar
Rensa alla

Skulle ni kunna hjälpa mig med följande ordspråken?


Ämnesstartare

Hej,

Skulle ni kunna hjälpa mig att översätta följande ordspråken till vanligt svenska/vardagligt svenska?
Ordspråken är tagna ur Hávamál.

Väldigt tacksam för all hjälp!

Om en ovis man kommer ut bland folk, helst bör han då hålla; ingen vet att han ingenting kan, om han inte mäler för mycket.

En lång omväg är det till ovänner, fast de bo vid bygdeväg; med genvägar gå till goda vänner, om de ock vore fjärran farna.

Eget bo är bäst, fast aldrig så litet, herre är envar i sitt hem; dens hjärta blöder, som bedja skall om mat till varje mål.

Om en god vän du har och tror gott om honom och av honom till hugnad ha, skall du öppna din själ och utbyta gåvor och söka upp honom ofta.

Har du en annan, som du ej tror gott om och du dock vill ha hugnad av honom, tala då fagert, men tänk falskt och löna svek med lögn!

I ottan skall man upp om man åstundar andras gods och gull eller liv; liggande ulv får ej ofta ett lår, ej sovande man seger. Fänaden dör, fränder dö, själv dör du likaledes; ett vet jag som aldrig dör; domen som fälls om den döde.

Mäla: prata hugnad: glädje, nytta fänad: boskap


   
Citera

Gå ofta hem till din vän, för en oanvänd stig växer snart igen

Brukar det stå i svd, där det står vilka som har dött tror jag. Tänkvärt också [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vart fick du det från?


   
SvaraCitera

erikbergendahl:

Vart fick du det från?

Inte svd i iaf... [confused]


   
SvaraCitera

erikbergendahl:

Vart fick du det från?

Eddan [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men snälla, hjälp mig bara... Snälla, snälla jag ber er och faller på knä.


   
SvaraCitera

erikbergendahl:

Men snälla, hjälp mig bara... Snälla, snälla jag ber er och faller på knä.

gå till FB, vi är för lata för att göra läxor här


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Behöver du översättning typ ord för ord eller brara nån mening om vad varje handlar om?[crazy]


   
SvaraCitera

erikbergendahl:

Om en ovis man kommer ut bland folk, helst bör han då hålla; ingen vet att han ingenting kan, om han inte mäler för mycket.

Bättre att vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äntligen åtminstone en! Tack så jävligt mycket Nachac älskar dig!

Gunvald, det andra alternativet...


   
SvaraCitera

erikbergendahl:

En lång omväg är det till ovänner, fast de bo vid bygdeväg; med genvägar gå till goda vänner, om de ock vore fjärran farna.

En god vän är alltid tillgänglig och ovänner är alltid svårnådda?

erikbergendahl:

Eget bo är bäst, fast aldrig så litet, herre är envar i sitt hem; dens hjärta blöder, som bedja skall om mat till varje mål.

Borta bra, men hemma bäst, kombinerat med att det är fördjävla bra att ha ett hem över huvud taget?

erikbergendahl:

Om en god vän du har och tror gott om honom och av honom till hugnad ha, skall du öppna din själ och utbyta gåvor och söka upp honom ofta.

Den här ävr väl rätt uppenbar? Vårda dina vänskaper.

erikbergendahl:

Har du en annan, som du ej tror gott om och du dock vill ha hugnad av honom, tala då fagert, men tänk falskt och löna svek med lögn!

Ljug och utnyttja dina falska vänner.

erikbergendahl:

I ottan skall man upp om man åstundar andras gods och gull eller liv; liggande ulv får ej ofta ett lår, ej sovande man seger. Fänaden dör, fränder dö, själv dör du likaledes; ett vet jag som aldrig dör; domen som fälls om den döde.

Morgonstund har guld i mund?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fy fan, TUSEN MILJON TACK TILL DIG!!! Du är min hjälte!! Hur ska jag kunna tacka dig? Jag gör vad som helst... Kan t.ex. fixa vilken program/spel som helst till datan, xboxen etc.

Ni andra är fortfarande välkomna med förslag + tilllägg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden flyttad från Forum PLUS/Övriga diskussioner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur tar man bort tråden?


   
SvaraCitera

erikbergendahl:

I ottan skall man upp om man åstundar andras gods och gull eller liv; liggande ulv får ej ofta ett lår, ej sovande man seger. Fänaden dör, fränder dö, själv dör du likaledes; ett vet jag som aldrig dör; domen som fälls om den döde.

Är detta ett ordspråk? Ser ut som att det skulle vara två:

erikbergendahl:

I ottan skall man upp om man åstundar andras gods och gull eller liv; liggande ulv får ej ofta ett lår, ej sovande man seger.

Morgonstund har guld i mund.

erikbergendahl:

Fänaden dör, fränder dö, själv dör du likaledes; ett vet jag som aldrig dör; domen som fälls om den döde.

Typ att även när man är död kommer folk att minnas en för hur man var, på gott och ont.

erikbergendahl:

Jag gör vad som helst... Kan t.ex. fixa vilken program/spel som helst till datan, xboxen etc.

Tror inte att han tänker avkräva betalning.

erikbergendahl:

Hur tar man bort tråden?

Det gör man inte. Forumet är ett publikum och lagt kort ligger. Så du får hoppas läraren inte googlar ditt namn helt enkelt.


   
SvaraCitera