Aviseringar
Rensa alla

Skulle världen klara en vecka utan ström?


Tveksamt 


   
SvaraCitera

Kolla på serien "Revolution" 


   
SvaraCitera

vart tog strömmen vägen då Rodnar


   
SvaraCitera

Ja vi skulle kunna hantera en vecka utan ström.


   
SvaraCitera

Lätt , tillbaka att bli en sann Viking . 


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

Inte i nuläget.


   
SvaraCitera

Vi som bor på landet skulle fixa det hyfsat men dom som bor i samhällen och städer skulle det gå åt helvete för i synnerhet om det skedde på vintern och det är 20 minusgrader utomhus och det blir samma temperatur inomhus inom ett dygn eller två. Likaså skulle det gå åt helvete för alla som bor i samhällen och städer då det inte skulle komma något vatten när ni vrider på kranen. 

Mat kan man ju vara utan en vecka men kroppen skulle torka ut på en vecka om man inte har välfyllt kylskåp med dricka. Men som sagt, vi som bor på landet kan ofta elda upp våra hus i öppna spisar med ved men det kan ju sällan dom som bor i samhällen och städer. 

Dom som ligger på sjukhus och vårdinrättningar skulle nog få räkna ner hur många dagar... eller timmar de skulle ha kvar i livet.

Så det skulle se väldigt mörkt ut.


   
SvaraCitera

stoner: vi som bor på landet kan ofta elda upp våra hus

Det låter som en kortsiktig strategi. Har du tänkt igenom det här?


   
SvaraCitera

aristoteles: Det låter som en kortsiktig strategi. Har du tänkt igenom det här?

Mycket glad


   
SvaraCitera

stoner: Men som sagt, vi som bor på landet kan ofta elda upp våra hus i öppna spisar med ved men det kan ju sällan dom som bor i samhällen och städer.

aristoteles: Det låter som en kortsiktig strategi. Har du tänkt igenom det här?

Hahahahaha   Mycket glad   syftningsfel, jag syftade naturligtvis på att vi kan värma upp våra hus genom att elda i våra öppna spisar, kaminer eller kakelugnar.  Glad

Detta med syftningsfel kan ju ställa till det. Minns en tråd på Flashback där rubriken låg under Husdjur och var Vi kan inte ha sex med våra djur i samma rum.
Alla trodde naturligtvis att TS skulle ha sex med sina djur men TS syftade naturligtvis på att inte hundarna accepterade att matte och husse hade sex med varandra med hundarna i samma rum.  Glad  Glad   Glad
Till slut var Mod tvungen att gå in och ändra rubriken eftersom alla kommenterade rubriken och sket i problemet som sådant. That's life!


   
SvaraCitera

stoner: Hahahahaha      syftningsfel, jag syftade naturligtvis på att vi kan värma upp våra hus genom att elda i våra öppna spisar, kaminer eller kakelugnar.

Jo jag förstår, det lät bara så kul, såg framför mig hur du häller bensin över ditt hus och tänder på för att hålla dig varmMycket glad

Men jo, de som bor på landet eller iaf har tillgång till en fungerande bostad på landet skulle klara sig bättre.

Men det hela beror väldigt mycket på omständigheter, vilket väder har vi, vilken tid på året är det, osv.

Stora sjukhus har ofta backups med dieselgeneratorer för sådana här händelser, även om de inte räcker i en vecka så ger det tid att bättre preparera sig och komma med nödlösningar inför de värsta problemen.


   
SvaraCitera

Hallonet12:
Ja vi skulle kunna hantera en vecka utan ström.

Är du säker på det? Vår generation baseras på ström. 


   
SvaraCitera

aristoteles: Men jo, de som bor på landet eller iaf har tillgång till en fungerande bostad på landet skulle klara sig bättre.

Men det hela beror väldigt mycket på omständigheter, vilket väder har vi, vilken tid på året är det, osv.

Naturligtvis beror årstiden väldigt mycket på hur svårt ett större längre strömavbrott skulle drabba Sverige. För oss som bor på landet underlättar naturligtvis tillgång till ved, kamin och en brunn så att man kan få vatten. Vill minnas att längre strömavbrott i städerna även slår ut vattentillgången och då blir det ju kritiskt.

Ett av de längre och större strömavbrotten som drabbat Sverige sedan andra världskriget har mina föräldrar berättat drabbade Sverige någon gång på 80- eller 90-talet dagarna innan nyårsafton då hela södra Sverige brev strömlöst i ca 4 - 5 timmar. Min farbror satt på tåget och skulle åka mellan Skåne upp till Uppsala och helt plötsligt stannade tåget och allt blev kolsvart och svinkallt i tågkupéerna.

aristoteles: Stora sjukhus har ofta backups med dieselgeneratorer för sådana här händelser, även om de inte räcker i en vecka så ger det tid att bättre preparera sig och komma med nödlösningar inför de värsta problemen.

Jag har faktiskt fått ett dieselgenerator av pappa som ger ca 25 - 30Ah men eftersom dieselolja är en färskvara så har jag ingen diesel hemma så skulle jag få strömavbrott längre tid så står jag ändå utan ström. Strömavbrott drabbas jag iof sig av varenda vinter men då är det kanske bara någon timma eller två.

Undrar hur ex flygplatserna har ordnat det med strömförsörjning för att få ner flygplanen i synnerhet efter mörkrets inbrott?


   
SvaraCitera

stoner: Strömavbrott drabbas jag iof sig av varenda vinter men då är det kanske bara någon timma eller två.

Har du panna eller kör du nån vedspis bara?


   
SvaraCitera
reben

skulel världen klara en vecka utan sömn


   
SvaraCitera