Aviseringar
Rensa alla

Skulptera..


Ämnesstartare

Funderar på att börja exprimentera så smått med lera. Just nu är det mest ansikten som gäller och jag har klurat ut att jag bör göra huvudet "runt" en pappersboll för att dra ned på vikten.. Men vad för lera bör jag använda? Var köper jag den? Behöver jag några verktyg?

Och så behöver jag lite allmäna tips 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

menar du keramik typ? sånt är skoj


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag arbetar inte med lera men dock har jag en från någon random konstbutik.

Image

Det är en sån som man inte torkar i ugnen, utan låter den stå framme i några dygn. Det kan ju vara kul att öva med om inte annat.

Gick på runt 40-60 spänn i den dyra butiken, så den kanske är billigare annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpya:

Det är en sån som man inte torkar i ugnen, utan låter den stå framme i några dygn. Det kan ju vara kul att öva med om inte annat.

Spännande. Jag har dock för mig att den där leran inte är naturlig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Havstomat:

Spännande. Jag har dock för mig att den där leran inte är naturlig?

Vet jag ingenting om [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

menar du keramik typ? sånt är skoj

Ja, typ!

Harpya:

Vet jag ingenting om

Viktiga grejer [no-no]


   
SvaraCitera

De gånger jag har skulpterat annat än föremål har jag använt mig av Super Sculpey. Finns i lite olika varianter beroende på hur hård/mjuk man vill att leran ska vara. Brukar gå att köpa i välsorterade konst/artistbutiker, eller beställa online.
Typisk polymerbaserad figurlera, håller sig länge och krymper inte. Hittade en sida med lite tips och trix.

Till armatur borde papper omlindat med ståltråd funka. Särskilt bra med ståltråd om du vill ta det längre än bara huvuden.

Image​​​

Image

Image

Etc.


   
SvaraCitera

Lergods borde du inte använda dig av. Det kräver en fet ugn för att det ska härda ordentligt. Stengods är för hårt för att forma ansikten av men behöver inte brännas i ugn.

Du borde nog köra på de andras förslag. Jag vet bara vad du inte ska ta. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Zsasz

Miceparade:

Super Sculpey.

Kan inte annat än hålla med, Super Sculpey är sjukt bra när man skulpterar.

Jag rekomenderar att checka ConceptArt.org's forum, speciellt deras första eller deras andra tutorial för att se en steg för steg guide om hur processen går att göra skulpturer..
För att inte tala om allt ögongodis på sidan 😀

Kidrobots custom del av sitt forum är också en bra sida för tips, dock så är det i stort sätt bara "custom toys" där (du'h), men dem har några bra tips ändå, t.ex. här...

Squidoo har några bra länkar till guider och tips också..


   
SvaraCitera

Miceparade:

Till armatur borde papper omlindat med ståltråd funka.

Tar tillbaka det där. Är förmodligen bättre att göra en boll av bara ståltråd och lera. Och sen göra huvudet utanpå det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Lergods borde du inte använda dig av. Det kräver en fet ugn för att det ska härda ordentligt

Vi har åtminstone ett krukmakeri här som bränner åt vem som helst, så det är inget problem 🙂

Miceparade:

Super Sculpey

Det är väl en polymerlera? Vill hålla mig till naturmaterial 🙂


   
SvaraCitera

tycker inte detta låter speciellt seriöst, alltså hur du ska lägag upp arbetet. i skolan använde vi vanlig lera, som man bränner i ugn. det finns ju såklart olika arbetssätt till olika slags material, men då gjorde vi iallafall så att vi tog små bitar och sne lägger du det som en ring på bordet, det är alltså halösen. sedan bygger du upp med fler och fler bitar. anledningen till att du tar små bitar att bygga av och inte stora på en gåmg är att det är lätatre att forma leran snyggt sen. detso mindre bitar desto bättre. sedan bygger du på bakhuvudet och hakan osv. bit til näsan, öron osv. huvudet blir ihåligt så inte så fasligt mycket material går åt, inte lika tungt heller. men detta gällde då vanlig lera. vet inte vad den kallas, men skollera? den är grå och blir rödare i nyansen näör man bränner. finns i rektangulära kuber med plast runt. just det. var noga med att svepa runt plast/plastpåsar tätt då leran torkar fort. på detta sätt kan du öåta det stå veckovis emellan tillfällena du arbetar, mycket praktiskt. sedan kan du bara spruta på vatten med vattenflaska eller ta emd händerna om det känns fölr svårarbetat. men om det blir geggigt på fingrarna har du tagit för mycket. kom ihåg att inte ta på vatten i början, uatn gör formen först och sen putsar du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

tycker inte detta låter speciellt seriöst, alltså hur du ska lägag upp arbetet

Hur menar du nu?


   
SvaraCitera

Havstomat:

Vill hålla mig till naturmaterial

Ja då är Super Sculpey nog inte det bästa valet.
Får man fråga varför f.ö?


   
SvaraCitera