Aviseringar
Rensa alla

Skulptera..


lovepayyouback:

sedan bygger du upp med fler och fler bitar. anledningen till att du tar små bitar att bygga av och inte stora på en gåmg är att det är lätatre att forma leran snyggt sen. detso mindre bitar desto bättre.

Ja vill man ha en massa luftbubblor i leran så är det ett utmärkt tillvägagångssätt... Det finns risk för att hela skiten sprängs i ugnen om man fjantar på med småkluttar.

Man tar helt enkelt en fet klump och knådar till den så den blir mjuk och formbar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Får man fråga varför f.ö?

Vet inte riktigt, tycker att det är skönare att jobba med. Och så är det en liten fix idé jag har [cute]


   
SvaraCitera

ööörkarn:

Det finns risk för att hela skiten sprängs i ugnen om man fjantar på med småkluttar.

Jag sa bara hur jag har lärt mig och det har funkat alldeles utmärkt. Annars skulle jag såklart inte tipsa om det. Har du nån utbildning, erfarenhet etc?


   
SvaraCitera

Havstomat:

Hur menar du nu?

som jag sa så finns det ju massa olika sorters lera att arbeta med, det kanske funkar till den leran du tänkte arbeta med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lovepayyouback:

som jag sa så finns det ju massa olika sorters lera att arbeta med, det kanske funkar till den leran du tänkte arbeta med.

Du sade att mitt upplägg inte verkar seriöst?


   
SvaraCitera

Havstomat:

Du sade att mitt upplägg inte verkar seriöst?

jag tänkte i första hand på den sortens lera jag brukar använda, det kanske var dumt. men det funkar kanske fint med annan lera. lycka till!


   
SvaraCitera

lovepayyouback:

Jag sa bara hur jag har lärt mig och det har funkat alldeles utmärkt. Annars skulle jag såklart inte tipsa om det. Har du nån utbildning, erfarenhet etc?

Ja jag har grundutbildningen och erfarenheter. Keramik var ett av mina bästa ämnen.

Det är inte särskilt roligt när ett lyckat projekt exploderar. Man måste vara petig. För även om man tycker att man har gröpt ur skulpturen bra så kan det gå åt helvete.


   
SvaraCitera

ööörkarn:

även om man tycker att man har gröpt ur skulpturen bra så kan det gå åt helvete.

yes, fast man behöver inte gröpa ur, man kan också göra så som jag berättade om. fast ni kanske använder någon finare sorts lera som exploderar om man gör så, tror vi bara har någon billig "vad som helst"-lera ungefär 😛


   
SvaraCitera

lovepayyouback:

yes, fast man behöver inte gröpa ur, man kan också göra så som jag berättade om. fast ni kanske använder någon finare sorts lera som exploderar om man gör så, tror vi bara har någon billig "vad som helst"-lera ungefär 😛

Man gröper alltid ur oavsett vad.
Men ja, vi hade lera av högsta kvalité. Det är det som suger mest med att ha gått ur skolan. Man har inte det bästa materialet längre.


   
SvaraCitera