Aviseringar
Rensa alla

Slå tillbaks eller inte slå tillbaks


Ämnesstartare

Vad ska man lära barn? Tänk på att det inte nödvändigtvis behöver vara föräldern, utan kan vara en kusin, syskon osv.


   
Citera
Ämnesstartare

Säga ifrån kan man göra.
Slå tillbaka om det är nödvärn. Men det är nog lite svårt att lära det till mindre barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lmaomynigga: slå tillbaks

Inte alltid, man får välja sina strider. Men det är ett bra tips rätt ofta. Jag har lärt min lillasyster och en yngre kusin några kampsportstekniker (knä mot magen och spark mot benet) som gör jävligt ont. Både min lillasyster och min kusin blev innan det jämt trakasserade av andra, men sedan de har sparkat tillbaka osv har ingen vågat göra något mer. Party


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man ska lära dom slåss så dom kan försvara sig från sånna som vill slåss så dom inte skadas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det sistnämnda givetvis. Att lära barn att våld och hämnd löser saker är ej bra i längden. Självförsvar är dock en annan grej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

den gång jag slog tillbaka fick jag femton st efter mig som skulle hämnas. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att säga till en vuxen hjälper aldrig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Det sistnämnda givetvis. Att lära barn att våld och hämnd löser saker är ej bra i längden

ehhhhh... beror helt på hur man gör det. för mig var det bra i längden. man lär inte att våld är rätt men det är ett verktyg. att prata sig ur saker är alltid bäst men ibland går det inte


   
SvaraCitera
mynona

Våld är endast godkänt som självförsvar. Om man blir attackerad: visst, slå personens käke ur led och kör upp tåhättan raka vägen upp mellan benen oavsett dess kön. Men så fort det går att undvika, undvik det för att inte underminera civilisationen genom att brutalisera samhället. Våld är motbjudande och kan man undvika det bör man göra det. Jag känner ett stort förakt för våldsutövning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:
den gång jag slog tillbaka fick jag femton st efter mig som skulle hämnas. 

man får välja sina strider


   
SvaraCitera
mynona

lmaomynigga: slå inte tillbaks/berätta för en vuxen

... vilket i mina ögon betyder: "Slå bara tillbaka när du absolut måste för att kuna ta dig därifrån oskadd för att berätta för den vuxne"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Våld är endast godkänt som självförsvar. Om man blir attackerad: visst, slå personens käke ur led och kör upp tåhättan raka vägen upp mellan benen oavsett dess kön. Men så fort det går att undvika, undvik det för att inte underminera civilisationen genom att brutalisera samhället. Våld är motbjudande och kan man undvika det bör man göra det. Jag känner ett stort förakt för våldsutövning.

+11111


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

... vilket i mina ögon betyder: "Slå bara tillbaka när du absolut måste för att kuna ta dig därifrån oskadd för att berätta för den vuxne"

inte i barns ögon. jag har sett många som hade kunnat lösa en hel del problem med att stå upp lite mer för sig själva, vare sig det är att knuffa, slå eller bara prata. men de har fått lära sig att de måste berätta för en vuxen och förbli alla mobbares hackkyckling


   
SvaraCitera
mynona

lmaomynigga:

inte i barns ögon. jag har sett många som hade kunnat lösa en hel del problem med att stå upp lite mer för sig själva, vare sig det är att knuffa, slå eller bara prata. men de har fått lära sig att de måste berätta för en vuxen och förbli alla mobbares hackkyckling

Ja naturligtvis måste de stå upp för sig själva och inte bara rusa iväg och "skvallra för fröken". vad de bör göra är ju givetvis att stå upp för sig själva med ord. jag valde berätta för en vuxen mest för att det var det som fanns att välja på i pollen: att säga till en vuxen fungerar tyvärr sällan. tycker det känns ganska underförstått grundläggande att man måste sätta sig i respekt inför de små monstren. ingen vågade tex mobba mig på grund av att jag hade självförtroende och för att det syntes att jag hade det. tycker dock som sagt att sådant bör göras utan fysiskt våld. det är brutaliserande. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag säger som Osho sa, något i stil med: först vänd den ena kinden till, sen vänd den andra, om någon försöker slå dig den tredje gången har du inte fler kinder att vända till så då ska du slå tillbaka på dennes båda kinder samtidigt.

Eller något i stil med den satanistiska regeln som i princip är samma sak: varna den andre 1 gång, varna den andre två gånger, den tredje gången attackerar du brutalt utan ånger.

Jag är för en diplomatisk lösning de första 1-2 gångerna, den 3:e gången får jäveln skylla sig själv. Ingen ånger!  


   
SvaraCitera