Aviseringar
Rensa alla

Sladd


Ämnesstartare

Min nätverkskabel (internetsladd) har gått sönder i den änden som ansluts till datorn så jag måste hålla i den för att få internet (riktigt drygt)

Har nu en ny sladd men problemet är att den gamla sitter fast i väggen... Kan dra ut den men det går inte, den knns fastklistrad och jag är rädd att om jag drar för hårt så går något sönder och då kanske jag inte kommer kunna ansluta den nya sladden till väggen

Ska jag bara dra eller finns det ngn viss teknik (förutom att hålla in den där plastgrejen)?


   
Citera
Ämnesstartare

Vad då sitter fast i vägen? Koppla ur sladden från modemet och sedan är det bara att dra...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahlurad: Ska jag bara dra eller finns det ngn viss teknik (förutom att hålla in den där plastgrejen)?

Förutsatt att det inte är någon "specialkabel" du har så är det bara att trycka in den där "flippen" och dra. Men dra inte i själva kabeln utan i själva kontakten därför annars kanska du drar så hårt att du drar loss kabeln från själva kontakten och kontakten sitter kvar i väggen och då är kabeln förstörd. Å andra sidan ska ju ändå kabeln skrotas men kontakten ska ju i vart fall bort från väggen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq: Koppla ur sladden från modemet

Uppenbarligen har hon inte ett modem...?


   
SvaraCitera
Kudhos

Skaffa en kontakt till kontakt adapter och koppla den trasiga i ena änden och tejpa fast den och den nya i andra och sen i datorn. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR: Förutsatt att det inte är någon "specialkabel" du har så är det bara att trycka in den där "flippen" och dra. Men dra inte i själva kabeln utan i själva kontakten därför annars kanska du drar så hårt att du drar loss kabeln från själva kontakten och kontakten sitter kvar i väggen och då är kabeln förstörd.

Precis det jag gör men den sitter så himla hårt att jag är rädd att plastgrejen (inte sladden) går i tu

Ska jg fortsätta dra hur länge och mycket som helst? verkar iaf inte hjälp 🙁 Tror du det, i värsta fall, fungerar att dra sönder den där "flippen"? Då kanske sladden ramlar ut av sig självt (som i den änden den är trasig, som kopplas till min dator)
Är orolig för att den sitter lika hårt trots det och att det då dessutom börjar glappa där med

Kudhos:
Skaffa en kontakt till kontakt adapter och koppla den trasiga i ena änden och tejpa fast den och den nya i andra och sen i datorn. 

vet ej vad kontakt adapter är men ditt tips lät bra, prolemet är att jag skulle behöva fixa det här typ nu 🙁

adaq:
Vad då sitter fast i vägen? Koppla ur sladden från modemet och sedan är det bara att dra...

i uttaget, finns bara 1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skadeglädje


   
SvaraCitera
Kudhos

hahahlurad: vet ej vad kontakt adapter är men ditt tips lät bra, prolemet är att jag skulle behöva fixa det här typ nu 🙁

Något sånt här
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kablar_adaptrar/natverk/skarvdon/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Aha, försök att trycka ned plast grejen och dra. Har också varit med om det och vet att det är otäckt...

hahahlurad:

Precis det jag gör men den sitter så himla hårt att jag är rädd att plastgrejen (inte sladden) går i tu


   
SvaraCitera

Använd tejp på eller någonting annat på den trasiga kabeln så fastnar den nog i uttaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:

Aha, försök att trycka ned plast grejen och dra. Har också varit med om det och vet att det är otäckt...

Gjorde men gick ej

OBS OBS knepet är att trycka sladden mot väggen samtidigt som man drar. Löste gåtan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahahlurad: Precis det jag gör men den sitter så himla hårt att jag är rädd att plastgrejen (inte sladden) går i tu

Ska jg fortsätta dra hur länge och mycket som helst? verkar iaf inte hjälp 🙁 Tror du det, i värsta fall, fungerar att dra sönder den där "flippen"? Då kanske sladden ramlar ut av sig självt (som i den änden den är trasig, som kopplas till min dator)
Är orolig för att den sitter lika hårt trots det och att det då dessutom börjar glappa där med

Det är det enda alternativet du har. Alla nätverkskablar med "flip" ska man trycka in "flippen" och så är det bara att dra. Vanligtvis sitter den ju inte alls hårt så man behöver ju inte "dra" speciellt hårt.

Enda förklaringen skulle kunna vara att den är felkonstrurerad/tillverkningsfel så att när du trycker in "flippen" så löser inte kabeln ut eller snarare den delen som håller kontakten på plats under normala omständigheter inte lösgör kontakten.

Så... se till att du trycker in flippen ordentligt och så är det bara att dra. Men dra i kontakten... INTE i sladden därför då kanska du drar bort kabeln och kontakten blir kvar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kabel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

VIKTIGT! 

Glömde bort en sak... du ska alltså trycka in "flippen" samtidigt som du drar ut kontakten. Så du inte tror att det räcker med att trycka in flippen... släppa flippen... och sedan dra ut kontakten!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:

Det är det enda alternativet du har. Alla nätverkskablar med "flip" ska man trycka in "flippen" och så är det bara att dra. Vanligtvis sitter den ju inte alls hårt så man behöver ju inte "dra" speciellt hårt.

Enda förklaringen skulle kunna vara att den är felkonstrurerad/tillverkningsfel så att när du trycker in "flippen" så löser inte kabeln ut eller snarare den delen som håller kontakten på plats under normala omständigheter inte lösgör kontakten.

Så... se till att du trycker in flippen ordentligt och så är det bara att dra. Men dra i kontakten... INTE i sladden därför då kanska du drar bort kabeln och kontakten blir kvar!

jag tänker ej läsa allt det där för det kmr ta minst 30 sekunder och jag har tidigare skrivit att jag redan "löst gåtan".
Anledningen till att sladden glappade extra mkt verkar vara pga "hålet"/"uttaget" (lr var heter) verkar blivit uttöjt :p lr ngt, men alla sladdar jag fungerat glappar mer lr mindre. köpte en för 89 spänn igår helt i onödan...

hade en som jag köpt för 8 kr & använder den nu med massa tejp.

tack ändå, hejdå

TOR: trycka in "flippen" samtidigt som du drar ut kontakten.

asså jag blir lite sur när folk säger det till mig
vet ej men jag föddes iaf inte igår. det är klart man ska trycka in den när den flyger i luften

lr vadå, är det en accessoar? aha, ok.

Ska du engagera dig i tråden tkr jag du ska vara mer uppmärksam, menar ej att vara otrevlig :p men det är så det är.


   
SvaraCitera