Forumet - Släktforskning

Släktforskning

1991 0 53

Axel_von_Färsen:
Så du är Vallon! Coolt! Såvitt jag vet var vallonernas kunskap inom stadsanläggning och handel en stor anledning till att Sverige blev en stormakt! Tumme upp
Vallonien är södra Belgien. Flandern är norra Belgien. Blink
Det var dock länge sedan min familj kom hit till Sverige. Det var på 1600-talet utvandringen skedde.
Jag vet inte om man blandar ihop valloner och flaanders eller om man bara säger valloner eftersom att ingen vet vad de från Flandern kallar sig i alla fall. Men ja, mycket från det tyska/holländska/belgiska osv har gjort Sverige gott! Mycket glad

trevlig-snubbe: Vallonien är södra Belgien. Flandern är norra Belgien. Det var dock länge sedan min familj kom hit till Sverige. Det var på 1600-talet utvandringen skedde.Jag vet inte om man blandar ihop valloner och flaanders eller om man bara säger valloner eftersom att ingen vet vad de från Flandern kallar sig i alla fall. Men ja, mycket från det tyska/holländska/belgiska osv har gjort Sverige gott!

haha såg det nu, så de var flamländare? Mycket glad Har för mig att även de var förföljda av den spanska monarkin, på grund av sin religion.

Spana också in:

Bamse: Är släkt i rakt nedstigande led till en person som var överförmyndare åt en kung (minns ej vilken dock). Kunde ha varit kungligt rik idag om inte hans fru hade stuckit med alla pengarna när hon lämnade honom.

Sen när min farfar var liten så brukade han gå förbi en gård på väg till och från skolan. Där bodde det en gubbe vars fru nyss hade dött. På den tiden gick det inte att begrava kropparna på vintern pga tjälor i marken så han hängde upp henne som en fågelskrämma för att skrämma bort vargar.
Stal din släkting pengar av kungen alltså? 

that can't have been legal