Aviseringar
Rensa alla

Släktforskning


vonKissekatt: Stal din släkting pengar av kungen alltså?

Nej, hans fru stack med pengarna.

vonKissekatt: that can't have been legal

Tror faktiskt det var det. På den tiden fanns det ingen lag om brott mot griftefriden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bamse:

Nej, hans fru stack med pengarna.

Tror faktiskt det var det. På den tiden fanns det ingen lag om brott mot griftefriden.

Ja det var ju kungens pengar, som din släkting då stal. Eller ja om du är släkt genom hans nästa fru


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Ja det var ju kungens pengar, som din släkting då stal. Eller ja om du är släkt genom hans nästa fru

Fast hon var jag inte släkt med. Det var överförmyndaren/maken jag var släkt med.


   
SvaraCitera

Axel_von_Färsen:

haha såg det nu, så de var flamländare? Mycket glad Har för mig att även de var förföljda av den spanska monarkin, på grund av sin religion.

Flamländare är alldeles korrekt! Mycket glad Jo men de var det minsann. Jag kan tänka mig att Flamländare precis som valloner berikade Sverige med sina kunskaper! Cool


   
SvaraCitera
P1ka
 P1ka

Jag ska tydligen vara halvafrikan, men jag är vitare än solen. kanske är så att jag är släkt med brevbäraren istället? XD Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

P1ka:
Jag ska tydligen vara halvafrikan, men jag är vitare än solen. kanske är så att jag är släkt med brevbäraren istället? XD Mycket glad

Ouuu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har fortfarande ej mottagit dokumenten..... är så nyfiken på släktingens öde. Aja de har väl annat att göra än att posta gratispapper till en nyfiken liten tant.


   
SvaraCitera

Pappa är en sådan släktforskare.
Tycker själv inte att det är särskilt intressant.
Man får väl ladda ned program och hämta ut olika dokument och se allt om vilka människor det fanns och hur de levde och dog.


   
SvaraCitera

Är lite nyfiken då mitt efternamn verkar ha sitt ursprung i Spanien, Frankrike eller Italien. 


   
SvaraCitera

Frankrike är det tydligen. Spännande!


   
SvaraCitera

vonKissekatt:
Har fortfarande ej mottagit dokumenten..... är så nyfiken på släktingens öde. Aja de har väl annat att göra än att posta gratispapper till en nyfiken liten tant.

Vad för typ av dokument har tant beställt om man får fråga? 

är defintivt intresserad av att göra detta.. vet dock inte hur det går till riktigt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moongoose :

Vad för typ av dokument har tant beställt om man får fråga? 

är defintivt intresserad av att göra detta.. vet dock inte hur det går till riktigt 

Läkarjournaler! har inget noterats i dem på över 25 år så får vem som helst begära ut dem. Riksarkivet har en massa info. Jag skrev ett mail till dem om allt jag visste om personen och valde att de skulle lägga en kvart på att hitta info om hen (pga ville ej betala mer än 200kr). Fick sedan hem ett fint dokument i brevlådan med generell info om hen samt att journaler från stället hen tillbringade halva sitt liv på fanns att begära ut hos kommunen hen tillhörde. Jag ringde och pratade med en trevlig tant som lovade att skicka mig allt de hade. Blir det över tio sidor får man betala för pappret men den kostnaden är nog ej så farlig. 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Läkarjournaler! har inget noterats i dem på över 25 år så får vem som helst begära ut dem. Riksarkivet har en massa info. Jag skrev ett mail till dem om allt jag visste om personen och valde att de skulle lägga en kvart på att hitta info om hen (pga ville ej betala mer än 200kr). Fick sedan hem ett fint dokument i brevlådan med generell info om hen samt att journaler från stället hen tillbringade halva sitt liv på fanns att begära ut hos kommunen hen tillhörde. Jag ringde och pratade med en trevlig tant som lovade att skicka mig allt de hade. Blir det över tio sidor får man betala för pappret men den kostnaden är nog ej så farlig. 

Intressant! Vem är denna person, om det inte är för privat? Hur långt bak i tiden har du kommit hittils?  

Om man har i släkt i annat nordiskt land, antar jag att det blir lite svårare? 


   
SvaraCitera

vonKissekatt:

Blir det över tio sidor får man betala för pappret men den kostnaden är nog ej så farlig. 

2 kr/sida utöver de 10 första som är gratis Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tigerdrottningen:

2 kr/sida utöver de 10 första som är gratis Cool

Aha! Inte så farligt om det ej är hundratusentals.

Moongoose :

Intressant! Vem är denna person, om det inte är för privat? Hur långt bak i tiden har du kommit hittils?  

Om man har i släkt i annat nordiskt land, antar jag att det blir lite svårare? 

Halvsyskon till person två generationer bakåt. Har scrollat lite på anchresty.se (dock snabbt pga sidan låser sig för ickebetalande medlemmar) och där kan man komma till 1700 iaf

ja det blir nog svårare att få hem dem då iaf


   
SvaraCitera