Aviseringar
Rensa alla

Slippa att gå eller sluta tidigare?


Ämnesstartare

Hej!
Som rubriken lyder, finns det något sätt till att slippa tiden jag har kvar av skolan eller kanske sluta tidigare? Jag har precis börjat 8:an men p.g.a alltför mycket stress, familjeproblem och eventuellt att jag lider av depression så bara orkar jag inte med det längre.
tack på förhand Glad


   
Citera

Prata med din mentor. Vi ska ha ett visst antal dagar men klarar man ej av skolan så kan man få hjälp av särskild undervisning alt. special schema. Så utifrån dina behov kan du välja bort vissa ämnen, andra tider och sluta tidigare men det kommer du o din mentor fram till


   
SvaraCitera

Som schim skrev.

Hade en gammal polare en gång i tiden som hade en sån migrän och hon vart där kanske bara 1/3 av tiden så hon fick special med att lära sig hemma när hon klarade av det, och fick gå i skolan när hon kunde.

Prata med skolpersonal så skall dom nog kunna fixa till det så det löser sig hyfsat bra. Glad


   
SvaraCitera

man kan ju gå till bup/kurator också för att få hjälp med div psykisk ohälsa och därigenom kanske också få en vuxen yrkespersons stöd i att man har speciella behov kring skolan. tror det är en lättare väg att gå.


   
SvaraCitera

Jag vill påminna dig om att du har skolplikt fram t.om årskurs 9 och det är inget man slipper hur som helst, förutom i undantagsfall.

Skollagen, 2 §

2 § Barn som är bosatta i Sverige har skolplikt enligt föreskrifterna i detta kapitel.

Skolplikt gäller dock inte barn som varaktigt vistas utomlands eller vars förhållanden är sådana att det uppenbarligen inte kan begäras att barnet ska gå i skola.

Skolplikt gäller inte heller barn som avses i 29 kap. 2 § andra stycket. Dessa barn har dock samma rätt till utbildning som skolpliktiga barn.


   
SvaraCitera