Aviseringar
Rensa alla

Slippa stel tystnad i samtal


Ämnesstartare

När jag pratar med folk så händer det av och till att det blir alldeles tyst och att jag inte kommer på något att säga. Därför undrar jag vilka som är era bästa tips på att hålla igång samtalen. 


   
Citera
Ämnesstartare

du är inte ensam vännen händer alla


   
SvaraCitera

Det går att undvika med lite jobb. Ska du träffa någon som det brukar vara svårt att föra samtal med? Tänk igenom lite vilka intressen denna personen har på förhand och några öppna frågor i det ämnet.

Folk älskar att prata, och gillar dig om de får prata själva. Så ge dem bara några chanser på att babbla på om sina favoritämnen =D
Sen om det är datorspel, matte, fotboll, resa, Stranger Things, fiske eller böcker spelar absolut noll roll. F

- För en bokmal, säg att du vill läsa nån bra bok och undrar om de har några tips?
- För en data/tekniknörd, säg att du behöver en ny Router och har hört att "någon router här" är bäst. Vad tycker de? (kolla upp nått test först och lär dig nått namn, typ  https://www.teknikrad.se/bast-i-test-router )
- För en Hammarbyare, fråga vad som hände i senaste matchen och vad de tror om helgens match (se till att kolla upp 2-3 matcher på förhand, lär dig 1-2 spelare).

Svårare än så är det inte, låt de berätta om något de brinner för så löser det sig själv.


   
SvaraCitera
EmmaJo

Varje gång någon säger något, försök att hitta något i det de säger som du kan bygga vidare på och prata vidare om. Ställ följdfrågor, helt enkelt. 


   
SvaraCitera

sällan tystnaden i sig som är stel. snarare folk som blir obekväm å börjar säga vad som helst, då som det blir stelt 


   
SvaraCitera