Aviseringar
Rensa alla

slit inte i skolan ungdomar, DET LÖNAR SIG INTE


Min kusin pluggar till civilingenjör på Chalmers. Hon hade dåliga betyg och läste endast in ett natur-basår på komvux och hon kom in både på Chalmers och två andra utbildningar på andra universitet. Det finns alltid vägar in på utbildningar [y]


   
SvaraCitera

fattar inte systemet öht typ
vet bara att jag har så många meritpoäng man kan ha (för det finns väl en gräns?)


   
SvaraCitera
blum
 blum

aa det suger tror jag ska nöja mig med g i allt. kommer ändå bara få 18-nånting så måste göra högskoleprovet

att plugga upp på komvux är ju ingen idé längre då man hamnar i en annan utagningsgrupp på typ fem miljoner där typ nio st kommer in HEJA


   
SvaraCitera
Åtta

En annan idé är att bli tight med driftiga människor. Om du lägger ett tillräckligt vitt nät så är du i princip garanterad att någon av dem ska lyckas. Då är det bara att nästla sig in med dem så är det lugna puckar sedan.

Det är min plan i alla fall. Om 5 år eller så kan jag berätta huruvida det funkade eller ej.


   
SvaraCitera

Därför man ska vara estettönt och söka med arbetsprover istället för betyg. [party]
(krävs iof att man är bra på att vara estettönt [shake])


   
SvaraCitera

honolulu:

även om man får 19 i snitt

honolulu:

man måste göra det jävla högskoleprovet som är åt helvete.

Med 19 i snitt så är det tveksamt att högskoleprovet skulle vara någon större utmaning.


   
SvaraCitera

Your Enemy:

Med 19 i snitt så är det tveksamt att högskoleprovet skulle vara någon större utmaning.

eh, jo. Eller, de ska ju göra om orddelen. Men det är ju den som stjälper många. Man klarar sig extremt bra i skolan utan att klara orddelen på högskoleprovet särskilt bra.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

eh, jo. Eller, de ska ju göra om orddelen. Men det är ju den som stjälper många. Man klarar sig extremt bra i skolan utan att klara orddelen på högskoleprovet särskilt bra.

Jo, iofs så kan det vara ORD-delen som många har svårt med. Men, det borde väl gå att plugga till också? Till viss del iaf. Och har man 19 i snitt så borde man ju vara studiemotiverad/van att plugga. Är helt övertygad om att dom flesta kan göra bra ifrån sig på HP om dom pluggar innan, lär sig upplägget på frågorna osv.


   
SvaraCitera

Your Enemy:

ORD-delen

orka va en tönt.

Your Enemy:

Men, det borde väl gå att plugga till också?

Hur då? Läsa ordböcker och plugga in alla svenska akademiska ord som glosor? :S

Man klarar ju den bättre om man läst en hel del osv, framför allt akademiska skrifter, men det är ju någonting annat än att plugga till den.


   
SvaraCitera

Lindblom:

att plugga upp på komvux är ju ingen idé längre då man hamnar i en annan utagningsgrupp på typ fem miljoner där typ nio st kommer in HEJA

sen när?


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

sen när?

sen 2010. Eller, reglerna gäller de som slutar gymnasiet 2010 eller senare.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

orka va en tönt.

[cute]

framtidstron är död:

Hur då? Läsa ordböcker och plugga in alla svenska akademiska ord som glosor? :S

Som du säger själv, genom att läsa mycket och exponera sig själv för nya ord.

Sen låter det ju på vissa som om att hela provet faller på orden. Så är det ju inte.. du kan fortfarande få ett bra helhetsresultat om du skriver bra i övriga delar.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

orka va en tönt.

har gjort högskoleprovet två gånger fått 34 och 36/40 vilket är ganska lagom om man ska få 2,0 synd att jag suger på resten så jag bara fick 1,6 ändå...


   
SvaraCitera

Lindblom:

aa det suger tror jag ska nöja mig med g i allt. kommer ändå bara få 18-nånting så måste göra högskoleprovet

att plugga upp på komvux är ju ingen idé längre då man hamnar i en annan utagningsgrupp på typ fem miljoner där typ nio st kommer in HEJA

CFS


   
SvaraCitera

honolulu:

man måste göra det jävla högskoleprovet som är åt helvete.

Hur menar du? Jag tyckte om det.. [cool]


   
SvaraCitera