Aviseringar
Rensa alla

Slumpmässiga drogtester i skolan?


Åtta

pinnspett:

Menar du deras privata datorer då?

Ja, självklart. Att de inspekterar skoldatorer är knappast ett problem, då det är skolan som äger de datorerna, och inte eleverna. Men skolorna äger inte elevernas kroppar, tro det eller ej.


   
SvaraCitera
Lounge

pinnspett:

För på många skolor håller de ju faktiskt koll på ifall eleverna piratkopierar på sina skoldatorer eller inte.

ja, det var ju en tragisk sanning. frågor man kan ställa sig: hur mycket ska människor kontrolleras eg?? hur integritetskränkande är det inte på en skala från 1-10 att ta in oskydliga individer för pissprov?? har det ens någon preventiv effekt eller ger kontrollen ökad användning??


   
SvaraCitera

pinnspett:

för (Du röstade på detta alternativ)

Anser att kids i skolåldern inte är tillräckligt gamla och förståndiga nog för att ta reda på info om eventuella droger de brukar, så tycker att det är positivt att i största möjliga mån hindra dom från att använda droger tills dom blir äldre och faktiskt inser och förstår vad dessa innebär.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och nu: akta mig för alla motståndare. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

hur integritetskränkande är det inte på en skala från 1-10 att ta in oskydliga individer för pissprov??

Ja det är väl just det som är problemet. Det strider ju mot en grundlag.


   
SvaraCitera

pinnspett:

emot (Du röstade på detta alternativ)

Att tvinga folk att pissa i muggar till höger och vänster utan att ens ha någon grund för varför just de ska pissa i muggar känns ganska så dumt.


   
SvaraCitera

STORM:

Anser att kids i skolåldern inte är tillräckligt gamla och förståndiga nog för att ta reda på info om eventuella droger de brukar, så tycker att det är positivt att i största möjliga mån hindra dom från att använda droger tills dom blir äldre och faktiskt inser och förstår vad dessa innebär.

Otrygg miljö med knarkspan. Du vill känna gå runt och känna dig misstänkt?


   
SvaraCitera

pinnspett:

emot (Du röstade på detta alternativ)

Björklundism kan ta sig någonstans + what Åtta said.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Att tvinga folk att pissa i muggar till höger och vänster utan att ens ha någon grund för varför just de ska pissa i muggar känns ganska så dumt.

Om de har en grund för det då?


   
SvaraCitera

pinnspett:

Om de har en grund för det då?

Då är de inte slumpmässiga längre.


   
SvaraCitera

tevepro:

Otrygg miljö med knarkspan. Du vill känna gå runt och känna dig misstänkt?

Utveckla gärna uttrycket "otrygg miljö med knarkspan". Skulle nog inte känna mig mig otrygg alls, och inte känna mig misstänkt heller: om de undrar så tar man ett prov och bevisar att fallet inte är som de tror. Jag finner inget problem med den grejen, men detta är såklart bara det jag tycker.


   
SvaraCitera
Åtta

pinnspett:

Om de har en grund för det då?

Om det finns god grund (d.v.s. en person blivit ertappad med narkotika) kan polisen begära ett blodprov. Skolan behöver inte vara inblandad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dvärgkastarn:

Då är de inte slumpmässiga längre.

Nej jag vet jag går kanske utanför ämnet lite men jag är nyfiken på det också. Om man misstänker att en elev missbrukar droger och vill göra ett test, ska eleven då ha rätt att säga ifrån?


   
SvaraCitera

pinnspett:

Om man misstänker att en elev missbrukar droger och vill göra ett test, ska eleven då ha rätt att säga ifrån?

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om det finns god grund (d.v.s. en person blivit ertappad med narkotika) kan polisen begära ett blodprov. Skolan behöver inte vara inblandad.

Ja det är väl så det ser ut idag. Fast soc kan också lägga sig i tror jag?


   
SvaraCitera

pinnspett:

Nej jag vet jag går kanske utanför ämnet lite men jag är nyfiken på det också. Om man misstänker att en elev missbrukar droger och vill göra ett test, ska eleven då ha rätt att säga ifrån?

Personligen tycker jag det, ja. Jag tycker över huvud taget inte att drogbruk ska vara straffbart och polisen bör absolut inte vara inblandad när det rör sig om såpass unga människor. Bättre i så fall att de får prata med någon kurator om man misstänker att det är något problem.


   
SvaraCitera