Aviseringar
Rensa alla

Sluta äta mina vänner, snälla!


Ämnesstartare

Köttätare: Stora huggtänder för att döda och slita sönder sitt byte.
Människa: Platta hörntänder för att krossa hårdare föda.

Köttätare: Klor för att kunna fånga och hålla fast sitt byte.
Människa: Mjuka händer för att kunna greppa saker försiktigt och intelligens nog att plantera och sköta växter.

Köttätare: Kort tarm.
Människa: Lång tarm, som andra växtätare.

Människan är den enda varelsen som ser det som nödvändigt eller vettigt att att i vuxen ålder fortsätta dricka bröst mjölk och då även från nån annans mamma och t.o.m en helt annan ras.

Dom våldtar kossan, kidnappar barnet, mördar barnet, stjäl mjölken, och mördar mamman när hon inte längre producerar.

Skulle du vilja stå i ett trångt bås hela ditt liv och bli behandlad så? Om inte, varför betalar du för andras misär? Är det så gott med mjölk och kött att du kastar ditt moralkompass åt helvete?

Ska vi testa ta bort mellan handen? Skulle du kunna lägga dig under en ko och suga mjölken direkt från ko tuttarna?

Almond milk? Havre mjölk? Hampa mjölk? Cocos mjölk? Kanske? Äckel?

Lejon sägs vara "king of the jungle", men människan är "king of the world".
Om du fick styra världen, skulle du hellre styra den med rättvisa och sympati? Eller hänsynslöst och med mord?
Nyhet för vissa kanske, men du styr redan världen efter nr2.
Massmord och tortyr är människans dagliga aktivitet och du betalar troligen för den fortsatta hemskheten.

Ska jag gråta för några miljoner människors död?
Eller ska jag tycka det borde varit fler efter alla miljarder dom själva har mördat helt utan eftertanke eller sympati?

Vad betyder ordet liv i dina tankar?

Det vi alla har gemensamt, katt, fågel, fisk, insekt, människa, vi har alla fått chansen att leva ett liv här på jorden. Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?
För att det smakar gott? För att andra gör lika dant? Eller för att du behöver protein och inte vill förstå att protein finns i växter med?

Lever man verkligen i verkligheten om man ser mord och asätande som något vanligt och rimligt? Eller är man helt vrickad och på verklighetsflykt? Ingen frisk människa ser mord som något vettigt, tyvärr växer vi upp i ett sjukt samhälle och är därmed smittade av galenskapen redan vid födseln, men nu är du vuxen och kan tänka själv. Fortsätter du då med galenskaperna på andras bekostnad för att det är lättare? Eller gör du det som vi alla innerst inne vet är rätt?

Om du står i skogen, till höger har du ett plantage med äpplen, hallon, potatis, morötter osv.
Till vänster har du en inhägnad med kaniner, grisar, kalkoner, kossor, katter osv.
Vad ser du som mat? Vilket väljer du att äta? Plockar du ett äpple eller styckar du en gris?

Vissa skämtar ibland när dom ser en ko och säger mmm hamburgare, men sanningen är att när vi ser ett djur så väcker det alla andra känslor än hunger. Ser vi en hallon buske däremot så kan det börja vattnas i munnen.

Det är konstigt nog inte alls ovanligt med köttätare som kallar sig djurvänner, bara för dom klappar hundar och katter ibland. Ja visst, jag älskar djur, men nu ska jag köpa hamburgare.

Den som låg mellan dina hamburgerbröd var någon jag bryr mig om.

Ska jag äta din hund och katt nu? Eller kanske din son och dotter? Ett liv är ett liv i min åsikt.

Ni får såklart svara på allt jag skrivit, men följande är 4 frågorna jag helst ser att ni svarar på:

1.Hur ser du på det vi kallar liv?

2.Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?

3.Är du en köttätande djurvän? Förklara iså fall hur du fick dessa 2 puzzlebitar att passa ihop.

Och 10000kr frågan.
4.Stödjer du något du själv inte kan se på?


   
Citera

turtleexpress: intelligens nog att plantera och sköta växter

[källa behövs]

turtleexpress: varför betalar du för andras misär?

jag är inte övertygad att kor är lika mycket värda som människor

turtleexpress: Skulle du kunna lägga dig under en ko och suga mjölken direkt från ko tuttarna?

Moraliskt, ja. Pragmatiskt, kanske inte; det kanske inte är lika sanitärt. Sjukdomar

turtleexpress: Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?

Jag tror inte att de är lika mycket värda

turtleexpress: Lever man verkligen i verkligheten om man ser mord och asätande som något vanligt och rimligt?

ja

turtleexpress: nu är du vuxen och kan tänka själv.

...det här forumet heter ungdomar.se...

turtleexpress: Om du står i skogen, till höger har du ett plantage med äpplen, hallon, potatis, morötter osv.
Till vänster har du en inhägnad med kaniner, grisar, kalkoner, kossor, katter osv.
Vad ser du som mat? Vilket väljer du att äta? Plockar du ett äpple eller styckar du en gris?

lite av varje för att vara den upplyste centristen

turtleexpress: när vi ser ett djur så väcker det alla andra känslor än hunger

"vi" Vem?

turtleexpress: Det är konstigt nog inte alls ovanligt med köttätare som kallar sig djurvänner, bara för dom klappar hundar och katter ibland. Ja visst, jag älskar djur, men nu ska jag köpa hamburgare.

Den som låg mellan dina hamburgerbröd var någon jag bryr mig om.

Jag håller med

turtleexpress: Ska jag äta din hund och katt nu?

Ja, jag skulle äta en hund och en katt. Kanske inte din, eftersom du bryr dig om din

turtleexpress: 1.Hur ser du på det vi kallar liv?

Jag ser med mina ögon

turtleexpress: 2.Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?

De är mindre värda

turtleexpress: 3.Är du en köttätande djurvän?

Nej

turtleexpress: 4.Stödjer du något du själv inte kan se på?

Jag kan se på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:

[källa behövs]

jag är inte övertygad att kor är lika mycket värda som människor

Jag tror inte att de är lika mycket värda

De är mindre värda

 

mindre värda av vad? Pengar? vem har värderat alla levande varelser?

du säger du vill inte äta min hund och katt för att jag bryr mig om dem, men du förstår väll att alla levande varelser har en manmma och pappa som bryr sig om dem?

kan du förklara vad konceptet "liv" betyder i dina tankar?

och det du "kan se på" är också nått du stödjer? Onödigt mord på en helt oskyldig varelse? För att det är gott? Eller nej justde, "för att dom är mindre värda" så om jag ser dig som mindre "värd" än mig, så har jag rätten att slakta och tortera dig "fendas'?


   
SvaraCitera

turtleexpress: mindre värda av vad? Pengar? vem har värderat alla levande varelser?

Djur verkar grovt mindre intelligenta; det är svårt för mig att tro att de har samma nivå av medvetenhet som jag.

turtleexpress: du säger du vill inte äta min hund och katt för att jag bryr mig om dem, men du förstår väll att alla levande varelser har en manmma och pappa som bryr sig om dem?

Mammor och pappor som är grovt mindre intelligenta

turtleexpress: kan du förklara vad konceptet "liv" betyder i dina tankar?

Jag hatar sådana frågor. Det här är sådant de vidrena i skolan brukar leka djupa och pretentiösa om. Nej, jag kan inte förklara det; jag är inte biolog.

turtleexpress: så om jag ser dig som mindre "värd" än mig, så har jag rätten att slakta och tortera dig "fendas'?

Nej, för du skulle ha fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:

Djur verkar grovt mindre intelligenta; det är svårt för mig att tro att de har samma nivå av medvetenhet som jag.

Mammor och pappor som är grovt mindre intelligenta

Jag hatar sådana frågor. Det här är sådant de vidrena i skolan brukar leka djupa och pretentiösa om. Nej, jag kan inte förklara det; jag är inte biolog.

Nej, för du skulle ha fel.

så om någon har mindre intelligens så är det ok att behandla denna som skit? Att dom har samma känslor som dig betyder inte något? Du tror att grisen är för dum för att känna smärta och sorg?
med detta argument bör du också då tycka att; om man är starkare än andra så är det ok att vara en översittare mot de som är svagare? Är du intelligent som du säger borde du förstå att det är fel att skapa onödig smärta mot någon oskyldig varelse.

jag har inte ställt nån biologisk fråga, utan en filosofisk, att du hatar frågan betyder nog att du inte get det mycket tanke rum.

men du har rätt va? Så om du är intelligentare än mig kan du göra mig till din slav och behandla mig hur du vill? Försiktig hur du svarar här, jag kanske är starkare än dig och känner behovet att försvara mig.


   
SvaraCitera

Såklart att man kan gilla djur även fast man äter kött? Aldrig hört någon som går och suktar efter hund/katt-kött. Tror du får byta umgängeskrets om dina vänner gör det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jsvensson:
Såklart att man kan gilla djur även fast man äter kött? Aldrig hört någon som går och suktar efter hund/katt-kött. Tror du får byta umgängeskrets om dina vänner gör det. 

ne, du kan gilla vissa djur, men någon allmän respekt kan du inte ha. Du kanske är katt, hund, och igelkott vän, men inte djurvän. Kossan och grisen är också klassade som djur.

har inte sagt att någon suktar efter kattkött. Däremot kan jag säga att ingen människa suktar efter kokött heller, smaken du tänker på kommer från salt och kryddor. Testa äta rått kött och se om det smakar gott.


   
SvaraCitera

turtleexpress:

ne, du kan gilla vissa djur, men någon allmän respekt kan du inte ha. Du kanske är katt, hund, och igelkott vän, men inte djurvän. Kossan och grisen är också klassade som djur.

har inte sagt att någon suktar efter kattkött. Däremot kan jag säga att ingen människa suktar efter kokött heller, smaken du tänker på kommer från salt och kryddor. Testa äta rått kött och se om det smakar gott.

Jaha! Vad bra att du upplyste mig om att kossor och grisar är djur. Det visste jag inte! (Ironi för er som inte begriper det) 

Du vet väl inte om någon människa suktar efter "kokött"? Såklart det finns människor som gör det. Det är skillnad på kött och kött. Gör du en hamburgare av olika köttsorter med exakt samma kryddning så är det såklart att du känner skillnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

turtleexpress:

men du har rätt va? Så om du är intelligentare än mig kan du göra mig till din slav och behandla mig hur du vill? Försiktig hur du svarar här, jag kanske är starkare än dig och känner behovet att försvara mig.

detta är naturligtvis inte ett hot utan en poäng, jag kommer inte attackera någon oavsett vad du svarar, bara för att klargöra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jsvensson:

Jaha! Vad bra att du upplyste mig om att kossor och grisar är djur. Det visste jag inte! (Ironi för er som inte begriper det) 

Du vet väl inte om någon människa suktar efter "kokött"? Såklart det finns människor som gör det. Det är skillnad på kött och kött. Gör du en hamburgare av olika köttsorter med exakt samma kryddning så är det såklart att du känner skillnad.

bit i en levande kanin och se hur det smakar och känns, om du nu tror du är skapt som en köttätare. Eller en ko. Visa mig sedan hur du njuter av smaken. Eller kom tillbaka hit och erkänn att du hellre tar ett äpple.


   
SvaraCitera

turtleexpress: Ni får såklart svara på allt jag skrivit, men följande är 4 frågorna jag helst ser att ni svarar på:

1.Hur ser du på det vi kallar liv?

I stort, till liv hör allt som tillhör alla ryggradsdjur och ryggradslösa djur.

2.Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?

Eftersom våra närmaste släktingar rent genetiskt gör det dvs rovdjuren gör det. Det är väl detta som är den stora skillnaden mellan rovjur och bytesdjur. Rovdjur har lodräta pupiller men bytesdjuren har vågräta pupiller. Människan har RUNDA pupiller. Rovdjuren jagar och äter andra djur, bytesdjuren är växtätare och blir ätna av rovdjuren. Människan är följaktligen både växtätare och köttätare.

3.Är du en köttätande djurvän? Förklara iså fall hur du fick dessa 2 puzzlebitar att passa ihop.

Många orsaker men främst att människan ska ha blandkost. 20% kött (då inräknar jag kött, fisk, fågel samt mejeriprodukter) och 80% från växtriket.

Det negativa med att helt och hållet gå över till vegetarisk mat är att svensken då skulle på sikt dö ut förutsatt att vi inte skulle frakta in vegetariska matvaror från utlandet via bil, båt och flyg utan att Sverige helt och hållet skulle vara självförsörjande på mat. Detta skulle gälla väldigt många länder som är beroende av vegetabiler från övriga välrlden.

Sedan kan man ju fundera över vad ex Sverige skulle göra med alla nötkreaur, grisar m fl som bönderna har idag i sina ladugårdar eller som går ute och betar. Ska vi släppa dom fria ute i skogarna och förvilda sig och gå en smärtsam död till mötes första vintern? Nu snackar vi om tiotals miljoner nötkreatur och grisar och kanske det tiodubbla fjäderfän (höns, kycklingar och tuppar)!?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

1.Hur ser du på det vi kallar liv?

I stort, till liv hör allt som tillhör alla ryggradsdjur och ryggradslösa djur.

2.Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?

Eftersom våra närmaste släktingar rent genetiskt gör det dvs rovdjuren gör det. Det är väl detta som är den stora skillnaden mellan rovjur och bytesdjur. Rovdjur har lodräta pupiller men bytesdjuren har vågräta pupiller. Människan har RUNDA pupiller. Rovdjuren jagar och äter andra djur, bytesdjuren är växtätare och blir ätna av rovdjuren. Människan är följaktligen både växtätare och köttätare.

3.Är du en köttätande djurvän? Förklara iså fall hur du fick dessa 2 puzzlebitar att passa ihop.

Många orsaker men främst att människan ska ha blandkost. 20% kött (då inräknar jag kött, fisk, fågel samt mejeriprodukter) och 80% från växtriket.

Det negativa med att helt och hållet gå över till vegetarisk mat är att svensken då skulle på sikt dö ut förutsatt att vi inte skulle frakta in vegetariska matvaror från utlandet via bil, båt och flyg utan att Sverige helt och hållet skulle vara självförsörjande på mat. Detta skulle gälla väldigt många länder som är beroende av vegetabiler från övriga välrlden.

Sedan kan man ju fundera över vad ex Sverige skulle göra med alla nötkreaur, grisar m fl som bönderna har idag i sina ladugårdar eller som går ute och betar. Ska vi släppa dom fria ute i skogarna och förvilda sig och gå en smärtsam död till mötes första vintern? Nu snackar vi om tiotals miljoner nötkreatur och grisar och kanske det tiodubbla fjäderfän (höns, kycklingar och tuppar)!?

1. Så vad ger livet du fått rätten att radera andras liv från existens?

2. så "djur äter djur därför gör jag det med"  .Hur vet du att vi är släkt med djur? människan är tveklöst intelligentare än alla djur på jorden, men vi tar efter hur djuren beter sig? gott exempel från jordens intelligentaste varelse? Om du nu är skapt som köttätare, varför äter du inte ditt kött utan tillagning och tillägg som dina påstådda släktingar?

3. Människor ska ha blandkost? Enligt vad?
det finns gott om platts i världen och i sverige att odla åt hela befolkningen. Ingen skulle "dö ut".

vad sägs om att respektera och ta hand om de små stakarna? Efter allt lidande dom genomgått?


   
SvaraCitera

turtleexpress: så om någon har mindre intelligens så är det ok att behandla denna som skit? Att dom har samma känslor som dig betyder inte något? Du tror att grisen är för dum för att känna smärta och sorg?

Ja

turtleexpress: med detta argument bör du också då tycka att; om man är starkare än andra så är det ok att vara en översittare mot de som är svagare?

Nej

turtleexpress: Är du intelligent som du säger borde du förstå att det är fel att skapa onödig smärta mot någon oskyldig varelse.

Ja

turtleexpress: Så om du är intelligentare än mig kan du göra mig till din slav och behandla mig hur du vill?

Det beror på hur stor skillnaden är

turtleexpress: jag kanske är starkare än dig och känner behovet att försvara mig.

Starkare på vilket sätt?

jsvensson: Såklart att man kan gilla djur även fast man äter kött?

Fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

1.Hur ser du på det vi kallar liv?

I stort, till liv hör allt som tillhör alla ryggradsdjur och ryggradslösa djur.

2.Vad får dig att tro att du har rätten att ta någon annans liv ifrån dem?

Eftersom våra närmaste släktingar rent genetiskt gör det dvs rovdjuren gör det. Det är väl detta som är den stora skillnaden mellan rovjur och bytesdjur. Rovdjur har lodräta pupiller men bytesdjuren har vågräta pupiller. Människan har RUNDA pupiller. Rovdjuren jagar och äter andra djur, bytesdjuren är växtätare och blir ätna av rovdjuren. Människan är följaktligen både växtätare och köttätare.

3.Är du en köttätande djurvän? Förklara iså fall hur du fick dessa 2 puzzlebitar att passa ihop.

Många orsaker men främst att människan ska ha blandkost. 20% kött (då inräknar jag kött, fisk, fågel samt mejeriprodukter) och 80% från växtriket.

Det negativa med att helt och hållet gå över till vegetarisk mat är att svensken då skulle på sikt dö ut förutsatt att vi inte skulle frakta in vegetariska matvaror från utlandet via bil, båt och flyg utan att Sverige helt och hållet skulle vara självförsörjande på mat. Detta skulle gälla väldigt många länder som är beroende av vegetabiler från övriga välrlden.

Sedan kan man ju fundera över vad ex Sverige skulle göra med alla nötkreaur, grisar m fl som bönderna har idag i sina ladugårdar eller som går ute och betar. Ska vi släppa dom fria ute i skogarna och förvilda sig och gå en smärtsam död till mötes första vintern? Nu snackar vi om tiotals miljoner nötkreatur och grisar och kanske det tiodubbla fjäderfän (höns, kycklingar och tuppar)!?

2. Åk till afrika eller liknande, utan vapen eller skydd, och omringa dig av vilda djur så kommer du snart bli varse att du är ett bytes djur och inget rovdjur. Du kan inte fånga en antilop eller liknande, och om du lyckas blir det svårt att med dina händer och tänder döda den, och om du nu skulle lyckas att döda den kan du inte sätta dig och smaska i dig djuret på plats, utan måste tillaga det först. Under tiden detta sker har ett lejon troligen sett dig, lycka till att spring ifrån det.

låäs toppen av min ts, du är inte skapt för köttätande. Dina tarmar är skapta som en växtätares, och rått kött kan va direkt dödligt för människan.


   
SvaraCitera

turtleexpress: 1. Så vad ger livet du fått rätten att radera andras liv från existens?

Vi är blandkostätare! Vi har sedan miljontals år tillbaka ätit både kött och vegetabilier. Ända sedan människan utvecklades från apan.

turtleexpress: 2. så "djur äter djur därför gör jag det med" .Hur vet du att vi är släkt med djur? människan är tveklöst intelligentare än alla djur på jorden, men vi tar efter hur djuren beter sig? gott exempel från jordens intelligentaste varelse? Om du nu är skapt som köttätare, varför äter du inte ditt kött utan tillagning och tillägg som dina påstådda släktingar?

Kostintaget hos människan har utvecklats iom att vi lärde oss att skapa elden och följaktligen tillaga vår mat och inte äta allt rått.

turtleexpress: 3. Människor ska ha blandkost? Enligt vad?
det finns gott om platts i världen och i sverige att odla åt hela befolkningen. Ingen skulle "dö ut".

Idag finns det inte tillräckligt mycket odlingsbar mark globalt för att alla människor skulle kunna äta sig mätta. Stora delar av jordens markyta är helt enkelt inte odlingsbar ex att det är för kallt eller att den består av öken som ex Afrika. Det är inte en slump att afrikanerna svälter med dagens 1,2 miljarder människor. År 2100 beräknar Afrika ha en befolkning på 4,5 miljarder.

turtleexpress: vad sägs om att respektera och ta hand om de små stakarna? Efter allt lidande dom genomgått?

Så de menar på fullt allvar att alla Sveriges bondgårdar ska göras om till djurparker och alla ska bekostas av skattemedel? Tänk efter så kanske du inser det orimliga i det hela!

Det optimala vore kanske att människan dog ut på jorden så finge naturen ta över allt som det har varit i miljardtals år. Gråter


   
SvaraCitera