Aviseringar
Rensa alla

Sluta äta mina vänner, snälla!


Ämnesstartare

123fendas:

Ja

Nej

Ja

Det beror på hur stor skillnaden är

Starkare på vilket sätt?

Fel

hur stor skillnad ska det va på intelligens för att man kan behandla illa?

menade du "ja" att djur är för dumma att känna smärta?

och "ja" du förstår att man inte ska skapa onödig smärta på oskyldiga, men gör det ändå? Jag är förvirad.

vad är skillnaden på att vara fysiskt starkare och psykiskt starkare?  är du så mycket smartare borde du väll också ha mer sympati för den svaga? Du är överlägsen djuret, ditt vall är fritt, du kan skada djuret, du kan hjälpa djuret, du kan ignorera djuret, varför väljer du det minst sympatiska valet om du nu är så intelligent?


   
SvaraCitera

turtleexpress: hur stor skillnad ska det va på intelligens för att man kan behandla illa?

Jag vet inte...


   
SvaraCitera

turtleexpress: hur stor skillnad ska det va på intelligens för att man kan behandla illa?

Jag vet inte...

turtleexpress: menade du "ja" att djur är för dumma att känna smärta?

Nej, de kan känna smärta, men medvetenheten är så primitiv att det är försumbart

turtleexpress: och "ja" du förstår att man inte ska skapa onödig smärta på oskyldiga

Nej

turtleexpress: vad är skillnaden på att vara fysiskt starkare och psykiskt starkare?

Stor skillnad.

turtleexpress: är du så mycket smartare borde du väll också ha mer sympati för den svaga?

Nej

turtleexpress: varför väljer du det minst sympatiska valet om du nu är så intelligent?

För att deras medvetenhet är så primitiv att det är försumbart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Vi är blandkostätare! Vi har sedan miljontals år tillbaka ätit både kött och vegetabilier. Ända sedan människan utvecklades från apan.

Kostintaget hos människan har utvecklats iom att vi lärde oss att skapa elden och följaktligen tillaga vår mat och inte äta allt rått.

Idag finns det inte tillräckligt mycket odlingsbar mark globalt för att alla människor skulle kunna äta sig mätta. Stora delar av jordens markyta är helt enkelt inte odlingsbar ex att det är för kallt eller att den består av öken som ex Afrika. Det är inte en slump att afrikanerna svälter med dagens 1,2 miljarder människor. År 2100 beräknar Afrika ha en befolkning på 4,5 miljarder.

Så de menar på fullt allvar att alla Sveriges bondgårdar ska göras om till djurparker och alla ska bekostas av skattemedel? Tänk efter så kanske du inser det orimliga i det hela!

Det optimala vore kanske att människan dog ut på jorden så finge naturen ta över allt som det har varit i miljardtals år. Gråter

bara för vi kan och har ätit kött betyder inte att vi måste. Andra är svin så då kan jag med vara det är ett uselt argument för mord.

jo det finns massor mark, är den inte odlings bar så kan vi lätt ändra på det, men nu ska oskyldiga varelser dö för vår lathet och ovilja? inteligens medför vanligtvis sympati, kanske ni inte är så intelligenta som ni tror?

afrikas befolkning har alltid varit växande, om den sjunker nu är det för dom har flyttat till europa.

djurparker är ett vidrigt påhitt, du kanske skulle kunna klappa och mata några djur av välvilja utan att få betalt? Och ja, efter ett stort massmord kan vi ge dom lite skattepengar din snåla egoist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:

Jag vet inte...

Nej, de kan känna smärta, men medvetenheten är så primitiv att det är försumbart

Nej

Stor skillnad.

Nej

För att deras medvetenhet är så primitiv att det är försumbart

du vet inte men har bestämt att det är så?

hur mäter du djurens medvetenhet och intelligens?

du har tittat på klipp där grisar och kor blir slaktade och skriker av rädsla och smärta, men tycker det är "försumbart"? Hur mäter du detta? 

från och med idag med dina ignoranta och sympatilösa svar anser jag mig vara en betydligt intelligentare varelse än dig "fendas". Så ge mig gärna ett svar på hur mycket intelligentare jag behöver anse mig själv vara för att göra dig till min slav?


   
SvaraCitera

123fendas:

Ja

Nej

Ja

Det beror på hur stor skillnaden är

Starkare på vilket sätt?

Fel

Nej det är inte fel.


   
SvaraCitera

turtleexpress: bara för vi kan och har ätit kött betyder inte att vi måste. Andra är svin så då kan jag med vara det är ett uselt argument för mord.

Som jag tidigare sagt... människan är en blandkostras och ska äta både kött, fisk, fågel och vegetabilier för att hålla en hyfsad hälsa.

turtleexpress: jo det finns massor mark, är den inte odlings bar så kan vi lätt ändra på det, men nu ska oskyldiga varelser dö för vår lathet och ovilja? inteligens medför vanligtvis sympati, kanske ni inte är så intelligenta som ni tror?

Nej, det finns inte så stora arelaer på jorden idag som vi kan göra om till odlingsbar mark för att kunna försörja hela jordens befolkning om alla skulle bli vegetarianer. Hade du ex tänkt dig att vi skulle skövla alla jordens regnskogar bara för att människan skulle kunna odla på denna mark? Vad tror du då skulle hända med jorden då?
https://raddaregnskog.se/varfor-regnskog/#.XM1-6KRx3IU

turtleexpress: afrikas befolkning har alltid varit växande, om den sjunker nu är det för dom har flyttat till europa.

Afrikas befolkning sjunker inte och kommer aldrig någonsin att sjunka!

turtleexpress: djurparker är ett vidrigt påhitt, du kanske skulle kunna klappa och mata några djur av välvilja utan att få betalt? Och ja, efter ett stort massmord kan vi ge dom lite skattepengar din snåla egoist.

Hur hade du då tänkt dig att dagens bönder ska försörja sig och vad ska hända med dessa och dess djur?

stoner: Sedan kan man ju fundera över vad ex Sverige skulle göra med alla nötkreaur, grisar m fl som bönderna har idag i sina ladugårdar eller som går ute och betar. Ska vi släppa dom fria ute i skogarna och förvilda sig och gå en smärtsam död till mötes första vintern? Nu snackar vi om tiotals miljoner nötkreatur och grisar och kanske det tiodubbla fjäderfän (höns, kycklingar och tuppar)!?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Som jag tidigare sagt... människan är en blandkostras och ska äta både kött, fisk, fågel och vegetabilier för att hålla en hyfsad hälsa.

Nej, det finns inte så stora arelaer på jorden idag som vi kan göra om till odlingsbar mark för att kunna försörja hela jordens befolkning om alla skulle bli vegetarianer. Hade du ex tänkt dig att vi skulle skövla alla jordens regnskogar bara för att människan skulle kunna odla på denna mark? Vad tror du då skulle hända med jorden då?
https://raddaregnskog.se/varfor-regnskog/#.XM1-6KRx3IU

Afrikas befolkning sjunker inte och kommer aldrig någonsin att sjunka!

Hur hade du då tänkt dig att dagens bönder ska försörja sig och vad ska hända med dessa och dess djur?

blandkostras är ett påhitt, som sagt våra tarm och kropp säger klart och tydligt att vi är växtätare. Okokt kött kan va direkt dödlig för människan. Och allt vi behöver finns i växtriket, vi måste inte äta djur för hälsan, det är köttindstrins propaganda.

all mark är odlingsbar om man kastar lite jord på den, och har sol så det räcker. Är faktiskt inte svårare än så.

bönder har naturligtvis användning för djur på andra sätt än att mörda och tortera dem.pengarna kan de få från att sälja växterna som växer i det djuren lämnar ifrån sig.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

turtleexpress:

all mark är odlingsbar om man kastar lite jord på den, och har sol så det räcker. Är faktiskt inte svårare än så.

Tror inte du tänkte igenom det där 


   
SvaraCitera

jsvensson:

Nej det är inte fel.

Det är fel enligt mig; jag tycker inte att man kan säga "jag gillar djur" om man torterar djur. Egentligen gillar man bara särskilda djur då. Favorisering

turtleexpress: du vet inte men har bestämt att det är så?

hur mäter du djurens medvetenhet och intelligens?

du har tittat på klipp där grisar och kor blir slaktade och skriker av rädsla och smärta, men tycker det är "försumbart"? Hur mäter du detta?

Okej, du fick mig; låt oss börja från början.

Argument börjar från neutralt ställningstagande. Från början, vi antar att vi inte vet någonting om medvetande/intelligens av djur.

Har du något bevis som visar att medvetenheten av andra livsformer än människor är lika stor som människor, eller stor nog att jag skulle respektera det? Om du vill hävda det, är bevisbördan din.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:

Det är fel enligt mig; jag tycker inte att man kan säga "jag gillar djur" om man torterar djur. Egentligen gillar man bara särskilda djur då. Favorisering

Okej, du fick mig; låt oss börja från början.

Argument börjar från neutralt ställningstagande. Från början, vi antar att vi inte vet någonting om medvetande/intelligens av djur.

Har du något bevis som visar att medvetenheten av andra livsformer än människor är lika stor som människor, eller stor nog att jag skulle respektera det? Om du vill hävda det, är bevisbördan din.

Det vi kan se är att djuren absolut känner rädsla och smärta, gillar du att känna dessa känslor? Om inte, varför skulle du utsätta andra för det? Varför skulle du inte ha respekt nog att inte vilja utsätta någon för detta?

djuren är väl medvetna om att döden är något dom inte vill gå igenom, titta på såna hemska slakt filmer lite till du, så ser du att dom inte går villigt till slakten efter dom sett sina vänner gå framför.
dom må va dummare än dig men så dumma är dom inte.

om jag smyger fram till dig och knackar dig på axeln och sticker dig i lungan, kommer din rädsla och smärta snarrare höjas pga din förvirring och okunskap.   om jag skulle förvarna dig skulle du hantera det bättre. Så på vilket sätt är den dummas känslor mindre värda? har du hört uttrycket "skrika som en stucken gris"? Rädslan och smärtan är total, det är uppenbart som den sprattlar och skriker. 

djuren är medvetna och känner samma känslor som du, du kan inte mäta hur medvetna eller exakt vad dem känner. Så, utgår du från att respektera allas känslor lika tills du kan avgöra? Eller behandlar du dom du känner för som skit tills du kan avgöra?

uttrycket och några videos på "stuckna grisar", borde va bevis nog för att de är medvetna. Dom vill inte dö. Du vet inte heller vad som händer efter döden, så hur medveten är du egentligen?


   
SvaraCitera

turtleexpress: Det vi kan se är att djuren absolut känner rädsla och smärta, gillar du att känna dessa känslor? Om inte, varför skulle du utsätta andra för det? Varför skulle du inte ha respekt nog att inte vilja utsätta någon för detta?

djuren är väl medvetna om att döden är något dom inte vill gå igenom, titta på såna hemska slakt filmer lite till du, så ser du att dom inte går villigt till slakten efter dom sett sina vänner gå framför.
dom må va dummare än dig men så dumma är dom inte.

om jag smyger fram till dig och knackar dig på axeln och sticker dig i lungan, kommer din rädsla och smärta snarrare höjas pga din förvirring och okunskap.   om jag skulle förvarna dig skulle du hantera det bättre. Så på vilket sätt är den dummas känslor mindre värda? har du hört uttrycket "skrika som en stucken gris"? Rädslan och smärtan är total, det är uppenbart som den sprattlar och skriker. 

djuren är medvetna och känner samma känslor som du, du kan inte mäta hur medvetna eller exakt vad dem känner. Så, utgår du från att respektera allas känslor lika tills du kan avgöra? Eller behandlar du dom du känner för som skit tills du kan avgöra?

uttrycket och några videos på "stuckna grisar", borde va bevis nog för att de är medvetna. Dom vill inte dö. Du vet inte heller vad som händer efter döden, så hur medveten är du egentligen?

Intressant

Vad sägs om skalbaggar? Får jag mörda skalbaggar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:

Intressant

Vad sägs om skalbaggar? Får jag mörda skalbaggar?

du har fri vilja och får göra vad du vill, frågan är väl varför du vill döda skalbaggar? Jag tycker det är taskigt.


   
SvaraCitera

turtleexpress: du har fri vilja och får göra vad du vill

Får jag moraliskt?

turtleexpress: frågan är väl varför du vill döda skalbaggar?

Men det verkar som att du arbiträrt ger vissa livsformer mer beröm bara för att de är mer konkreta för det mänskliga psyket


   
SvaraCitera