Aviseringar
Rensa alla

Sluta försök "leva i nuet" - det är vetenskapligt omöjligt


xyz123:

Nope. Vetenskapen har talat.

veten skapen kan ta sig någon stans

jag brukar kunna göra det mesta om jag bara känner för det
^^

just nu så lever jag i nuet för att det är vetenskapligt omöjligt xD

[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Nope. Vetenskapen har talat.

Om vi bortser från identifikationen med tankeapparaten (som är för övrigt är väldigt förrädisk) och koncentrerar oss på vår faktiska position i tid och rum, är vi då inte alltid i nuet? Klart det inte går att tänka fram nuet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Vetenskapen har inte bevisat detta.

Nej, men de religiösa skrifterna har mer eller mindre hårdgranskats och avfärdats som myter. Även om en gud finns, är det osannolikt att denne är en gud från någon av religionerna som människan dyrkar. Om en gud däremot inte finns, finns inte heller fri vilja, mening med livet, människovärde o.s.v. Det är helt rätt. Frågan är vart vi går härifrån. Dyker vi ner i avgrunden eller hittar vi en ljusare väg?

tazzegeek:

just nu så lever jag i nuet för att det är vetenskapligt omöjligt xD

Jag kan bara leva i nuet när jag stänger av det mesta av medvetandet...och vi vet alla hur man gör det...berusar sig. Annars går det bara inte. Har försökt med alla möjliga tekniker, västerländska, österländska, religiösa...funkar inte ett skit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Om en gud däremot inte finns, finns inte heller fri vilja, mening med livet

Blir det inte snarare att det är då den fria viljan finns?
Meningen med livet är väl inte strikt bundet vid en tro på en högre makt?
Sen skulle jag kunna dra flera exempel från Bibeln där man skulle kunna säga att Gud blandar sig in i den fria viljan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

koncentrerar oss på vår faktiska position i tid och rum, är vi då inte alltid i nuet?

Jo, rent fysiskt är vi det, men eftersom vårt sinne aldrig kan koncentrera sig till nuet är vi i medvetandet alltid någon annanstans. Vi analyserar vårt förflutna och ångrar en massa vi gjort, vi planerar för framtiden och får en massa oro och ångest. När lyckas vi leva i nuet? Endast när vi är rejält koncentrerade eller rejält berusade.


   
SvaraCitera

xyz123:

Jag kan bara leva i nuet när jag stänger av det mesta av medvetandet...och vi vet alla hur man gör det...berusar sig. Annars går det bara inte. Har försökt med alla möjliga tekniker, västerländska, österländska, religiösa...funkar inte ett skit.

gött, jag är både nykter och allt annat skit, tror inte på någon religion och har inte någon bra anlednign med livet

men ja lyckas leva i nuet för att jag bahh ä så avzome [wink]

nehh, du lever fan ta mig i nuet, * bara att du är för R-[tard] för att verkligen fatta det och tror på all annan skit

* typ om jag säger att en grön vägg är blå *
och jag skriver ner att den är det, och har bevis på att den är blå

är den då blå eller grön ?

FUCK DA SYSTEM ½!!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

När lyckas vi leva i nuet? Endast när vi är rejält koncentrerade eller rejält berusade.

Alltså kan vi leva i nuet, menar du? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Blir det inte snarare att det är då den fria viljan finns?Meningen med livet är väl inte strikt bundet vid en tro på en högre makt?

Om världen bara är naturalistisk, alltså materiell och deterministisk (orsak och verkan och inget mer), då finns det inget utrymme för en fri vilja. Om allt är orsak och verkan, då är vi bara slavar under universum. Ingen fri vilja där inte.


   
SvaraCitera

Schism:

Alltså kan vi leva i nuet, menar du?

vi lever ju fan i nuet allt mellan att vi föds och tills vi dör eller ? ... ^^ * fatta någon gång ;P *

*

om du inte lever i nuet just nu

så har du ju iaf levt i nuet som va innan ^^

*

MIND FUCK ! xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Alltså kan vi leva i nuet, menar du?

Jo, men endast under kortare tid när man koncentrerar sig kraftigt eller berusar sig kraftigt. Det är energikrävande, båda dessa saker. Antingen går det åt mycket medveten energi till att hålla koncentrationen, eller så går det åt fysiologisk energi till att förbränna alkohol och annat gift.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är en klyscha. däremot borde man kämpa och uppsakatta de små sakerna hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[y]


   
SvaraCitera

xyz123:

Jo, men endast under kortare tid när man koncentrerar sig kraftigt eller berusar sig kraftigt. Det är energikrävande, båda dessa saker.

så du menar att man bara lever för tillfälet när man är redigt berusad eller något

så jävla sämst sätt att leva livet på

tror faktiskt att man lever mer i nuet om man njuter utav livet utan att droga ner sig till max punkten för att tro att man lever i någon ilussions tids rymd * nutiden *

....

kan iaf ärligt säga till dig att alla har levt och lever i nuet

man lever i nuet hela tiden

och om inte så lever man ju i det då tida nuet just nu [rolleyes]

hela tiden ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tazzegeek:

men ja lyckas leva i nuet för att jag bahh ä så avzome

You make my day man![bigcheers]

tazzegeek:

FUCK DA SYSTEM ½!!!!!

[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

medkänsla är bara något inprogrammerat

Vart fan har du fått det där ifrån?


   
SvaraCitera