Aviseringar
Rensa alla

sluta med p-piller?


Ämnesstartare

Hej! Jag har ätit p-piller sen februari i år. Men nu ska jag sluta av andledningen att jag har problem med vikten.
Har inte heller en fast relation längre..

Jag gick upp ca 8kg när jag började med p-piller. Något jag verkligen inte trivts med. Så jag har i princip kämpat med vikten sen i april. Men kilona vill bara inte bort.

Så jag fick tips av någon att jag skulle sluta med p-piller och att det då skulle gå lättare. Men sedan har jag också läst att man går upp när man slutar.

Någon som har erfarenhet, tips eller råd till mig? Är väldigt vilsen...


   
Citera

Använd aldrig det p-pillret igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Använd aldrig det p-pillret igen.

Det förstår jag också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kan gå ner i vikt när du slutar, inte säkert, men fullt möjligt. Beror på om suget efter mat slutar i samband med det, för mig gjorde det de så jag gick ner så mycket jag gått upp. Däremot om du börjar på p-piller igen kommer du förmodligen gå upp igen. sluta inte med pillerna, kroppen vänjer sig efter ett tag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Human:

sluta inte med pillerna, kroppen vänjer sig efter ett tag.

men jag mår så pass dåligt över mig själv och min kropp så jag måste göra något nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LisaEnFlikka:

men jag mår så pass dåligt över mig själv och min kropp så jag måste göra något nu.

det är inte säkert att du går ner i vikt av det.. bättre om du skaffar bättre självdiciplin och slutar äta så mycket. För det är just det pillerna får dig att göra, äta mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Human:

det är inte säkert att du går ner i vikt av det.. bättre om du skaffar bättre självdiciplin och slutar äta så mycket. För det är just det pillerna får dig att göra, äta mer.

men det är inte så att jag är någon latmask som tror att kilona kommer rinna av mig när jag slutar. jag har ätit på svältgränsen väldigt länge och motionerar väldigt ofta. Men kilona försvinner inte. Då är det något som är fel..


   
SvaraCitera

LisaEnFlikka:

jag har ätit på svältgränsen väldigt länge och motionerar väldigt ofta. Men kilona försvinner inte. Då är det något som är fel..

Du kanske inte är tjock? Men prova att sluta.


   
SvaraCitera

Jag slutade för en månad sedan med mitt p-piller, använde Yasmine. Gick upp åtta kilo när jag började med det och nu när jag slutade så la sig det på 2-3 kilo men jag har DIREKT börjat gymma nu..
Både konditionen och orken för träning har ju försvunnit men kämpar man så kommer man in i rätt rytm igen 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gick du upp även när du slutade alltså? är livrädd för det..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

Du kanske inte är tjock? Men prova att sluta.

Jag är väl inte tjock kanske. Men har några kilon extra. Men det känns helt hopplöst att inte få gå ner lite. Man vill ju trivas med sig själv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPASMERSANDRA:

när jag slutade så la sig det på 2-3 kilo

gick du upp även när du slutade alltså? är livrädd för det..


   
SvaraCitera

LisaEnFlikka:

gick du upp även när du slutade alltså? är livrädd för det..

Ja, men direkt där efter så gick allt "lättare". Det är inget du behöver oroa dig för tror jag. Om du börjar träna direkt efter så försvinner det ofta snabbt :).
Anledningen till att jag ville sluta över huvud taget var för att jag blev väldigt deprimerad/nedstämd av p-piller och jag har prövat flera innan jag höll mig fast vid Yasemine ett år..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPASMERSANDRA:

Ja, men direkt där efter så gick allt "lättare".

Skönt att höra! Blir så hemskt rädd för att må ännu sämre om jag går upp ännu mer. Jag har varit helt förtvivlad över att jag inte kan gå ner. Hoppas det ska släppa nu då..


   
SvaraCitera

LisaEnFlikka:

Skönt att höra! Blir så hemskt rädd för att må ännu sämre om jag går upp ännu mer. Jag har varit helt förtvivlad över att jag inte kan gå ner. Hoppas det ska släppa nu då..

Jadå, det är säkert inga problem :). Jag mådde bättre psykiskt efter att jag slutade och jag mår ju hellre bättre än att inte använda kondom ^^.


   
SvaraCitera