Aviseringar
Rensa alla

sluta röka = tjock ??


Ämnesstartare

Jag är 16 år , snart 17. Jag har rökt i 3 och ett halvt år.
NU vill jag sluta, har velat det länge, och jag har dragit ner på det mkt ! förut rökte ja kanske 7 cig om dagen, men inte varje dag. Klarade mig liksom 2 veckor i somras när ja reste bort.
Jag har verkligen försökt sluta röka, jag vet att jag kan, MEN jag är LIVRÄDD för att gå upp i vikt.
Nej jag äter inte massa krims krams, äter rätt nyttigt och går på promenader då och då. Men har hört att ämnesomstättningen strular och gör en tjock?
Jag har aldrig varit tjock, är 170 lång och väger 57.
Jag tycker inte jag är beronde, jag röker mer med vänner för det är socialt.
SNÄLLA HAR ni något tips? kmr ja gå upp i vikt?
eller gäller de bara dom som har rökt i flera flera år?
tacksam för svar !![smile]


   
Citera
Ämnesetiketter

du kanske kommer börja äta mer som substitut för rökningen och då finns det ju en risk att du går upp lite i vikt

det kan du iofs göra ändå eftersom rökningen har gjort att din ämnesomsättning har gått på högvarv och nu kommer hamna i "normal takt" när du slutar med nikotinet

men det betyder ju nödvändigtvis inte att du kommer bli tjock/fet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ät bara nyttigt och i en normal mängd så lär du inte bli fet iaf.


   
SvaraCitera

Det är bara tjockisar som skyller på det! Skåpät inte så fixar det sig.


   
SvaraCitera

Nikotin dämpar aptiten och kan öka ämnesomsättningen, vilket gör att en del personer går ner i vikt när de börjar röka, och samma saker gör att en del personer går upp i vikt när de slutar röka. Om du inte förändrar dina matvanor samtidigt som du slutar röka så lär dock skillnaden i ämnesomsättning inte resultera i någon betydande viktuppgång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har ändrat mina matvanor, men saken är den , jag är inte riktigt beroende, klarar mig utan cigaretter. Men är det inte troligare att människor som har rökt i 10+ år går upp i vikt ?
Jag småäter inte alls. äter frukost, lunch, middag. det är allt. [smile]


   
SvaraCitera

mwoah:

jag har ändrat mina matvanor, men saken är den , jag är inte riktigt beroende, klarar mig utan cigaretter. Men är det inte troligare att människor som har rökt i 10+ år går upp i vikt ?Jag småäter inte alls. äter frukost, lunch, middag. det är allt.

Inte nödvändigtvis. Det beror delvis på hur förändrad ämnesomsättning man har i relation till hur ens ämnesomsättning ser ut efter att man slutat röka, men främst på hur mycket man äter när man röker och hur mycket man äter efter att man slutat. Om man upplever det som jobbigt att sluta så är det väl större chanser att man småäter för att distrahera sig, till exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag äter väldigt lite jämfört med hur mkt ja åt innan jag slutade röka.
Har inte rökt på 10 dagar nu, ska verkligen fokusera på att hålla min vikt. hoppas på det bästa


   
SvaraCitera

sluta röka så märker du om det stämmer eller inte


   
SvaraCitera

mwoah:

Jag småäter inte alls. äter frukost, lunch, middag. det är allt. [smile]

Det är nog lugnt. Ät bara normalt och rör på dig ibland.


   
SvaraCitera

mwoah:

Men har hört att ämnesomstättningen strular

Ja, nikotin kan höja din ämnesomsättning. Men detta är inte direkt märkbart. Det är snarare så att nikotin som någon högre upp skrev dämpar aptiten. Därför äter du mindre när du röker. Eller ja,d et blir lättare att äta mindre.

Ät nyttigt, drick mycket vatten och träna hårt när du slutar röka så kommer det bli lättare för dig (träningen är till för de endorfinkickar du får av hård träning, snarare än att behålla din nuvarande vikt)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

sluta röka så märker du om det stämmer eller inte

ja det är det jag ska göra, men om jag nu kommer gå upp i vikt, hur lång tid tar det tills jag har gått upp dom kilorna, och efter hur lång tid slutar man gå upp? [sad]


   
SvaraCitera

Är ju inte som att du kommer vakna upp en morgon tjock. Håll koll på din kropp och följ ovanstående råd så ska du se att det går bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Ät nyttigt, drick mycket vatten och träna hårt när du slutar röka så kommer det bli lättare för dig (träningen är till för de endorfinkickar du får av hård träning, snarare än att behålla din nuvarande vikt)

tack för tipset !


   
SvaraCitera

mwoah:

hur lång tid tar det tills jag har gått upp dom kilorna, och efter hur lång tid slutar man gå upp?

är nog högst individuellt, dessutom tror jag inte att det kommer röra sig om så många kilon att det kommer synas för någon annan än dit psyke.


   
SvaraCitera