Aviseringar
Rensa alla

Smal-hysterin.


Ämnesstartare

Jag har funderat lite kring det här med att alla tjejer mer eller mindre verkar ha panikångest vad det gäller kroppsform. Aldrig är man smal nog! Är nog ganska vanligt idag att tjejer svälter sig själva för att bli smalare än vad de redan är.

Vad kommer denna hysteri ifrån? Jag tycker det är alldeles för stort för att man skall kunna skylla allt på media. Sådana stora påtryckningar förmedlas inte. Min teori är att kvinnor har en gen som ligger och stör någonstans, som främjar detta beteende. För inte fan gnäller män, eller svälter sig själva.


   
Citera
Ämnesstartare

Ja, det måste vara genetiskt. Så lås in alla kvinnor, låt dem göra någon menlös syssla (typ virka) hela dagarna, och använd er av dem som avelsdjur. Helt klart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvinnor pressar varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Ja, det måste vara genetiskt. Så lås in alla kvinnor, låt dem göra någon menlös syssla (typ virka) hela dagarna, och använd er av dem som avelsdjur. Helt klart.

Har du en annan teori så är du välkommen att presentera den 🙂 Mest för att få igång en diskussion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grejen som jag blir lite skrämd av är ju att det verkar vara "pinnsmal" som är målet för många. Dvs. inget fett där det skall finnas fett, utan man ser ut som en planka. På vilket sätt är detta snyggt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

På vilket sätt är detta snyggt?

Ingen aning, jag tror inte att någon man tycker att det är snyggt heller.

Image

Knappast något att sträva efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruskigt avtändande bild [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvinnor vill vara smalare än vad killar vill att de ska vara.
Så man kan inte skylla på killarna i alla fall. [no-no]
Statistik visar att de flesta killar tycker att "min kroppsform är den som kvinnor vill ha". Kvinnor tänker "smalare smalare smalare".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Kvinnor vill vara smalare än vad killar vill att de ska vara.

Det tror jag stämmer i många fall!

JejeX:

Kvinnor pressar varandra.

Ja, det med! Både direkt och indirekt.

Trist att världen är så ytlig. Lite ytlig okej, det är bra att man bryr sig om hur man ser ut, men när det slår fel i hjärnan och går ut över den fysiska hälsan, då är det något som inte står rätt till!


   
SvaraCitera

det är snyggt, även för killar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Vad kommer denna hysteri ifrån?

Det ÄR median som mer eller mindre är skyldig till detta. Photoshop bilder på snygga tjejer där man förmedlar att man ska vara lång och smal. Och Dom flesta killarna gillar det så därför vill såklart tjejer se ut så, för att få killar. Och för att gilla sig själva.

Buddah:

För inte fan gnäller män, eller svälter sig själva.

Nej, vi svälter inte oss själva för att killar ska inte vara spinkiga utan vältränade maskulina. Median förmedlar till oss killar att det är sexigt att vara vältränad.

Det är en av anledningarna till jag började träna. 1, Jag vet att jag ser bra ut och 2, det är hälsosamt mot mig själv och ger mig ett bättre liv!

http://www.modeller.se/photo-gallery/1440.html
http://content.expressen.se/blog/22/16/04/beautiful/images/Marcus%20Schenkenberg...


   
SvaraCitera

Jag tror visst man kan skylla på median! Media är ju inte bara dom korta reklampauserna. Var man än kollar, filmer, serietidningar, skyltdockor, reklambilder som hänger i affärerna, tv-hallåerna på tv, nyhetsankare, programledare mm så är det mycket högre krav på hur tjejerna ser ut. Killarna ser väl oftast bättre ut än avarage, men deras viktigaste del är personligheten och karisman, tjejer på tv och film måste i mycket större utsträckning måste vara snygga för att accepteras.

MikaelH:

killar ska inte vara spinkiga utan vältränade maskulina.

Exakt! Mitt ex trodde att jag gillade honom mer då han var vältränad, om jag gav honom komplimanger för hans kropp (gillade den verkligen[love]) så sa han typ alltid: "näe, den är inte så snygg just nu men nästa gång du kommer och jag fått träna lite mer så". Hände ganska ofta, kommenterade att jag verkar tycka han är sexigare då han tränat mer, men ärligt talat så jämförde jag aldrig riktigt, tyckte alltid han var fin.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Sen är det väl mer de som råkar fastna i ÄS-träsket som vill bli sådär sjukt smala, alla som bantar satsar inte direkt på en auswitch-kropp.

Det börjar väl med att man vill ha en shysst, tight kropp, men när man väl kommit in i räkna-kalorier-hysterin och så vidare kan det ju vara svårt att ta sig ut. Eftersom felet ofta sitter i självbilden och självförtroendet snarare än i vikten hjälper det liksom inte att få en smal kropp, man känner sig inte bättre för det.
Det är väl då folk får för sig att de måste gå ner meeeer i vikt, tills de blir helt nöjda med sig själva (vilket förmodligen aldrig kommer att hända någon som utvecklat anorexia).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

har en gen som ligger och stör

[rolleyes]
En gen är en sekvens DNA som kodar för ett visst protein, hur är det med genetikkunskaperna?

Buddah:

För inte fan gnäller män, eller svälter sig själva.

Hur kommer det sig då att minst hälften av alla mina killkompisar vill rasa i vikt? Flera av mina vänner, killar då, vill rasa 10kg på så lite som en vecka medan mina tjejkompisar vill gå upp i vikt för att få mer rumpa och bröst.

JAG tror att det är jääävligt individuellt varför man vill banta, oftast tror jag att det är kompisar som peppar varandra - medvetet eller omedvetet. Jag har själv bantat och det var på grund av att jag umgicks med människor som hade samma kroppstyp men de gick runt och klagade på hur feta de var samt att en s.k. pojkvän jämförde mig med t.ex. Gisele Bundchen, jag var då 14 år och fick dagligen höra, indirekt visserligen, att jag var fet. Men ja, det är ju säkert en gen.......[rolleyes]

Alla människor är lika och tänker lika, ordet individuellt existerar inte, alla påverkas av samma saker osv[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vill bo under en sten.


   
SvaraCitera