Aviseringar
Rensa alla

Sms-lån???


Ämnesstartare

Ja vet många som lånar snabba pengar via sms-lån. T.ex. 2000kr.
Sms till ... och få 2000 på ditt konto osv.

De måste va de värsta man kan göra eftersom de e så hög ränta och att många har fått problem med kronofogden på de sättet.

Va tycker ni om sms-lån eller liknande?


   
Citera

Sms-lån är idiotiska och bör egentligen vara olagliga tycker jag.
Personligt tyckande såklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idiotpod:

Sms-lån är idiotiska och bör egentligen vara olagliga tycker jag.

håller med. va tänker man på när man tar ett sådant lån...
kronofogden tjänar snuskigt mycket pengar på detta.


   
SvaraCitera

Så länge man betalar tillbaks det är det väl lugnt. De som lånar ut kan ju inte hjälpa att folk är dumma nog att låta skiten gå till kronofogden.


   
SvaraCitera

tkr de är najs.

har gjort hundratals lån för att köpa 1 porsche.


   
SvaraCitera

Har hört att hysterin att så många förstör sina liv mest är skitsnack. Visst finns det sådana men i de flesta fall är det bara "bra nyheter".
Bankerna är visst duktiga på att snacka skit om det där också eftersom de inte får någon del av kakan.


   
SvaraCitera

Det är helt sinnessjukt att det är tillåtet med den fruktansvärda ränta de tar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unleash:

De måste va de värsta man kan göra eftersom de e så hög ränta och att många har fått problem med kronofogden på de sättet.

Va tycker ni om sms-lån eller liknande?

Det är absolut inga fel på SMS-lån, det finns säkert tillfällen då de kan vara mycket bra att ha tillgång. Det som det däremot är fel på är många av de människor som tar SMS-lånen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Idiotpod:

Sms-lån är idiotiska och bör egentligen vara olagliga tycker jag.

Varför ska inte folk få ta ansvar för sina egna liv? Varför lagstifta om något som säkert kan vara bra för vissa människor i vissa situationer?

Budolicious:

Det är helt sinnessjukt att det är tillåtet med den fruktansvärda ränta de tar.

Vad är det för sinnessjukt med det? Det sinnessjuka är väl snarare i sådana fall personen som tar lånet, inte den som ger det?


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Vad är det för sinnessjukt med det? Det sinnessjuka är väl snarare i sådana fall personen som tar lånet, inte den som ger det?

Jo, givetvis. Egentligen är det ju så. Men jag tycker ändå det är lite märkligt att det är tillåtet med tanke på alla andra förbud som finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Men jag tycker ändå det är lite märkligt att det är tillåtet med tanke på alla andra förbud som finns.

Det kanske är läge att börja ifrågasätta många av dessa förbud då?


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Varför lagstifta om något som säkert kan vara bra för vissa människor i vissa situationer?

Tell that to drugs.

Men min poäng är att människan är såpass "utvecklingsförstörd" att den har svårt att behärska sig ordentligt i alla situationer. Såsom att en kvinna får syn på ett perfekt diamanthalsband, vill köpa massa kläder eller liknande. (Eller köpa ny bil, jaja)
Eller en kille som vill köpa nya kläder, en klocka eller definitivt måste ha just den där middagen och så vidare...

Termen "Ingen är perfekt" stämmer mer än väl in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idiotpod:

Men min poäng är att människan är såpass "utvecklingsförstörd" att den har svårt att behärska sig ordentligt i alla situationer

Frågan är väl då snarare om det ska vara olagligt att vara dum?

Eller ska det vara olagligt på något vis som Fredrik Reinfeldt eller Mona Sahlin anser vara dumt men som du själv kanske inte gör?


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Frågan är väl då snarare om det ska vara olagligt att vara dum?

Man kan "skydda" folk från mycket, dock inte från allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idiotpod:

Man kan "skydda" folk från mycket

Frågan är också hur mycket man ska försöka skydda folk från saker och ting. Jag menar hur ska folk lära sig att stå på egna ben, ta ansvar för sina egna liv, om de aldrig får försöka och aldrig får göra fel. Faktum är att man ofta kan lära sig en hel del av misstag.

Eller som någon vis man eller kvinna sa en gång:
Ett misstag är bara ett misstag om man upprepar det, annars är det en erfarenhet.

Eller för att citera Thomas Edison efter att han äntligen hade lyckats få till en fungerande glödlampa. Det hade tagit runt 10 000 försök. Då frågade en journalist honom:
"Hur kändes det att misslyckas 10 000 gånger?"

Edison svarade:
"Jag misslyckades inte 10 000 gånger, jag hittade 10 000 olika sätt att inte göra det på",


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja tycker att folk som vet att de inte kan betala tillbaka inom en kort tid, bör ej låna då. eftersom de kostar så mycket mer att betala än vad dom lånade.


   
SvaraCitera