Aviseringar
Rensa alla

Snabba och långsamma muskler?


Ämnesstartare

Tja! Jag har en fråga om snabba och långsamma muskler.
Är det snabba muskler som är stora och starka, och långsamma som är mer uthålliga? Min lärare sa att när man föds har en del människor mer långsamma muskelfibrer än snabba, och andra har fler snabba än långsamma. Jag tror att jag har fler långsamma muskelfibrer än snabba, och jag undrar om man på något sätt kan göra så att dom långsamma fibrerna blir snabbare, typ om man kör färre reps när man tränar. Jag vill ha en stor, biffig kropp!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Kladdkakan92:

Jag har en fråga om snabba och långsamma muskler.

What?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kladdkakan92:

Jag vill ha en stor, biffig kropp!

Klenis.... [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kladdkakan92:

Jag har en fråga om snabba och långsamma muskler.

Muskelfibrer menar du lr?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

What?

En snabb googling skulle hjälpa din hjärna...

http://www.muscles.se/olika-typer-av-muskelfibrer/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Appuru:

En snabb googling skulle hjälpa din hjärna...

Musklerfibrer, ja. Men såTS uttryckte sig är bara fail.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kladdkakan92:

Jag tror att jag har fler långsamma muskelfibrer än snabba, och jag undrar om man på något sätt kan göra så att dom långsamma fibrerna blir snabbare, typ om man kör färre reps när man tränar.

Gäddor har mycket snabba muskelfibrer (men blir snabbt trötta) därför är deras muskelfibrer vita.
Lax däremot är en långsam men uthållig fisk, den har mer röda muskelfibrer.
Det ser man ju på köttet också.
Men det där är genetiskt så jag tror inte man kan påverka andelen snabba och uthålliga muskelfibrer - men jag är inte säker.
Däremot så vet jag inte heller som andelen muskelfibrer påverkar om du blir kort och biffig - det kan vara helt andra saker som avgör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majkie2:

Muskelfibrer menar du lr?

Ja, muskelfibrer. Jag skrev fel ;o


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kladdkakan92:

Ja, muskelfibrer. Jag skrev fel ;o

Dont do that.


   
SvaraCitera

Mina racerbiceps går fort som fan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag orkade int läsa [zzz] denna gång


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan få snabba muskelfiber att bete sig som långsamma, men inte tvärt om. Däremot kan du ju såklart öka tvärsnittsytan på dina muskler genom styrketräning, så börja gymma så blir du biffig, även om du förmodligen inte kommer kunna bli särskilt explosiv om du nu har fler långsamma muskelfiber.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mitt mål är det att skaffa en kropp som den där killen på majkies avatar typ[cool] tror ni att det går även om jag har fler långsamma muskelfibrer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Orka fixa en kropp som är assnygg på framsidan men så glömmer man o öva ryggpartiet osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fruxo:

Orka fixa en kropp som är assnygg på framsidan men så glömmer man o öva ryggpartiet osv.

Jag tränar hela kroppen.


   
SvaraCitera