Aviseringar
Rensa alla

Snabbare trådlös uppkoppling?


Ämnesstartare

Skaffade nyss internet via fiber, 100/10 mbs. När jag ansluter med kabel direkt från uttaget får jag ut i snitt 97/97 mbs, men när jag kopplar in min router och ansluter datorn trådlöst så ligger jag i snitt på mellan 20-35/45 mbs. 

Är det vanligt att hastigheten ligger så här långt under när man ansluter trådlöst? Finns det något man kan göra åt saken? Jag tycker att det går snabbt att surfa oavsett, men jag vill ju få ut den hastigheten jag betalar för. 


   
Citera
Ämnesetiketter

Almiora:
Skaffade nyss internet via fiber, 100/10 mbs. När jag ansluter med kabel direkt från uttaget får jag ut i snitt 97/97 mbs, men när jag kopplar in min router och ansluter datorn trådlöst så ligger jag i snitt på mellan 20-35/45 mbs. 

Är det vanligt att hastigheten ligger så här långt under när man ansluter trådlöst? Finns det något man kan göra åt saken? Jag tycker att det går snabbt att surfa oavsett, men jag vill ju få ut den hastigheten jag betalar för. 

Exakt så är det för mig! Runt 90 mb/s när jag har i kabeln, runt 30mb/s genom trådlöst...


   
SvaraCitera

samma här, det är vanligt. Vet ej om man kan accelerera den trådlösa uppkopplingen, kanske med en router för flera tusen?? inte värt imo 


   
SvaraCitera

Att det är långsammare kan eventuellt bero på om du är långt ifrån routern.
Om du är nära men det finns tjocka väggar emellan kan det minska hastigheten.
Annars är jag inte särskilt tekniskt lagd för att veta vilka anledningar det finns för att den sänks vid trådlöst. Jag hade trådlöst när jag var inneboende hos en och det var tjocka väggar, men ändå fick jag full styrka.


   
SvaraCitera

säger jag som enbart använder trådat för o tanka grejer, men aa 


   
SvaraCitera

InSSIDer-1.jpgtesta byt SSID-kanal. Många fabriksinställningar har samma SSID och då är det svårare att få fram signalstyrka. Det finns program som visar vilkar SSID-kanaler som är hög belastning på som inSSIDer. Hjälpte mig iaf. Du måste gå in i routern och lägga dig på en SSID-kanal där det är få uppkopplingar.


   
SvaraCitera

Använd trådat!


   
SvaraCitera

kolla så att du använder nyare standard på router och nätverkskort osv.


   
SvaraCitera

Med trådlöst är det rätt vanligt med en overhead på ca 50%. Kolla som sagt kanalen du ligger på och kolla vilken standard du kör.


   
SvaraCitera