Aviseringar
Rensa alla

Snälla hjälp en dator-okunnig flicka i nöd... 😉


Ämnesstartare

Jag tror att jag har fått virus i min dator, eller den är i alla fall infekterad på något sätt, och jag har ingen aning om hur jag ska få bort det... Har kollat runt lite på internet och läst, men tycker det är så svårt att förstå hur jag ska göra. [sad]

Jag har virusprogrammet ESET NOD32, och det lade för någon vecka sedan de infekterade filerna i karantän. Men dum som jag var, tog jag bort dom för det stod "clean" och då trodde jag att de skulle rensa bort viruset. Jag har efter att ha läst, kommit på att det var en väldigt dålig idé av mig..

Nu undrar jag hur jag ska få tillbaka filerna i karantän...
Och vad ska jag göra efter att de ligger där?

Är enda sättet att installera om datorn? Och i så fall, försvinner alla program då inklusive internet och virusprogrammet?

Snälla hjälp mig, jag håller på att rasa samman... [sad]

Btw, kanske kan vara bra att veta att viruset förmodligen är en "Win32/kryptik.ASJ trojan". 6 sådanna dessutom... [cry]

<3


   
Citera
Ämnesstartare

Hahahahaha

Carolineberggren:

Win32/kryptik.ASJ

Jag tycker att du ska in i win32 systemen o chansa![badgrin]
Dold text: Jag skojja, gör det INTE


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tyst med dej och hjälp mig ist... (:

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

F J A N T
det tänker jag inte, så dum är jag inte (;


   
SvaraCitera

Horstat:

Sära på benen då.

det där var ju en lite onödig kommentar[mad]

bästa är o formatera för du kan aldrig vara riktigt säker på att det är borta förrän du gjort det. och ja alla program försvinner men det är bara o lägga in igen[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, tack så jättemycket för hjälpen 😀

Men är det verkligen det enda sättet? :S

För det är inte så "bara" för mig... Jag vet inte hur man installerar om internet igen :S Och inte virusprogrammet heller, pappa har nämligen hand om skivorna, och jag skulle med all glädje hålla honom borta från detta eftersom att han kanske inte blir så glad nej... [censur]

kram på dig 🙂


   
SvaraCitera

Carolineberggren:

Men är det verkligen det enda sättet?

enda säkra sättet tyvärr

internet ska vara installerat redan när du lägger in operativsystemet. virus programmet måste du ha produktnyckeln till o den hittar du troligtvis vid skivan.


   
SvaraCitera

Sök igenom datorn med ditt virus program.

Carolineberggren:

Är enda sättet att installera om datorn? Och i så fall, försvinner alla program då inklusive internet och virusprogrammet?

Jag är ganska säker på att du kan installera om en del av datorn utan att ta bort spel etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men ååååh jag skäms [blush]
jag vet inte vad operativsystem är...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Macktorsken, jag har redan gjort det och där står det att det inte är något virus, men kollar jag på "Log files" så står det att jag har sex trojaner 🙁


   
SvaraCitera

Carolineberggren:

jag vet inte vad operativsystem är...

typ windows xp eller linux.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaha, tack :]
windows vista (y)


   
SvaraCitera

usch då vista e inte kul :/

klart inte virus programmet inte hittar såna där kan bluffa o har man tagit bort det från karantän så tror ju virusprogrammet att det inte är någon fara med dom filerna


   
SvaraCitera

Carolineberggren:

Win32

Du måste ta bort win32.


   
SvaraCitera

borderline:

det där var ju en lite onödig kommentar[mad]

Men rätt så rolig!

Carolineberggren:

Jag tror att jag har fått virus i min dator

Carolineberggren:

och jag har ingen aning om hur jag ska få bort det

Läs en av de klistrade trådarna, och kan du inte läsa meningar på mer än fem ord kan jag sammanfatta det så här:

Formatera om datorn.


   
SvaraCitera

Gentlemen:

Men rätt så rolig!

nej det är inte roligt .......... väldigt irriterande att folk inte kan vara lagom seriösa


   
SvaraCitera

borderline:

nej det är inte roligt .......... väldigt irriterande att folk inte kan vara lagom seriösa

Folk som kan vara lagom seriösa försöker inte skylla ifrån sig att de inte orkar lära sig saker och vill att andra ska göra deras jobb med att de är "okunniga flickor i nöd". Att man sen blir bemött av andra med ett lustigt formaterat nej när man begär att andra ska göra gratis supportjobb åt en är väl inte så konstigt.

Sen hela skiten med att hon borrar ner sig i ett könsmaktsstruktursträsk ska jag inte ens gå in på.


   
SvaraCitera