Aviseringar
Rensa alla

Snart dags för nya sedlar!


Ämnesstartare

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2806238-taubesedeln-snart-i-vara-planbocker

Summerat: I oktober kommer dom nya 20-, 50-, 200- och 500-kronorssedlarna att tas i bruk. Oktober nästa år kommer dom nya 1-, 2- och 5-kronorsmynten samt 100- och 1000-kronorssedlarna.

Diskutera/tyck till: Hur ställer ni er till denna uppgradering av sedlar och mynt? Har ni några problem med dom gamla mynten/sedlarna? Tycker att dom är fula, stora, tunga eller har rent av råkat ut för förfalskade sedlar? Andra skäl till att ni tycker att denna förändring är bra eller dålig?

Själv tycker jag såhär: Huvudsakligen är jag neutral då jag nästintill aldrig använder kontanter. Men en del av mig undrar också om detta verkligen är nödvändigt då vi strävar efter så låg kontanthantering som möjligt. Jag menar... är förlusten på förfalskning så stor att det verkligen lönar sig med detta byte? Jag tycker att detta känns onödigt och som ett slöseri - men det har nog mycket att göra med att jag som sagt nästan aldrig använder kontanter.

Hjärta


   
Citera
Ämnesstartare

skulle kännas mer ok om de nya inte var så fruktansvärt fula. 


   
SvaraCitera

De börjar ju likna eurosedlarna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll: De börjar ju likna eurosedlarna

Tänkte också på detta - kom in på tanken att det är meningen och bara accepterade det - antagligen för att jag nästan aldrig använder kontanter heh.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker våra sedlar vi har nu är så otroligt mycket finare. Ogillar att vi byter utseende på de 🙁 


   
SvaraCitera
time
 time

Tycker de är jättefina, kommer sakna Selma men Astrid är en värdig ersättare. Otroligt skönt att få en 200-lapp.


   
SvaraCitera
Exner

Istechetvåpunktnoll:
De börjar ju likna eurosedlarna

Javisst...och 200-sedel...sammanträffande?...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hanterar mest bara euro numera, men jag gillar att det kommer nya mynt ty jag samlar på myntRodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem fan använder sedlar? Jag använder kort till i princip allt. Har nog inte hållit en sedel i handen den här månaden.

Har för övrigt ingen direkt åsikt om de nya sedlarna.


   
SvaraCitera

Exner:

Javisst...och 200-sedel...sammanträffande?...

ja jävla wannabes


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tkr dt e lite onödigt. ser hellre euro. 

använder mest elektroniska betalningsmedel. 


   
SvaraCitera
Exner

Istechetvåpunktnoll:

ja jävla wannabes

Smygtillvänjning. = )


   
SvaraCitera
Exner

Utvecklingen i EMU-området senaste åren har dock försvårat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker Zlatan borde pryda åtminstone en av de nya sedlarna.


   
SvaraCitera

Exner:

Smygtillvänjning. = )

oj nej


   
SvaraCitera