Aviseringar
Rensa alla

Snart kan singelkvinnor få rätt till insemination


Ämnesstartare

Hejhej dags för patriarkatet att lägga sig i igen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20826431.ab

Regeringen vill ge ensamstående kvinnor rätt till insemination och provrörbefruktning, enligt ett förslag som läggs i dag.
En lagändring har brett stöd i riksdagen.
– Den lagstiftning vi har är gammaldags, skulle jag vilja säga, säger justitieminister Morgan Johansson till Ekot.

Endast ofrivilligt barnlösa som är gifta eller sambo har i dag möjlighet till assisterad befruktning inom den svenska hälso- och sjukvården. Det vill regeringen ändra på eftersom man anser att dagens lagstiftning är gammaldags.
– Den vilar på föreställningen om att man måste vara två för att uppfostra ett barn. Vi tycker att det där är en omodern syn. Det handlar i stället om vilken kärlek och vilken omsorg man ger barnen, inte om man är en eller två, säger Morgan Johansson.
I dag föreslår man i en remiss till lagrådet att lagen ska ändras så att även singelkvinnor får rätt till insemination och provrörsbefruktning.
Morgan Johansson säger att 700 till 800 kvinnor varje år åker till andra länder för att få behandlingarna, vilka man nu alltså vill ge möjlighet till i Sverige.

Orättvist kan ju tyckas med tanke på att män saknar samma möjlighet att som ensamstående få barn. Det enda alternativ man har är att skaffa sig en partner, så kan vi vänta oss en jämställdhetsåtgärd på detta plan eller förtjänar män rentav inte samma rättigheter som kvinnor?


   
Citera
mynona

Vad bra. Många växer redan upp med ensamma mammor även om de så haft gifta heteroföräldrar vid sin födelse, så här anpassar vi oss efter samhället som det redan ser ut. 

Förstår inte hur man orkar vara moralkonservativ, jag blir uttråkad av tanken på att ha det så enkelt, men det är väl också tanken: att ha allt enkelt och lättförklarligt. Vill ni förhindra reformer som bara anpassar sig till en verklighet som redan är ett faktum, så borde ni väl egentligen börja med att motarbeta de människor som redan lever enligt den verkligheten i stället för den moralkonservativa. Men det kanske också är vad ni vill göra och gör. 

Din fråga om varför män inte kan få samma rättigheter bedömer jag som ett sätt för dig att förlöjliga likhetsfeminismen som vanligt, vilket är utråkande även det, men för att ta tillfället i akt: ensamstående män kan få bli pappor genom surrogatmödrar, och det är också en trolig framtida reform. Varsågod och låt tekoppen darra av fasa inför dessa osedliga nymoderniteter.  

Sk "nationalkonservativa" kan väl inte heller klaga när de nu får chansen till fler "svenska barn" födda även av kvinnor som annars kanske inte skulle ha fått barn alls.


   
SvaraCitera
nubbie

Mm visst ursäkta att jag har fått en livmoder som gör att jag kan skaffa barn utan partner, mycket orättvist av mig, ska jobba på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Män och kvinnor förtjänar samma möjligheter, jo, men sen får man också se till vad som är praktiskt och medicinskt möjligt. Dyker det upp en möjlighet för män att ensamstående få barn bör det också tillåtas, så länge barnen inte far illa av det. Samma gäller för kvinnor. 


   
SvaraCitera

Det ska inte vara någon rättighet att få ha barn, det viktigaste är att barnet får det bra. Och jag har svårt att tro att barn till ensamstående föräldrar generellt sett har det lika bra som barn med en stabilare familjesituation och två vuxna som kan dela på sysslorna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

njae undrar hur det kommer att gå på den ekonomiska biten med barn.


   
SvaraCitera
nubbie

Tycker absolut att ensamstående ska behandlas lika oavsett kön när det gäller adoption exempelvis, det är löjligt att folk verkar tro att män inte är kapabla/lämpar sig till att uppfostra ett barn på egen hand, men att ba "bröööeh va kvinnor kan insemineras gu va orättvist vi rå!?!?1 kom på ett alternativ för oss nu på en gång buuuuuu" är ju bara knasigt..... det råkar vara en biologisk fördel, i detta fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man inför detta så ska ensamma män få adoptera barn med.


   
SvaraCitera
nubbie

Heh ah, Chib var väl lite mer förfinad i sitt tyckande...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker att barn ska ha en trygg ekonomisk uppväxt. en person kanske inte kan tillgodose den ekonomiska biten om hn har många barn och då kan barnen mobbas för det i skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

devax:
tycker att barn ska ha en trygg ekonomisk uppväxt. en person kanske inte kan tillgodose den ekonomiska biten om hn har många barn och då kan barnen mobbas för det i skolan.

tänk om två föräldrar inte heller har råd att ha barn, ska vi förbjuda alla fattiga från att skaffa barn? 


   
SvaraCitera

Det behövs inte fler barn på jorden......


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Män kan ju faktiskt få möjligheten att skaffa surrogatmödrar, eller så kan man sänka adoptionskraven för män (som är högre gentemot kvinnor).

Surrogatmödrarskap har ju feminister ojjat sig över tidigare för att vara en form av prostitution. Det här är ju praktiskt taget samma grej fastän med andra motiv. Och jag tror ju inte det är av en händelse heller som de motsätter sig det förslag som hade inneburit ett steg framåt för männen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: tänk om två föräldrar inte heller har råd att ha barn, ska vi förbjuda alla fattiga från att skaffa barn?

har faktiskt inte tänkt på detta noga. ska ta en funderare över detta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har inget emot ett surrogatmödraskap i tanken, men det är hur man ska kunna utföra det under säkra former är det jag tycker är viktigt att tänka på. 


   
SvaraCitera