Aviseringar
Rensa alla

Snart skolstart: Mobbning


sudd: Mitt första inlägg var vagt vad jag menade egentligen. Citera de andra inläggen.

Bra. Såg det sen.

(Hör ofta att man bara ska slå tillbaka så ordnar det sig.)


   
SvaraCitera

NiklasW:
Nej. Jag var alltid kompis med mobbarna.

Förvånad


   
SvaraCitera

Hade dock de värsta/farligaste mobbarna på min sida (en av dem är/var med i Kartellen yo ). De frågade om de skulle hämnas åt mig, men jag sa nej.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

sudd: Att hela klassen blir straffad pga mobbning eller bråk.

Hela klassen? Inte den enskilda gruppen som mobbar? Hur går det till i praktiken?


   
SvaraCitera

sanguinem:

Förvånad

Eller under den period det pågick mobbning i den klass jag gick i, vilket var på mellanstadiet, då var jag kompis med de som mobbade, de "stökiga" i klassen. Framförallt var en kille utsatt, dock aldrig fysiskt som tur var. 


   
SvaraCitera

Utöver det har jag egentligen aldrig stött på mobbning. Har överlag alltid gått i väldigt snälla klasser. Inte så traditionella klasser om man säger så. Dessutom har jag alltid varit klassens retsticka, vilket gjorde att det liksom aldrig fanns på kartan att man själv skulle bli utsatt.


   
SvaraCitera

tror att många mobboffer skulle må bra och bli stärkta av att peppas till fysiskt våld mot sina mobbare. vuxenvärlden bör ha stort överseende med exempelvis yxor, järnrör, golfklubbor och liknande när de används av personer i utsatt position. samt våga hata och förakta barn, om de beter sig illa i grupp eller är manipulativa.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

NiklasW: Utöver det har jag egentligen aldrig stött på mobbning. Har överlag alltid gått i väldigt snälla klasser. Inte så traditionella klasser om man säger så. Dessutom har jag alltid varit klassens retsticka, vilket gjorde att det liksom aldrig fanns på kartan att man själv skulle bli utsatt.

Hm.. Alltså, eftersom jag knappt "fattade" att jag var mobbad när jag väl var i det så tror jag det är väldigt svårt för andra att "fatta". Trots att det inte fanns i din klass så kanske det florerade på skolan.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

thl*kt N.: vuxenvärlden bör ha stort överseende med exempelvis yxor, järnrör och liknande när de används av personer i utsatt position.

Tror det mest ställer till för personen själv i slutändan då det kommer ses som överdrivet nödvärn**. 

thl*kt N.: samt våga hata och förakta barn, om de beter sig illa i grupp eller är manipulativa.

Ja ibland kan jag känna att det finns en viss meshet i att agera "hårt" mot den som beter sig illa, det kanske är det den behöver för att förstå hur den själv beter sig? Konstruktivt hat och förakt..


   
SvaraCitera

Lounge:

Hm.. Alltså, eftersom jag knappt "fattade" att jag var mobbad när jag väl var i det så tror jag det är väldigt svårt för andra att "fatta". Trots att det inte fanns i din klass så kanske det florerade på skolan.

Det beror ju på vad som menas med mobbning. Visst fanns det tillfällen när folk blev utsatta för grejer. Minns att jag som 7-åring när jag precis hade börjat 1an blev oprovocerat nedputtad av en 5a. Var helt förstörd, men det hände ju liksom en gång. Och visst fanns det lägen där folk blev retade, framförallt äldre barn mot yngre. Minns också att det var folk som var ganska ensamma och utstötta på högstadiet. Men det var aldrig några systematiska påhopp eller något som pågick under längre tid. Men som sagt så tror jag att det mycket berodde på att jag gick på små skolor med en ganska speciell anda. Var inte riktigt det där råa traditionella klimatet mellan elever och i klasser osv, som hört om från människor som varit mobbade.


   
SvaraCitera

När man hört om berättelser från människor som mobbats så är det ju verkligen helt fruktansvärt. Vilken satans tortyr att tvingas genomlida något sådant. Dessutom när man är som allra ömtåligast och otryggast, dvs som barn.

Lärare har naturligtvis ett stort ansvar och i fall där lärare inte agerat trots uppenbara tecken så bör man ju genast bli av med sin lärarlegitimation. En av lärarnas främsta uppgifter är ju att garantera barns trygghet när de är i skolan och misslyckas man med det har man inget att göra som lärare. 

Dock tror jag att man som förälder kan minimera risken för att sitt barn ska bli utsatt eller utstött genom att exempelvis se till att sitt barn inte blir överviktigt eller liknande saker. Tyvärr kommer ju barn alltid reta varandra.


   
SvaraCitera

Märkligaste tipset jag hört.

NiklasW:Dock tror jag att man som förälder kan minimera risken för att sitt barn ska bli utsatt eller utstött genom att exempelvis se till att sitt barn inte blir överviktigt eller liknande saker. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

NiklasW: Men som sagt så tror jag att det mycket berodde på att jag gick på små skolor med en ganska speciell anda. Var inte riktigt det där råa traditionella klimatet mellan elever och i klasser osv, som hört om från människor som varit mobbade.

Skönt! Fast skrev inte du att du var kompis med mobbarna? 

NiklasW: Dessutom när man är som allra ömtåligast och otryggast, dvs som barn.

Ja det är hemskt. Under högstadiet utvecklas man ju så himla mycket på alla plan. Sätter helt klart sina spår att vara utsatt och inte kunna komma därifrån eftersom det är lag på att man ska befinna sig på det där stället.

NiklasW: Lärare har naturligtvis ett stort ansvar och i fall där lärare inte agerat trots uppenbara tecken så bör man ju genast bli av med sin lärarlegitimation. En av lärarnas främsta uppgifter är ju att garantera barns trygghet när de är i skolan och misslyckas man med det har man inget att göra som lärare.

This is so TRUE. Alla lärare på min skola hade blivit av med sina leg. Det var ingen som gjorde något. Men det är så himla viktigt ATT de gör något. 

NiklasW: Dock tror jag att man som förälder kan minimera risken för att sitt barn ska bli utsatt eller utstött genom att exempelvis se till att sitt barn inte blir överviktigt eller liknande saker. Tyvärr kommer ju barn alltid reta varandra.

Hm.. Vad jag har lärt mig så kan man bli utsatt för precis vad som helst. Det är inget som föräldern kan styra. Dessutom förmedlar man kanske fel signaler om man försöker anpassa barnets yttre efter vad som förväntas av den. Såklart ska en förälder inte uppmuntra till övervikt men det kan ju ha sina orsaker. Tycker att föräldern också har ett ansvar att spåna i om barnet visar upp några tecken på att den är utsatt. Eller fråga "hur mår du? hur var det i skolan?" då och då.


   
SvaraCitera

Jag har aldrig varit mobbad å det ä jag glad för. Det var dock två stycken som var mobbade i min förra klass. Önskar att jag kunde hjälpt dom mer än vad jag gjorde...


   
SvaraCitera
mynona

thl*kt N.: samt våga hata och förakta barn, om de beter sig illa i grupp eller är manipulativa.

+1 Mobbarbarns föräldrar tycks vara oförmögna att tro att deras barn är något annat än små skinande änglar, och vuxna allmänt säger "Barn är inte ansvariga för vad de gör, de har bara påverkats av andra". Det är ju bara ännu ett prov på en nedlåtande syn på barn, inte sant? Jag tycker att man måste ta ansvar för vad de gör oavsett ålder, det är så man lär sig, och alla påverkas av andra.


   
SvaraCitera