Aviseringar
Rensa alla

Snatteri och moral


Ämnesstartare

Hejsan
Hur "fel" är det att snatta enligt er, moraliskt sett?
Brukar ni snatta? Isåfall hur ofta och varför? Vad brukar ni ta?

Mvh


   
Citera
Ämnesstartare

Jag stal stenar på ICA en gång när jag var liten.
Skulle aldrig få för mig att snatta, tycker att det är fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror la på vilken affär man snattar ifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Beror la på vilken affär man snattar ifrån.

Stora affärer typ ica/netto tänker jag. De märker ju knappast om man snor nåt och de har massa pengar ändå.

malber:

Skulle aldrig få för mig att snatta, tycker att det är fel.

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KungYxe:

Stora affärer typ ica/netto tänker jag. De märker ju knappast om man snor nåt och de har massa pengar ändå.

Där skiter jag totalt i om folk snattar ifrån. Har aldrig gjort det själv, men ah.


   
SvaraCitera

KungYxe:

Hur "fel" är det att snatta enligt er, moraliskt sett?

Moral är borgerligtDold text: ? 😛

KungYxe:

Brukar ni snatta? Isåfall hur ofta och varför? Vad brukar ni ta?

Nä, gjorde när jag var yngre. Gjorde det relativt ofta under den senare halvan utav högstadiet och även en del i gymnasieålder. För att jag inte ville betala. Snattade ärligt talat mest godis. En gång snattade jag en ost. Det var lite kul, sådär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KungYxe:

Hur "fel" är det att snatta enligt er, moraliskt sett?

min moral omfattar inte företag. jag behandlar människor väl, inte abstrakta juridiska personer.

KungYxe:

Brukar ni snatta?

inte ofta nu.

KungYxe:

Vad brukar ni ta?

vad som helst, gärna små saker. mest mandlar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

We gotta even the world's economyjävel som Promoejäveln hade uttryckt det när han var radikal


   
SvaraCitera

Det är fel, i mina ögon. Inte lika fel som att stjäla från en privatperson eftersom företag ofta inte upplever samma känslomässiga trauma och inte tar så mycket stryk ekonomiskt, men ändå fel.
Det är ju en produkt av något slag som butiken betalat för och genom att stjäla den går butiken med förlust på den produkten.

Men snatta är något många testar någon gång. Jag snattade godis i tonåren.


   
SvaraCitera
höna

Inte fel moraliskt ifall man snattar från skitföretag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill inte ställa upp på kapitalism så finner inget fel i att bryta sig ut från att vara beroende av pengar för att kunna överleva. Snattar rätt mycket. Ser inget fel med det alls, och om andra tycker att det finns "fel" med det så bryr jag mig faktiskt inte. Företagen har försäkringar för sånt. Jag snattar inte på typ en turklivs pga skulle kännas konstigt men storföretag struntar jag totalt i, samt klädkedjor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

Företagen har försäkringar för sånt

Har dom det för svinn verkligen? Låter som en administrativ mardröm att hantera dom ärendena.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Har dom det för svinn verkligen?

Har i alla fall hört att de riktigt stora har försäkringar för snatteri, så som restauranger har. Eller i alla fall en marginal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

g*nus:

Har i alla fall hört att de riktigt stora har försäkringar för snatteri, så som restauranger har. Eller i alla fall en marginal.

En marginal har dom definitivt satt för det och man vill inte gå över den men att Bosse butikschef på ICA i Smögen skulle rapportera till försäkringsbolaget varje gång en chokladkaka stals känns orimligt för mig. En resturang känns annorlunda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror på var och varför.


   
SvaraCitera